Gå til innhold

Reservere domene


Anbefalte innlegg

Har funnet noen gode domener som jeg vil sikre meg, kan man kun reservere disse domenene uten og betale for ett aktiv web hosting?

 

Regner vel med at reservering vil koste noen kroner pr. mnd. men regner med at det er billigere en en "full pakke"?

 

Noen som vet hvor jeg kan registrere domene billigst? Trenger ikke nodvendigvis i Norge.

 

Takker for alle svar :yes:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, de fleste registrarer har et enkelt domeneprodukt hvor du kun betaler for domenet. Blant de billigere i Norge er DomeneShop, som jeg syns er en helt grei leverandør. Det spørs også hvordan TLD du skal ha på domenet (.com, .net, .no) osv. De i utlandet kan nok være bililgere på f.eks .com.

 

Husk at om du skal ha .no må du ha en bedrift (organisasjonsnummer).

 

 

Lenke til kommentar

Domene med dns uten epost er kanskje det billigste, da får du et parkert domene. Noen steder, bla. domeneshop, gir kvantumsrabatt ved f.eks. 5+ domener. Du kan legge til tjenester som email senere. Hosting får du vanligvis mye billigere utenfor Norge, så da bare legger du inn hostens dns for det aktuelle domenet etterhvert som det blir aktuelt. Dermed har du sikret deg domenene billig, og har rimelig hosting når det trengs etterhvert.

Endret av xRun
Lenke til kommentar

Domene med dns uten epost er kanskje det billigste, da får du et parkert domene. Noen steder, bla. domeneshop, gir kvantumsrabatt ved f.eks. 5+ domener. Du kan legge til tjenester som email senere. Hosting får du vanligvis mye billigere utenfor Norge, så da bare legger du inn hostens dns for det aktuelle domenet etterhvert som det blir aktuelt. Dermed har du sikret deg domenene billig, og har rimelig hosting når det trengs etterhvert.

 

Takker for svar.

 

Noen som kan tipse meg noen billige utenlandske web hoster (rimeligste), samt hvordan man gaar frem, da jeg ikke er saa kjent med dette. Jeg skal reservere .com domener.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

a2hosting i USA synes jeg er bra.

 

De er oppdatert på php og man kan enkelt velge hvilken php versjon man vil kjøre i cPanelet ved å klikke en radioknapp. Og så tilbyr de PostGreSQL i tillegg til MySQL.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Jeg har domeneshop på min firmaside og de er selvsagt profesjonelle men dyre. Med over 50 domener blir de for dyre for meg. Men greier knapt å blink før kode er lastet opp til Domeneshop sine servere. Og man får profesjonelle svar, men det får man også hos A2hosting.

 

All navnetjeneste skjer fra Domenshop.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Der er utenlandske firmaer som tilbyr dedikert server til USD/30 i måneden.

 

Jeg kunne tenkt meg en kolokert servet med minst 10 Tb lagring, da jeg driver med web mining.

Lenke til kommentar

.com domener hos domeneshop.no (domeneshop.com) koster 90 kr pr år, 80 kr pr stk om man skal ha flere enn 5. Priser hos utenlandske registrarer (amerikanske) som goDaddy (som man av politiske grunner ikke bør bruker) og a2hosting ligger på 60 - 80 kr pr domene.

 

Personlig foretrekker jeg å bruke domeneshop.no fordi man da har bedre tilgang til .no, .eu, .se, .dk, .de etc domener enn amerikanske registrarer.

 

Man vil i ettertid kunne flytte domenene eller hoste nettsidene hvor man vil.

 

@kgun: Domeneshop har ikke kolokering (collocation) av server som produkt lenger - dvs de selger plass i noen gitte tilfeller (når de har plass i racka). Men det er rett at de kunne svart raskere. Domeneshop driver primært som registrar, og så har de noen relativt rimelige og dårlige webhotell. Personlig har jeg alltid fått raske svar når jeg har lurt på noe.

 

For Web Mining er det ingen norske aktører som tilbyr attraktive priser grunnet trafikkostnadene. Det er ellers få aktører som tilbyr priser ned i USD 30/mnd for noe som er verdt å se på. De seriøse aktørene ligger på 90 - 200 USD avhengig av hva man skal ha.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Men domeneshop er heller ikke så oppdatert på php som A2Hosting. Hos A2Hosting kan man endog velge php versjon på mappe nivå med en enkel .htaccess instruks.

 

Og så tilbyr de min favoritt frie databaseplattform PostGreSQL.

 

Har man en kolokert eller dedikert server, ordner man selvsagt dette selv. Det kan fort bli det beste om man har tenkt å overleve i cyberromet.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Men domeneshop er heller ikke så oppdatert på php som A2Hosting. Hos A2Hosting kan man endog velge php versjon på mappe nivå med en enkel .htaccess instruks.

 

Og så tilbyr de min favoritt frie databaseplattform PostGreSQL.

Derfor er egen web server best, alt kan du velge selv. har testet IIS og f.eks. apache. IIS er kjempe enkelt å få satt igang på w7. men apache er litt mer vanskelig på w7.

 

Synes selv at phpMyAdmin til MySQL er flotters. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Synes selv at phpMyAdmin til MySQL er flotters. :)

Ja da, klikk og velg for database backup (eller enda bedre en cron jobb), men PostGreSQL har akkurat samme programvare. PostGreSQL ser ut til å foretrekkes av flere og flere profesjonelle, selv om det er MySQL man oftest ser i tutorials fra nettet.

 

 

http://bitnami.org/ "Build click deploy" PostGreSQL + Drupal etc. :roll:

 

http://bitnami.org/stacks Med Django stack (Python web platform) som jeg nå ser nærmere på, nettopp for web data mining.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Synes selv at phpMyAdmin til MySQL er flotters. :)

Ja da, klikk og velg for database backup (eller enda bedre en cron jobb), men PostGreSQL har akkurat samme programvare. PostGreSQL ser ut til å foretrekkes av flere og flere profesjonelle, selv om det er MySQL man oftest ser i tutorials fra nettet.

Måtte en gang backeup noen server database filer som ble borte fordi phpMyAdmin kunne ikke finne filene fordi passordet ble plutselig borte etter jeg endret det. Backetup filene lokalt og de er nå ubrukelige.

Endret av thypthon
Lenke til kommentar

Synes selv at phpMyAdmin til MySQL er flotters. :)

Ja da, klikk og velg for database backup (eller enda bedre en cron jobb), men PostGreSQL har akkurat samme programvare. PostGreSQL ser ut til å foretrekkes av flere og flere profesjonelle, selv om det er MySQL man oftest ser i tutorials fra nettet.

Måtte en gang backeup noen server database filer som ble borte fordi phpMyAdmin kunne ikke finne filene fordi passordet ble plutselig borte etter jeg endret det. Backetup filene lokalt og de er nå ubrukelige.

Brukerfeil? :)

 

Du kan jo fint kjøre inn SQL-spørringer uten å bruke et grafisk verktøy. Det vil si at du antagelig har noen helt fungerende filer med SQL-spørringer liggende lokalt, men du har ikke kunnskapen til hvordan du faktisk skal bruke filene.

Lenke til kommentar

Synes selv at phpMyAdmin til MySQL er flotters. :)

Ja da, klikk og velg for database backup (eller enda bedre en cron jobb), men PostGreSQL har akkurat samme programvare. PostGreSQL ser ut til å foretrekkes av flere og flere profesjonelle, selv om det er MySQL man oftest ser i tutorials fra nettet.

Måtte en gang backeup noen server database filer som ble borte fordi phpMyAdmin kunne ikke finne filene fordi passordet ble plutselig borte etter jeg endret det. Backetup filene lokalt og de er nå ubrukelige.

Brukerfeil? :)

Jeg endret passordet i phpMyAdmin og det virket ikke å logge inn med. Hele mysql måtte reinstalleres.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Dersom du har databasen, er det bare å opprette en ny bruker med nytt passord og fulle rettigheter og knytte den til databasen.

 

Databasen må du for all del ikke miste. Ta backup på en ekstern harddisk så ofte du mener det er påkrevd. Eldre versjoner kan være viktig om databasen korrumperes. Da kan automatisk backup via en cron jobb være vanskelig å håndtere.

 

Det beste er selvsagt å beherske SQL, som er veldig enkelt egentlig. Selv avanserte joins er enkelt i forhold til objekt orientert programmering i for eksempel php eller C++.

 

http://www.sitepoint.com/books/sql1/ Minimum dokumentasjon (manual om du vil) for en som driver med relasjons databaser.

Lenke til kommentar

@kgun:

 

Nå er det jevnt over ingen hensikt å bruke samme aktør som registrar og til å hoste sider. Samle alle domener man har hos en registrar, og velg webhost etter det man har behov for. Dedikert, virtuell, webhotell avhengig av applikasjon/tjenester (samt redundans). Ulike aktører er best på ulike områder. Man kan da også i langt større grad utnytte nye produkter som Elastic Cloud, S3 hosting etc uten å tenke så mye på hvor domenene er administrert.

 

PostgreSQL eller MySQL er helt avhengig av hva man har på serveren. Noen løsninger liker ikke den ene eller andre, og for noen spiller det ingen rolle. Hva som er best avhenger således av bruken. Til f.eks datamining vil PostgreSQL jevnt over være det beste valget, til tradisjonelle nettløsninger er ofte MySQL vel så egnet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...