Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

kaliperstempel problemer?


kjellvr

Anbefalte innlegg

hei, skulle skifte klosser på min nylig kjøpte opel astra F 93 c18xe. og merket at jeg ikke fikk klemt inn stemplene i frembremsene helt, forstod fort at det var gjenget stempel. kikket rundt på nettet etter verktøy til denne jobben og forstod det slik at det var både venstre og høyre gjenger som ble brukt i stempler. så, hvordan vet jeg hvilke gjenger som er i mine kalipere?

 

takk for alle svar!

 

Kjell

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bak er det av og til gjenger. Er det bak på A3en min. Fikk stempel inn med en tvinge og en god rørtang. Men måtte ha kalipper inn på benken for å få til. Så neste gang blir det nok spesialverktøy. Tok stempel ut først for rengjøring. Og så skrudde jeg de inn.

 

Er ikke uvanlig å bytte kalippere annenhvert år dersom saltet får jobbe og kose seg.

Lenke til kommentar

Er ikke uvanlig å bytte kalippere annenhvert år dersom saltet får jobbe og kose seg.

 

What the..?

 

Uansett, så tror jeg man får kjøpt rep.sett til kaliptere (stempel, pakniker ogsv.)

 

Hvis du finner bilder av ett rep.sett til dine så kanskje du klarer å se om stempelet er gjenget på.

Lenke til kommentar

Kalippere er ikke egnet for norsk saltvesens vinterføre. Disse ruster som fy, og innen man får brukt opp bremseklossene her i landet så har stempelet fått en fin tykk kant med rust. Bytt heller klosser ofte så man får flytta stempelet tilbake. Syrefaste kalippere hadde vært tingen her i landet.

 

Beste er å pelle fra hverandre bremser en gang i året og rengjøre og smøre skikkelig på glide deler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bank i bordet, men har ikke hatt problemer med det enda. Pleier å bremse hardt fra tid til annen slik at bremsene bak blir brukt. Itilleg passer jeg på å spyle godt over bremsene når bilen vaskes. Spyler selvsagt ikke glovarme bremser, lar det kjøle seg ned, går fort nå på vinteren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...