Gå til innhold

Strobist-bok? Nybegynnerbok om blits.


Anbefalte innlegg

En venninne fyller år om ikke så altfor lenge, og vi er en gjeng som skal spleise på hennes første ordentlige blits. Valget har landet på 430EX II, noe jeg er overbevist hun blir meget glad for.

 

Hun har holdt på med fotografering noen år, men blits er ikke et tema som har blitt berørt. Jeg og flere kommer selvfølgelig til å hjelpe henne i gang, men jeg tror at en god bok om temaet blir en slager.

Har sett litt på norske alternativer, men har vel ikke funnet noe aktuelt.

 

Er derfor åpen for engelske bøker. De burde være dyptgående, men samtidig lettlest. Hun blir kjapt utålmodig, så boken må være praktisk rettet og ikke ren teori.

 

Noen tips å komme med? Kommer selvfølgelig til å tipse henne om div strobist-nettsted, men noe fysisk hun kan lese på sengen er nok å foretrekke.

 

Takk for hjelp! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Light It. Shoot It. Retouch It. Av Scott Kelby er en mulighet. Jeg er iværtfall fan av måten han skriver på.

 

Ellers vil jeg komme med ett annet tips: (I tilfelle det ikke allerede er med i planen)

Se på muligheter for å blitzen av kameraet snarest mulig, jeg fikk i værtfall åpent en ny verden når jeg endelig gjorde det!

Lenke til kommentar

Har sett litt på begge de nevnte, og de virker lovende. Har lest litt av Scott Kelby selv, men ikke den nevnte boken.

 

Planen er absolutt å få blitsen av kameraet, hun er svært glad i å ta portrettbilder, så kan tenke meg at hun går til anskaffelse av en beauty dish eller paraply når hun har fått litt erfaring.

 

Om det er andre forslag så nevn i fleng! Takk så langt :)

Lenke til kommentar

Har sett litt på begge de nevnte, og de virker lovende. Har lest litt av Scott Kelby selv, men ikke den nevnte boken.

 

Planen er absolutt å få blitsen av kameraet, hun er svært glad i å ta portrettbilder, så kan tenke meg at hun går til anskaffelse av en beauty dish eller paraply når hun har fått litt erfaring.

 

Om det er andre forslag så nevn i fleng! Takk så langt :)

 

Det er vanvittig forskjell på "kvaliteten" på lyset, og så soft som mogleg er som regel det beste.

Derfor kan det vere lurt å gå til anskaffelse av en paraply, men du vil jo igjen trenge en "trigger" til å utløyse blitslyset, og det kostar sjølvsagt noken hundrelappar.

 

Er sikkert mykje du kan hente ut av bøker om blitz, men som et enkelt tips anbefaler eg iallfall å ikkje vende blitsen direkte mot en person, vend heller blitzen i taket eller mot en vegg. Fungerer best på kvite vegger.

 

Blitsen du har kjøpt er nok den som er mest anbefalt til Canon-hus på forumet, så fornøgd blir ho nok :)

Endret av iverha2
Lenke til kommentar

Gjengen har kunnskapen i boks, selv om vi ikke er noen vanvittige fotografer av den grunn. Så hjelp skal hun få. Det som blir hovedutfordringen er å gi denne hjelpen uten at vedkommende, som er den meget sta sorten, føler den blir pakket på.

 

Derfor, en bok! :p

 

Med mindre ingen andre har noen gode boktips å komme med så blir det nok boken av Kelby. Har ikke funnet noe annet aktuelt selv enda i alle fall.

Lenke til kommentar

Begynn med Light: Science and magic. Den gir deg teorien og grunnkunnskapen, og begrenser seg ikke bare til blits, men alle former for lyssetting, både ved hjelp av blits, fastlys og naturlig lys.

 

Kelby-bøkene er ikke like grundige i teorien, og er bedre som påbygging når du har lest og lært alt som er å hente ut av Light: Science and magic.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...