Gå til innhold

Hvordan fungerer egentlig AMD Dynamic Switchable Graphic?


myhken

Anbefalte innlegg

Kjøpte meg ny pc i går, denne her:

Acer Aspire 7750G 17.3" HD+ LED Radeon HD7670, Core i7-2670QM, 8GB RAM, 1TB HDD, DVD±RW, W7 Home

 

Den har et AMD Radeon HD7670M skjermkort, men har også interegrert Intel skjermkort.

Når jeg bruker pcen til vanlige ting (egentlig hele tiden) så ser jeg at det kun er Intel kortet som brukes.

 

På pcen står det AMD Dynamic Switchable Graphic, og av det lille jeg finner om dette her, så skal liksom AMD kortet slå inn når et program krever høyere skjermkortytelse.

Likevel greier jeg ikke å se når dette slår inn.

 

Spiller ikke veldig avanserte spill, CIV 5 er det nyeste jeg spiller nå. Når jeg starter spillet, og bruker ALT-TAB, ser jeg at fortatt det er Intel kortet som brukes.

 

I BIOS kan jeg bare velge mellom Dynamic eller Integrated, så ingen måte å få AMD kortet til å bli standard. Samme i Windows.

 

Hvordan kan jeg vite at AMD kortet virkelig virker/slår inn, finnes det noen måte å sette AMD kortet som standard (har det noe hensikt)?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når du høyreklikker på skrivebordet skal du kunne velge mellom skjermkortene(det som ikke er aktivert kommer det opp et alternativ for å aktivere). Det vil også bli valgt når du kobler til strømmen og bruker en høyytelsesprofil. Du ser enkelt at pcn bytter mellom skjermkortene ved at skjermen mister bildet i 1-2 sekunder.

 

Edit: På min timelinex kunne jeg sette GPU til discrete i bios, da var kun ATI kortet aktivert.

Endret av HFidelity
Lenke til kommentar

Forklaringen er :

In our case, the discreet card (6650M) is not directly connected to the display, only the integrated card (IntelHD3000) is. When the 6650M kicks in it does all the processing in the background and feeds that to the HD3000, which displays the results on your screen. So Passmark doesn't really know what's happening, it only sees the name of the display adapter connected to the display.

 

 

Leste i denne tråden # 9 :

http://www.sevenforums.com/hardware-devices/185993-acer-laptop-switchable-graphics-using-i7-amd-radeon.html

Lenke til kommentar

AMD kortet "kicker" ikke inn når jeg f.eks tester med 3D Mark 2011 Pro. Får FPS på 4-5 på de fleste tester. Og det er med 720 oppløsning.

 

Har valgt Høy ytelse som strømplan, valgt 3D Mark 11 under Egenskaper for skjerm (ATI sitt) og valgt Høy ytelse der.

 

Skjønner ikke hva som skal til for å få AMD kortet til å kjøre, når ikke full belastning med et Benchmark program gjør det...

Begynner virkelig å angre på kjøpet her...kjøpte ikke en pc til 8.500 kroner for å bruke Intel integrert grafikk kontroller.

Lenke til kommentar

Videoen så veldig lovende ut, men har ikke det samme utvalget på min pc. Får bl.a ikke installert Catalyst, står bare at den ikke er tilgjengelig, og den finnes ikke på driver siden til AMD.

 

Så enten er skjermkortet så nytt at de ikke har laget noen driver enda, eller så er det noe feil ett sted.

 

140212_dynamic2.jpg

 

140212_dynamic3.jpg

 

140212_dynamic3b.jpg

 

140212_dynamic4.jpg

 

140212_dynamic5.jpg

Lenke til kommentar

Fant en driver til AMD skjermkortet fra januar i år på Acer sine support sider. Installerte den uten problemer.

Men får ikke opp de valgene som kom opp i videoen, og heller ingen annen måte å bytte skjermkort på.

 

For et idiotisk system. Hva er vitsen i å sette inn et AMD Radeon 7670M skjermkort når du ikke får brukt det, og pcen kun bruker Intel HD Graphics 3000.

Føler meg skikkelig lurt her. Jeg er klar over at 7670M kortet ikke er verdens beste, men det er alle fall bedre enn Intel HD3000. Når jeg ikke får spilt CIV 5 på HIGH engang, som jeg faktisk kjørte på Medium på pcen fra 2008, så er det noe feil et sted.

Lenke til kommentar

Driver til HD3000/amd kort til din bærbare MÅ du laste ned fra Acer.

Slik er det med all mobil grafikk da det er egne DEV_ID's og Ven_ID's for disse og drivere og inf assembles av laptop produsenten.

 

Det stemmer jo ikke. Har alltid lastet ned nyeste driver direkte fra Nvidia, og det har gått helt fint. Clevo (Multicom) maskin og Nvidia GTX 280M skjermkort. Men nå har jeg jo ikke svitsjbar grafikk da (og vil heller ikke ha det, før det er mulig å få en egen knapp der man selv kan velge kort, og overstyre automatikken, uten dikkedarer).

Lenke til kommentar

Driver til HD3000/amd kort til din bærbare MÅ du laste ned fra Acer.

Slik er det med all mobil grafikk da det er egne DEV_ID's og Ven_ID's for disse og drivere og inf assembles av laptop produsenten.

 

 

 

 

Ati har begynt å gi ut laptop drivere igjen, er godt mulig de fungerer på den bærbare.

Ikke garantert, ment fullt mulig.

 

Selve bærbar-produsentene er veldig flinke til ikke å oppdatere driverne noen gang.

Lenke til kommentar

Driver til HD3000/amd kort til din bærbare MÅ du laste ned fra Acer.

Slik er det med all mobil grafikk da det er egne DEV_ID's og Ven_ID's for disse og drivere og inf assembles av laptop produsenten.

 

Det stemmer jo ikke. Har alltid lastet ned nyeste driver direkte fra Nvidia, og det har gått helt fint. Clevo (Multicom) maskin og Nvidia GTX 280M skjermkort. Men nå har jeg jo ikke svitsjbar grafikk da (og vil heller ikke ha det, før det er mulig å få en egen knapp der man selv kan velge kort, og overstyre automatikken, uten dikkedarer).

 

 

Hei !

Vet ikke helt hva dine erfaringer er men :

Får bl.a ikke installert Catalyst, står bare at den ikke er tilgjengelig, og den finnes ikke på driver siden til AMD.

 

Så enten er skjermkortet så nytt at de ikke har laget noen driver enda, eller så er det noe feil ett sted.

forsterker hva jeg påpeker tidligere - Dev_ID (eks.Acer's)er noe som det ikke er match i AMD global sine drivere og du må installere produsentens sine gfx pakke,

nVdidia optimus og intel HD3000 bundle med AMD kort er ikke samme sak.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Har sendt epost til kundeservice hos komplett.no for å høre om de har noen tips. Om ikke vurderer jeg å levere pcen tilbake. Jeg mener det er en mangel når jeg ikke får brukt det skjermkortet de averterer på den pcen, og at jeg må bruker dårligere innstillinger på spill enn hva jeg måtte på en bærbar pc fra 2008.

 

Hvorfor lage det så komplisert? Hvorfor ikke bare en knapp, eller en snarvei på skrivebordet? Og så var vi der. Den som ønsker å prioritere batteri bruker Intel HD 3000 skiten, og de som driter i strømmen (min pc er alltid koblet til) kan få nyte godt av AMD 7670M kortet.

 

Ikke ett sted i spesifikasjonene på komplett.no sine sider er Intel HD 3000 kortet nevnt, og heller ingen AMD Dynamic Switchable Graphic.

 

Enda dummere er det at i BIOS kan du velge bort AMD Dynamic Switchable Graphic muligheten, men da kun til å bruke det integrerte kortet.

Hvorfor kunne de ikke bare smelle opp et valg om å kun bruke AMD kortet der?

 

Skulle jo nesten tro at de ikke vil at du skal bruke AMD kortet, bare være der til pynt.

Lenke til kommentar

Driver til HD3000/amd kort til din bærbare MÅ du laste ned fra Acer.

Slik er det med all mobil grafikk da det er egne DEV_ID's og Ven_ID's for disse og drivere og inf assembles av laptop produsenten.

 

Det stemmer jo ikke. Har alltid lastet ned nyeste driver direkte fra Nvidia, og det har gått helt fint. Clevo (Multicom) maskin og Nvidia GTX 280M skjermkort. Men nå har jeg jo ikke svitsjbar grafikk da (og vil heller ikke ha det, før det er mulig å få en egen knapp der man selv kan velge kort, og overstyre automatikken, uten dikkedarer).

 

 

Hei !

Vet ikke helt hva dine erfaringer er men :

Får bl.a ikke installert Catalyst, står bare at den ikke er tilgjengelig, og den finnes ikke på driver siden til AMD.

 

Så enten er skjermkortet så nytt at de ikke har laget noen driver enda, eller så er det noe feil ett sted.

forsterker hva jeg påpeker tidligere - Dev_ID (eks.Acer's)er noe som det ikke er match i AMD global sine drivere og du må installere produsentens sine gfx pakke,

nVdidia optimus og intel HD3000 bundle med AMD kort er ikke samme sak.

 

Nei ... men du sa at "slik er det med all mobil grafikk ..."

Og det er altså ikke helt riktig - mange bærbare skjermkort (i hvert fall mange av Nvidia's) fungerer fint med standarddriverne, og da disse ofte er oppdatert måneder foran laptopprodusentes varianter, er det jo en fordel. Men jeg er klar over at modeller med svitsjbar grafikk er særdeles vanskelige, og ofte krever modifiserte drivere fra den enkelte laptopprodusent.

 

@ Myhken; nå vet jeg jo fra et annet trådinnlegg at du er avhengig av å kjøpe maskin fra en bestemt forhandler - men hvis ikke skulle jeg gjerne ha pekt deg i retning av Multicom Xishan W170. Svitsjbar grafikk (Optimus), men med egen knapp for manuell svitsjing. Bedre skjermkort, bedre skjerm, fri for crapware, bedre maskin helt enkelt.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Ja da har jeg prøvd det meste i dag. Kontaktet support hos komplett.no, men de ba meg bare snakke med Acer support. Og på Acer support visste de egentlig ingen ting. Ba meg avinstallere skjermkortene (via enhetsbehandling) for å så la dem bli installert igjen.

Forandret ingen ting, så jeg er like langt.

 

Ikke hadde de hørt om noen fiks for dette her heller. Så de selger altså en pc med noe de ikke greier å levere. Den burde jo bli avertert med Intel HD 3000 grafikk og prisen burde være en god del lavere.

Lenke til kommentar

Ja jeg kan det....men på den andre side, så er det ingen pc med mine krav som ikke koster mye mer enn denne her. Siden jeg ikke vet hvor mye jeg får igjen for den gamle pcen jeg hadde, som jeg hevet kjøpet på, så kan jeg nesten ikke gå for en dyrere pc. Tror jeg får igjen rundt 8.100 kroner, og neste på listen koster ca 10.500 kroner.

 

Tror kanskje jeg får være fornøyd og håpe det kommer et offisielt eller uoffisielt program som løser dette her på sikt. Som sagt, CIV 5 er det nyeste og eneste spillet jeg spiller, og jeg spiller ikke mye. Noen timer her og der.

Lenke til kommentar

Har en TimelineX med samme løsningen, hadde en del problemer selv, men har løst alt nå.

 

Kanskje jeg kan hjelp?

 

I bios har jeg valgmulighetene Switchable og discrete ( Hvor discrete bare er amd kortet)

 

Har du lagt inn windows på nytt? eller bruker du den installasjonen som følger med?

 

Har du installert ny driver fra amd?

 

Det er veldig viktig å ikke bruke andre drivere enn de fra acer, for å få switchingen til å virke

post-6750-0-29343900-1329321138_thumb.jpg

Lenke til kommentar

ZanZel:

 

I BIOS har jeg valget mellom Switchable og Integrated og jeg regner med at Integrated er Intel kortet.

 

Jeg bruker installasjonen som fulgte med på pcen. Eneste endring jeg har gjort er å fjerne f.eks Acer games osv, samt jeg har brukt AnyTime upgrade og oppgradert Win7 til Ultimate.

 

Siden det ikke finnes drivere på AMD, lastet jeg ned den nyeste driveren fra Acer support, datert 4.januar 2012.

 

Jeg får bare dette opp når jeg trykker på samme sted som deg, så noe er feil hos meg ett sted:

 

140212_dynamic6.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...