Gå til innhold

Noen andre som tjener rått på Kiwi Garantien?


piratentim

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei

 

Vi er noen som er litt uenig (diskusjonsforum) på frukt & grønt garantien deres.

 

Det vi lurer på er om garantien er en ren kvalitetsgaranti der varen må være dårlig (mugg, fukt, myk) for at garantien skal gjelde.

 

Grunnen er den at frukt & grønt er den varegruppen som varierer mest i kvalitet og smak slik at mange kanskje ikke er 100% fornøyd med smaken (varen) selv om varen ikke er direkte dårlig.

 

Ett annet spørsmål er om man diskvalifiserer seg til å bruke garantien om man tar med varene hjem først?

 

Dere skriver i garantien deres at det er en FORNØYDGARANTI men på logoen deres står det at det er en KVALITETSGARANTI, vel... det er ikke helt det samme.

 

Så jeg håper dere kan presisere dette.

 

Mvh

Håvard Eide Andersen

 

Hei og takk for henvendelsen.

 

De enkleste parametrene for vurdering av kvalitet er som du skriver mugg, fukt og myk med mer.

Utover dette så forholder vi oss til NS (Norsk Standard) på frukt og grønnsaker.

Varer fra naturen er levende, noe som fører til at utseende kan variere, men kvaliteten skal være 1 sortering.

 

Har du kjøpt en gul fin banan og du oppdager når du kommer hjem at den er tørr og emmen i smak, så kommer fornøydheten

inn i bildet selv om den utvendig kvalitativt er helt i orden.

Da kan du komme tilbake til butikken, og utløse garantien.

 

 

Vi setter stor pris på de forbrukere som hjelper oss gjennom å melde fra om dårlig kvalitet. Til de betaler vi gjerne ut penger når det har kjøpt varen.

Dessverre finnes det forbrukere som misbruker garantien på ulike måter, noe som til tider har medført uheldige situasjoner både for kunder og ansatte.

 

Håper du har fått en større klarhet i KIWI's frukt og grøntgaranti.

 

Med vennlig hilsen

 

KIWI Minidrift AS

Jon Buxrud

Opplæringssjef

KIWIskolen

 

Som jeg forstår dette svaret er det uten tvil en fornøydgaranti og at man KAN klage etter man har tatt varene med hjem.

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Hei

 

Vi er noen som er litt uenig (diskusjonsforum) på frukt & grønt garantien deres.

 

Det vi lurer på er om garantien er en ren kvalitetsgaranti der varen må være dårlig (mugg, fukt, myk) for at garantien skal gjelde.

 

Grunnen er den at frukt & grønt er den varegruppen som varierer mest i kvalitet og smak slik at mange kanskje ikke er 100% fornøyd med smaken (varen) selv om varen ikke er direkte dårlig.

 

Ett annet spørsmål er om man diskvalifiserer seg til å bruke garantien om man tar med varene hjem først?

 

Dere skriver i garantien deres at det er en FORNØYDGARANTI men på logoen deres står det at det er en KVALITETSGARANTI, vel... det er ikke helt det samme.

 

Så jeg håper dere kan presisere dette.

 

Mvh

Håvard Eide Andersen

 

Hei og takk for henvendelsen.

 

De enkleste parametrene for vurdering av kvalitet er som du skriver mugg, fukt og myk med mer.

Utover dette så forholder vi oss til NS (Norsk Standard) på frukt og grønnsaker.

Varer fra naturen er levende, noe som fører til at utseende kan variere, men kvaliteten skal være 1 sortering.

 

Har du kjøpt en gul fin banan og du oppdager når du kommer hjem at den er tørr og emmen i smak, så kommer fornøydheten

inn i bildet selv om den utvendig kvalitativt er helt i orden.

Da kan du komme tilbake til butikken, og utløse garantien.

 

 

Vi setter stor pris på de forbrukere som hjelper oss gjennom å melde fra om dårlig kvalitet. Til de betaler vi gjerne ut penger når det har kjøpt varen.

Dessverre finnes det forbrukere som misbruker garantien på ulike måter, noe som til tider har medført uheldige situasjoner både for kunder og ansatte.

 

Håper du har fått en større klarhet i KIWI's frukt og grøntgaranti.

 

Med vennlig hilsen

 

KIWI Minidrift AS

Jon Buxrud

Opplæringssjef

KIWIskolen

 

Som jeg forstår dette svaret er det uten tvil en fornøydgaranti og at man KAN klage etter man har tatt varene med hjem.

 

Vel, det kan vel tolkes begge veier. Gitt banan-eksempelet: det er fortsatt feil med kvaliteten på varen - ergo en kvalitetsfeil. Sånn jeg tolker ordet "forøydgarani" så er det selve kjøpet man kan være misfornøyd med; da andre faktorer enn selve kvaliteten på varen kommer inn.

V!L det i følge din oppfsatning være mulig å kreve garantien når andre faktorer enn selve kvaliteten på varen spiller en rolle?

Lenke til kommentar

"Som jeg oppfordrer til å gjøre", hvor får du det fra egentlig? Jeg nevner at hvis man ikke har studier eller jobb så vil man også få penger fra NAV og at det nesten blir galt, oppfordret på ingen måte å ta i mot trygd samtidig som man tjener skattefrie kroner fra kiwi...

 

Hva får deg til å tro at de er skattefrie...?

 

Fordi Kiwi selv har sagt det, en gang i tiden. Det å se etter datovarer blir ikke sett på som noen jobb, siden det er en hobby man bedriver og man skal dermed ikke skatte av en frivillig innsats som baserer seg på en interesse.

Lenke til kommentar

 

Vel, det kan vel tolkes begge veier. Gitt banan-eksempelet: det er fortsatt feil med kvaliteten på varen - ergo en kvalitetsfeil. Sånn jeg tolker ordet "forøydgarani" så er det selve kjøpet man kan være misfornøyd med; da andre faktorer enn selve kvaliteten på varen kommer inn.

V!L det i følge din oppfsatning være mulig å kreve garantien når andre faktorer enn selve kvaliteten på varen spiller en rolle?

Ser man bare på eksempelet om bananen er jeg enig men i tillegg sier han "fornøydgarantien kommer inn i bildet", da er det vel en fornøydgaranti.

 

Den kan vel ikke komme inn i bildet utan at den er der?

Lenke til kommentar

Var på kiwi i dag med pappa, tjente en 1500 kroner. På den ene butikken der jeg fant dårlige eple pakker (6 stk), ville de ta ut de dårlige eplene og veie dem som røde epler i løsvekt (sa de også kunne gå får dette og at de kunne legge de gode eplene i løsvektavdelinga). Dette mener jeg blir helt feil, får det første er eplene billigere i løsvekt, og for de andre så er eplene i eplepakke annerledes merke, enn dem som selges i løsvekt, tenker jeg sender dette inn til kiwi sentralen så de for ordnet opp i dette. Endte med at vi sa at vi bare kunne få penger for to av eplepakkene. Betjeningen var grei, men måtte gjøre slik de hadde fått beskjed av fra sjefen. Sjefen på deres butikk er uansett en svært så vanskelig kar...

 

I tillegg observerte jeg også noe bekymringsfullt. Det var en handlekurv fylt opp med tutti frutti tygges får halv pris. Disse tyggesene ligger vanligvis i esker der datoen er registrert på esken og kun på esken. Men det som da er bekymringsverdig er at disse tyggesene gikk ut 10.02.2012 på samtlige andre Kiwi butikker (alle vi har sett på). Det betyr da at butikken selger utgått tygges til halvpris, om dette er bevisst eller ikke, vet jeg ikke…

 

Legger ved bilder, skal også sende mail til kiwi om disse, poser svar fra dem her :)

 

dsc01255eg.jpg

 

dsc01256z.jpg

 

dsc01257g.jpg

 

dsc01258pl.jpg

 

dsc01259h.jpg

 

dsc01260jx.jpg

 

Edit, sendte nå følgende melding til Kiwi:

 

Hei, hadde i dag en fin handletur på Kiwi Saltrød. Der fant jeg blant annet en hel del dårlig frukt og grønt. Blant dette var det 6 dårlige eplepakker (legger ved bilde). Når disse skulle gå igjennom garantien skjedde det et lite problem. Damen i kassen som vel og merke vær særdeles hyggelig sa at hun bare kunne ta ut de røde eplene av pakken (de som var dårlig) og kjøre dem gjennom kassen som løsvekt, røde epler. Dette mener jeg blir helt feil, for det første er eplene billigere i løsvekt, og for de andre så er eplene i eplepakkene et annerledes merke, enn dem som selges i løsvekt. Så jeg spurte damen om jeg kunne få ta bilde av pakkene, det gikk bra. Så sa jeg at jeg kunne sende det in til deres sentral så dere kunne få orden på dette. Viktig å få med seg at jeg sa hun kunne gi penger får to av pakkene ettersom det var 6 pakker og mange av eplene var dårlige. Så kunne jeg heller sende problemstillingen videre til dere….

 

Damen hadde fått en intern melding fra sin sjef om å gjøre dette, så hun fulgte bare ordre og gjorde da ingen ting galt.

 

Så jeg håper dere kunne gi klarhet i saken, er det lov å ta eplene ut av pakkene eller skal hele pakken gå på garantien?

 

Også en annen ting jeg lurer på. Jeg mistenker den samme butikk får å selge tygges utgått på dato får halv pris. Det angår merket Tutti Frutti og grunnlag får mine mistanker er at denne tyggisen gikk ut på dato på samtlige andre Kiwi butikker jeg har vært innom, nemlig 10.02.2012. Var forresten den 25.02.2012 jeg var på butikken.

 

Disse tyggisene ligger vanligvis i esker der datoen er registrert på esken og kun på esken. Nå var de tatt ut av eskene og lå løst i en handlekurv. Det om de faktisk har gått ut på dato eller ikke blir umulig å bevise, men jeg vil si det er høyst trolig ettersom den har gått ut på andre butikker i distriktet… Det er heller ikke mulig å vite om dette er en bevisst handling eller en ubevisst handling fra butikken sin side…

 

Bilder:

http://img210.imageshack.us/img210/5739/dsc01260jx.jpg

http://img4.imageshack.us/img4/9438/dsc01259h.jpg

http://img803.imageshack.us/img803/7876/dsc01256z.jpg

http://img822.imageshack.us/img822/9869/dsc01258pl.jpg

http://img444.imageshack.us/img444/8189/dsc01257g.jpg

http://img163.imageshack.us/img163/4933/dsc01255eg.jpg

Endret av piratentim
Lenke til kommentar

Ser man bare på eksempelet om bananen er jeg enig men i tillegg sier han "fornøydgarantien kommer inn i bildet", da er det vel en fornøydgaranti.

 

Den kan vel ikke komme inn i bildet utan at den er der?

 

Du vrir litt på ordene hans her. Han sier "fornøydheten" - han bruker aldri ordet "fornøydgaranti(en)". Jeg vil fortsatt tolke det som "fornøyd med kvaliteten-garanti".

 

Har du kjøpt en gul fin banan og du oppdager når du kommer hjem at den er tørr og emmen i smak, så kommer fornøydheten

inn i bildet selv om den utvendig kvalitativt er helt i orden.

 

Det han sier her at selv om den utvendige kvaliteten er fin (det ansatte og kunder har som mål for fin/dårlig frukt), så er ikke den nødvendigvis fin på innsiden. Smak, konsistens og andre faktorer kan spille inn. De kvalitetsmessige kravene til bananen er dermed brutt om en eller flere av disser faktorene er der. Dette tror jeg vi kan si oss enige om. Kvaliteten skal være fin - ellers kan man få brukt garantien.

 

Spørsmålet vi da står igjen med er hva som ligger i ordet fornøyd/fornøydgaranti. Sånn jeg tolker dine og andre sine svar i denne tråden skal man kunne kreve garantien om man ikke er fornøyd med frukten. Den kvalitetsmessige delen av frukten er vi nok enige om, men hva står da igjen? Hvilke andre faktorer står igjen som man skal kunne bruke for å kreve garantien?

 

Dette er faktorer som skal kunne spille inn på "fornøydgarantien"

- Form: Om en banan ikke passer inn i bananholderen fra Bendit, skal man da kunne krevene garantien fordi man er misfornøyd med formen?

- Smak: Gitt en tomat. Det finnes flere typer tomater og de har ulike egenskaper - noen er søte, bitre, runde i smak, etc. Presiserer at smaken er kvalitetsmessig i orden da den riktige smaken er der for den typen tomat. Skal man kunne krevene garantien fordi man er misfornøyd med smaken som kvalitetsmessig er i orden?

 

Om man skulle praktisert denne typen "fornøydgarantien" ville Kiwi gått konkurs og litt til i løpet av kort tid. En "fornøydgaranti" med 2x pengene tilbake på Frukt & Grønt ville kunne blitt utnyttet på det groveste av ymse folk. Det ville samtidig ha blitt en mer personlig mening i denne garantien. Dama i kassa kan ikke bestemme om kunden er misfornøyd eller ei. På andre siden kan kasserer under en kvalitetsgaranti være med å bestemme om kvaliteten på frukten er dårlig nok til at kunden skal kunne kreve garantien.

Lenke til kommentar

Jada, en datojeger her også. Hvor kikker du?

 

Mener du på hvilke varer, eller hvilke distrikt jeg tilhører?

 

Jeg mener i hvilket distrikt du tilhører. Selv bor jeg i Trondheim, de har dessverre ikke så mange Kiwi her. Tjente meg 1500 kr samme dagen som jeg skrev innlegget, troppa opp rett etter åpningstid, siden det her jeg bor er datojegere som er tidlig ute og da lønner det seg å ikke komme altfor sent om det er noe som kan gi litt penger. Hatt veldig flaks siste tiden, har håvet inn ca 8000 kr på noen få butikker i overkant av litt over en uke, men det varierer jo med fangsten.

Lenke til kommentar

Jada, en datojeger her også. Hvor kikker du?

 

Mener du på hvilke varer, eller hvilke distrikt jeg tilhører?

 

Jeg mener i hvilket distrikt du tilhører. Selv bor jeg i Trondheim, de har dessverre ikke så mange Kiwi her. Tjente meg 1500 kr samme dagen som jeg skrev innlegget, troppa opp rett etter åpningstid, siden det her jeg bor er datojegere som er tidlig ute og da lønner det seg å ikke komme altfor sent om det er noe som kan gi litt penger. Hatt veldig flaks siste tiden, har håvet inn ca 8000 kr på noen få butikker i overkant av litt over en uke, men det varierer jo med fangsten.

 

Nice, det høres da ut som en fin fangst :) Er du student du eller? Personlig tilhører jeg aust og vestagder, pleier å være på 1,2 kiwibtuikker i uka :)

 

Faren min er på en del flere :)

Endret av piratentim
Lenke til kommentar

Imorgen skal jeg på kiwi :D i skoletiden! (Friminutt) og se etter utgåtte varer :)

 

Hvis du har flere butikker i nærområdet ditt, så kan jeg gi deg et godt tips. Det er mange varer av samme sort, som har samme dato.

 

Det stemmer ganske så bra :) Er et meget godt tips som burde fulges :) Se på de røde produktene, som ofte ligger ved sunnhetssjokoladen :) (Vet noen av dem har gått ut og skal ut av sortimentet på mange butikker...

Lenke til kommentar

Imorgen skal jeg på kiwi :D i skoletiden! (Friminutt) og se etter utgåtte varer :)

 

Hvis du har flere butikker i nærområdet ditt, så kan jeg gi deg et godt tips. Det er mange varer av samme sort, som har samme dato.

 

Det stemmer ganske så bra :) Er et meget godt tips som burde fulges :) Se på de røde produktene, som ofte ligger ved sunnhetssjokoladen :) (Vet noen av dem har gått ut og skal ut av sortimentet på mange butikker...

 

Hva slags røde produkter? Presisér, jeg skal på kiwi i morgen!! :cool:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...