Gå til innhold

Sigma ruller ut Merrill


Anbefalte innlegg

Tjah - når SD1 først kostet 70.000 blanke kroner, og nå er nede i 15-20.000, og de sier at prisen ene og alene var produktionsomkostningene for sensoren, og samme sensor er i de to nye småhusene - så tviler jeg sterkt på at de kommer til å gå for 5k. Eller 3k for den del. ;)

 

Har aldri kostet 70k. Fotovideo la den ut til 49.995,-

 

Men det er helt klart at det er noe i gjerdet for den prisen som man var forespeilet igjennom intervjue var noe rundt den prisen som den er på i dag. Så at det kom nye krefter til roret i Sigma er nok positivt for fremtiden.

 

Men poenget mitt er ikke hva et kamera er verdt i form av en pris som ikke skal endre seg. Prisen pleier å være ganske dynamisk. Det jeg mener er at man ser jo de fleste kameraene legges ut for en pris rundt 10k +/- et par lapper. Det være seg Olympus, Sony, Fuji, Nikon osv... Så som første pris så vil jeg ikke bli overrasket.

 

SD1M koster nå 16k ; SD15 kostet vel ca 8k for et halvt år siden og DP2x kostet 5k dvs. ca 38% laverer. Det skulle tilsvare rundt 10k om prosenten holder seg. Det er mulig at Sigma legger seg lavere for å selge flere, men det kannibaliserer da også SD1M salget som de vil tjene mer på ved at folk kjøper Sigma optikk.

 

Nå vil ikke DPxM være et entry-kamera. Så jeg vil tro at prising ala x100 kan forventes.

 

PS: For de som lurte på hvorfor Sigma slapp NEX/m43 optikken: 30mm f2.8 og 19mm f2.8 se på DP2M og DP1M hhv ;)

 

Sigma+DP1+Merril+Sigma+DP2+Merril+test+review+samples.jpg

Nydelig minimalistisk design!

Endret av Epp
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

E-fatning? Var det en spøk? Gir i alle fall ikke noe mening økonomisk.

 

Hvorfor ikke? Sigma har jo omtrent samme sensorstørrelse som Sony og NEX har kort registeravstand så du kan få kompakte hus. Sigma lager jo allerede objektiv for E-fatning og flere kommer sikkert, E-fatning begynner også å bli interessant med tanke på objetkivutvalg og da hadde de jo sluppet å ha to modeller med nesten samme spec bortsett fra objektivet. Det høres fornuftig ut for meg, og terskelen for å prøve Foveonsensoren ville være mye lavere hvis jeg kunne bruke samme objektiv som NEX og bytte mellom Sony og Sigma hus.

Endret av se#
Lenke til kommentar

E-fatning? Var det en spøk? Gir i alle fall ikke noe mening økonomisk.

 

Hvorfor ikke? Sigma har jo omtrent samme sensorstørrelse som Sony og NEX har kort registeravstand så du kan få kompakte hus. Sigma lager jo allerede objektiv for E-fatning og flere kommer sikkert, E-fatning begynner også å bli interessant med tanke på objetkivutvalg og da hadde de jo sluppet å ha to modeller med nesten samme spec bortsett fra objektivet. Det høres fornuftig ut for meg, og terskelen for å prøve Foveonsensoren ville være mye lavere hvis jeg kunne bruke samme objektiv som NEX og bytte mellom Sony og Sigma hus.

 

Når så du et Canon eller Nikon kamera med den andres fatning eller Sony sin f.eks? Sigma produserer i hovedsak optikk, ikke kamera. Så hvorfor man skulle lage et kamera med en av konkurrentenes fatning gir ingen mening.

 

PS: Merrill sensoren er som Sony sin: crop 1.5. De eldre sensorene er 1.7

Endret av Epp
Lenke til kommentar

Sigma produserer i hovedsak optikk, ikke kamera. Så hvorfor man skulle lage et kamera med en av konkurrentenes fatning gir ingen mening.

 

Tvert i mot vil jeg si. Canon og Nikon er markedsledere som prøver å unngå konkurranse. Sigma er som du skriver hovedsakelig en objektivprodusent og burde (synes jeg) gjøre alt de kan for å gjøre sine kameraer lett tilgjengelig.

 

Det gjør de ikke ved å ha en egen fatning på speilrefleksen og ved å produsere kompaktkameraer med fast optikk så du må kjøpe to kameraer for å få to brennvidder. Sony har jo gjort spesifikasjonen for E-fatningen tilgjengelig for objektivproduksjon, men om de også tillater kameraproduksjon med E-fatning vet jeg ikke.

Lenke til kommentar

Sigma produserer i hovedsak optikk, ikke kamera. Så hvorfor man skulle lage et kamera med en av konkurrentenes fatning gir ingen mening.

 

Tvert i mot vil jeg si. Canon og Nikon er markedsledere som prøver å unngå konkurranse. Sigma er som du skriver hovedsakelig en objektivprodusent og burde (synes jeg) gjøre alt de kan for å gjøre sine kameraer lett tilgjengelig.

 

Det gjør de ikke ved å ha en egen fatning på speilrefleksen og ved å produsere kompaktkameraer med fast optikk så du må kjøpe to kameraer for å få to brennvidder. Sony har jo gjort spesifikasjonen for E-fatningen tilgjengelig for objektivproduksjon, men om de også tillater kameraproduksjon med E-fatning vet jeg ikke.

 

Sony måtte ha sin egen fatning de også... Du skal aldri stole på Sony. Om x måneder så endrer de betingelse ref. PS3.

 

Om Sigma får orden på Foveon sensoren ved videre utvikling har de et stort potensiale, men ikke om de bruker utfordrerens fatning.

Endret av Epp
Lenke til kommentar

Det at Sony måtte ha en egen fatning er egentlig ikke så rart. De ønsket tydeligvis å fortsette med sine crop sensorer, og da var valaget å lage sin egen som er kompatibel via med sin eksisterende fatning (via adapter). Meg bekjent, så har ikke Samsung lisensiert sin NX fatning, som er eneste reelle alternativ. µ-4/3 er beregnet på en mindre sensor, Leica M fatning er kun MF. Det er derfor jeg forslo Sony E-fatning. Sony har jo lite optikk som som frister foreløpig, så der føler jeg at det ikke er en stor konkurranse. At du ikke liker Sony, og at de gjør mange dumme ting, det er forsåvidt et poeng. Men de firmaene er det mange av om dagen.

Lenke til kommentar

Det at Sony måtte ha en egen fatning er egentlig ikke så rart. De ønsket tydeligvis å fortsette med sine crop sensorer, og da var valaget å lage sin egen som er kompatibel via med sin eksisterende fatning (via adapter). Meg bekjent, så har ikke Samsung lisensiert sin NX fatning, som er eneste reelle alternativ. µ-4/3 er beregnet på en mindre sensor, Leica M fatning er kun MF. Det er derfor jeg forslo Sony E-fatning. Sony har jo lite optikk som som frister foreløpig, så der føler jeg at det ikke er en stor konkurranse. At du ikke liker Sony, og at de gjør mange dumme ting, det er forsåvidt et poeng. Men de firmaene er det mange av om dagen.

 

Jeg skulle ønske det var færre fatninger og at de ikke var eid av et firma. Dvs ala m43. Jeg mener at man kunne velge kamera hus og ikke måtte skifte ut alle objektivene. På den andre siden ville det også kunne gå ut over konkurransen. Problemet er da også at alle har valgt forskjellig register avstand.

 

Men at et firma som i hovedsak lager optikk ikke skulle lage engen optikk finner jeg rart.

 

At jeg ikke liker Sony er ikke poenget her. Hadde ikke gitt mer mening om det var F-mount...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...