Gå til innhold

Elkjøp 6995,- Toshiba eller Medion


Anbefalte innlegg

Skal hjelpe en venninne til å kjøpe bærbar data. Behov er: Office-/studentbruk, litt MP3-spilling, noe divX. Den skal ikke brukes til utstrakt spilling, i alle fall ikke noe avanserte greier. Lommebok: ikke mer en 7000,-

 

Da står jeg igjen med 3 alternativ:

Elkjøp har to maskiner Toshiba og Medion. Har sett at flere har greie erfaringer med Toshibaen, men har ikke lest noen erfaringer med Medionen.

 

Maskinene virker ganske like, men noen forskjeller er det. Toshibaen er lettest 2.8/3.3kg, har størst HD 30/20gb og sannsynligvis minst dårlig skjermkort,

Medionen har CDRW, flest USBs 3/2 og Firewire.

Jeg kjenner ikke til batterilevetid og støynivå.

 

Et tredje alternativ er å gå ut på bruktmarkedet. Da kan man nok finne en bedre teknisk maskin, men får ikke de samme fordelene med garanti osv.

 

Noen innspill?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde helt klart valgt Toshibaen dersom cd-brenner ikke er livsviktig. Har Toshiba selv og er veldig fornøyd.

 

Tror ikke jeg ville satsa på å kjøpe brukt. De som selger brukte bærbare nå, har som oftest kjøpt dem før "det store krakket" i prisene for bærbare, og krever derfor alt for mye for de mer eller mindre utdaterte lap'ene sine. Dessuten er garanti et kritisk punkt når det gjelder bærbare pc'er.

Lenke til kommentar

Cd brenner kan jo kjøpes senere. Eller du kan vente til ekstern dvd brenner blir billigere. Selv har jeg cd- brenner på min stasjonære pc.

 

Har toshibaen selv og er svært fornøyd så langt. Har to eksterne maxtor disker på 200gb og 250gb fylt med diverse stæsj som jeg enkelt kobler til.

Hastigheten er nesten like bra som på den stasjonære (XP-2400).

Skjermkortet har jeg ikke fått tid til å teste. Intel 852Gm med 64mb delt minne er vel et ok kort. Kansje ikke de beste 3d- egenskapene?.

Lenke til kommentar
Et tredje alternativ er å gå ut på bruktmarkedet. Da kan man nok finne en bedre teknisk maskin, men får ikke de samme fordelene med garanti osv.
Jeg ville vært skeptisk til å kjøpe brukt laptop. Det er jo ikke som med stasjonære maskiner der man enkelt kan bytte komponenter hvis noe er galt. Og som ledigbrukernavn skriver, så varer ikke batterier evig :) Og ang, valget mellom Toshiba og Medion, så hadde jeg gått for Toshiba. Jeg har egentlig ingen erfaring med Medion, men Toshiba er et kvalitetsmerke av ypperste klasse. Dessuten er Toshibaen bedre rent spesifikasjonsmessig og veier en halvkilo mindre. Så i en annen tråd der en som har den Toshibaen til 6990 sier den er relativt støysvak. Ta deg en tur til elkjøp og prøv maskinene selv - da kan du jo selv høre støy og teste maskinene.
Lenke til kommentar

Jeg har Medion'en, kjøpte den på lefdal for en liten stund siden, og den går som ei klokke den. Bråker ikke all verden, batteriet holder 2-2,5 time. Medion har serviceavtale med et norsk firma som både har filial i Kristiansand der jeg holder til, og i oslo. Så tror ikke det servicen skulle være no problem. Du får jo mye mer for pengene, med både cdbrenner og firewire, og en ekstra usbport.

Lenke til kommentar
Pokker heller. Der forsvant de modellene fra elkjøp.no.

 

Så mye for en billig bærbar

 

Største problemet for tiden er at produsentene ikke klarer å produsere nok maskiner. Tipper Elkjøp ikke klarer å få tak i nok. Har iallfall vært problemer med en rekke modeller på en rekke kjeder og butikker for tiden. Økningen av laptop salget har vært eksplosivt i sommer.

Lenke til kommentar

Som mange over meg har sagt. Vær veldig varsomme med å kjøpe brukte bærbare. Kjøpte selv en veldig billig bærbar for en tid tilbake. Merket var rimelig ukjent; Twinheads. Den tida jeg brukte den fungerte denne greit, bortsett fra at batterikapasiteten falt ned til nærmest null, og jeg solgte denne videre fordi jeg skulle ha en bedre en. I ettertid har jeg fått høre at han som kjøpte den har slitt med at disken har begynt å streike. Kort tid etter at jeg solgte den.

 

Bedre merker (bedre kjent) har nok mye lenger "brukstid". Spesielt med tanke på IBM og Compaq som har vært lenge i gamet.

 

Har en i klassen som bruker en IBM for tida. Den er eldgammel, men fungerer som bare den. Tilogmed batteriet er ok.

Lenke til kommentar

Jeg var og kikket på på begge maskinene. Men det som forundret meg var at ingen av dem hadde seriell eller parallell-port. Og heller ikke diskett-stasjon så vidt jeg husker. Dette gjør PC'ene litt ubrukbare, iallefall hvis det ikke er CD-brenner. Hvis PC'en skal brukes som student-PC, så er det ofte behov for å flytte data (iallefall etter min erfaring)... :-?

 

Løsningen ble en HP bærbar til 7990,-! :) Den hadde heller ikke diskettstasjon, men i det minste CDRW...

Lenke til kommentar
er det noen her som faktisk kjøpte den medion maskinen til 6995,-?

 

og hvor mange her var det som faktisk SÅ at den kosta det? Jeg kom på elkjøp og der sa de at den verken kosta så lite eller at den noen gang hadde gjort det. Jeg måtte faktisk punge ut med 7995,- for den :(

 

Det stemmer at maskinen koster 7995,-. Men der er inkl. klargjøring og 3 månders service-garanti. Hvis du dropper dette så får du maskinen ca. 1000,- billigere! :)

Lenke til kommentar

vel jeg trengte ikke noe av det der, og de nevnte aldri det der engang. Maskina kosta 7995,- og hadde aldri kostet noe annet uansett hvor mye jeg sa jeg hadde sett den til 6995,-. Det første jeg gjorde da jeg kom hjem var uansett å legge inn windows på nytt, samt alle NØDVENDIGE drivere istedenfor det fargehelvete som var i systrayen. *forbanna*

Lenke til kommentar
Jeg var og kikket på på begge maskinene. Men det som forundret meg var at ingen av dem hadde seriell eller parallell-port. Og heller ikke diskett-stasjon så vidt jeg husker. Dette gjør PC'ene litt ubrukbare, iallefall hvis det ikke er CD-brenner. Hvis PC'en skal brukes som student-PC, så er det ofte behov for å flytte data (iallefall etter min erfaring)... :-?

 

Løsningen ble en HP bærbar til 7990,-! :) Den hadde heller ikke diskettstasjon, men i det minste CDRW...

 

glem Floppy og kanskje tilogmed CDbrenner..for den type data overføring du prater om (word, excel osv)...så er USB flashdrive helt midt i blinke. Jeg har en alltid hengnede på nøkkelknippe..du vet ALDRIG når du trenger å frakte litt data.

 

AKIRA

Lenke til kommentar
Jeg var og kikket på på begge maskinene. Men det som forundret meg var at ingen av dem hadde seriell eller parallell-port. Og heller ikke diskett-stasjon så vidt jeg husker. Dette gjør PC'ene litt ubrukbare, iallefall hvis det ikke er CD-brenner. Hvis PC'en skal brukes som student-PC, så er det ofte behov for å flytte data (iallefall etter min erfaring)... :-?

 

Løsningen ble en HP bærbar til 7990,-! :) Den hadde heller ikke diskettstasjon, men i det minste CDRW...

 

Toshibaen har diskettstasjon. Følger med en usb sak. Medion maskinen har ikke PCMCIA spor.

Lenke til kommentar
Jeg var og kikket på på begge maskinene. Men det som forundret meg var at ingen av dem hadde seriell eller parallell-port. Og heller ikke diskett-stasjon så vidt jeg husker. Dette gjør PC'ene litt ubrukbare, iallefall hvis det ikke er CD-brenner. Hvis PC'en skal brukes som student-PC, så er det ofte behov for å flytte data (iallefall etter min erfaring)... :-?

 

Løsningen ble en HP bærbar til 7990,-! :) Den hadde heller ikke diskettstasjon, men i det minste CDRW...

 

 

Disketten er erstattet av minneplugger som går rett inn i USB porten, til orientering...

Lenke til kommentar
vel jeg trengte ikke noe av det der, og de nevnte aldri det der engang. Maskina kosta 7995,- og hadde aldri kostet noe annet uansett hvor mye jeg sa jeg hadde sett den til 6995,-. Det første jeg gjorde da jeg kom hjem var uansett å legge inn windows på nytt, samt alle NØDVENDIGE drivere istedenfor det fargehelvete som var i systrayen. *forbanna*

 

 

Ville krevd 1000 kr tilbake. Den lå på nettsiden til 6995 og det vet da alle.

Lenke til kommentar
vel jeg trengte ikke noe av det der, og de nevnte aldri det der engang. Maskina kosta 7995,- og hadde aldri kostet noe annet uansett hvor mye jeg sa jeg hadde sett den til 6995,-. Det første jeg gjorde da jeg kom hjem var uansett å legge inn windows på nytt, samt alle NØDVENDIGE drivere istedenfor det fargehelvete som var i systrayen. *forbanna*

 

 

Ville krevd 1000 kr tilbake. Den lå på nettsiden til 6995 og det vet da alle.

Jeg har kontaktet dem, men har ikke fått noe svar enda. Vurderer å ta kontakt med forbrukerrådet for å høre hva jeg kan gjøre med saken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...