Gå til innhold

[Løst] rakett1.no har noen erfaringer?


Anbefalte innlegg

Manglende retningslinjer og erfaring på sosiale medier er alltid et PR stunt som går til h****tte. Og dette er intet unntak. Aldri undervurder kunnskapen til brukere i sosiale medier, og aldri(ALDRI) undervurder den negative effekten av feil som blir avdekket. Og alle med litt erfaring på nett er skeptiske til nystartede aktører i et presset marked, og dermed ekstra kritiske. Noe dere har fått erfare.

 

Så kan man jo spørre seg om hvorfor skal vi handle hos dere? Som en ren nettbutikk må dere konkurrere med de store som MPX.no, Komplett.no, Dustinhome.no osv. Tok en kjapp sammenligning og ser at dere stort sett er dyrere enn Komplett.no, med noen få unntak. Og disse unntakene ligger da i området rundt en hundrelapp. Eg tror majoriteten vil bruke en hundrelapp ekstra hos en seriøs og veletablert aktør enn hos en nystartet bedrift. Og la meg få minne deg på at disse prisene er 20% lavere enn normalpris når dere omsider begynner å legge på mva.

 

Du sier garanti. Eg trumfer med forbrukerkjøpsloven. Nordmenn er kravstore og har et regelverk som beskytter forbrukerens interesser. Men for å faktisk kunne benytte seg av forbrukerkjøpsloven så fordrer det at selger eksisterer eller at man vet hvem leverandøren er. I dette tilfellet har du oppgitt Norek, og det er i seg selv betryggende. Problemet er at dette ofte betyr mye ekstraarbeid, mer enn hva besparingen er verdt.

 

Eg vet ikke hva forretningsplanen deres(?) er fremover, men at dere ikke forventer å overstige 50k i omsetning sier jo litt om satsningen. 50k i omsetning er nada i dagens økonomi, og med dagens marginer vil 50k(eller mindre) maks gi et par tusenlapper i overskudd. Eg skal vedde på at bare nettsiden har kostet mer enten til ekstern konsulent eller i tid brukt av deg selv. Og hva med lønn til de ansatte du påstår å ha(som forøvrig ikke er oppgitt noe sted)? Teknisk ansvarlig(Tobias), marked og salgsavdeling(no name) og daglig leder(Dag Maiset). Regner ikke med at hverken teknisk ansvarlig eller salgsavdelingen jobber for knapper og glansbilder?

 

Og med så små marginer så overrasker det meg at dere vil kjøre et PR stunt på "momsfritt" salg, og gå glipp av mulighet for momsrefusjon på de første 50k. Uansett hva dere(eller regnskapsfører, som ikke er oppgitt noe sted) påstår uten kildehenvisninger. Det motsatte er nemlig godt beskrevet her med kildehenvisninger.

 

Hadde du drevet med et snev av markedsundersøkelser før du startet opp ville du oppdaget at det er fire ting som selger, i prioritert rekkefølge: lagervare/tilgjengelighet, utvalg, pris og kompetanse. Ingen av disse blir oppfylt tilfredsstillende.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-t8fn5F

 

Manglende retningslinjer og erfaring på sosiale medier er alltid et PR stunt som går til h****tte. Og dette er intet unntak. Aldri undervurder kunnskapen til brukere i sosiale medier, og aldri(ALDRI) undervurder den negative effekten av feil som blir avdekket. Og alle med litt erfaring på nett er skeptiske til nystartede aktører i et presset marked, og dermed ekstra kritiske. Noe dere har fått erfare.

 

Så kan man jo spørre seg om hvorfor skal vi handle hos dere? Som en ren nettbutikk må dere konkurrere med de store som MPX.no, Komplett.no, Dustinhome.no osv. Tok en kjapp sammenligning og ser at dere stort sett er dyrere enn Komplett.no, med noen få unntak. Og disse unntakene ligger da i området rundt en hundrelapp. Eg tror majoriteten vil bruke en hundrelapp ekstra hos en seriøs og veletablert aktør enn hos en nystartet bedrift. Og la meg få minne deg på at disse prisene er 20% lavere enn normalpris når dere omsider begynner å legge på mva.

 

Du sier garanti. Eg trumfer med forbrukerkjøpsloven. Nordmenn er kravstore og har et regelverk som beskytter forbrukerens interesser. Men for å faktisk kunne benytte seg av forbrukerkjøpsloven så fordrer det at selger eksisterer eller at man vet hvem leverandøren er. I dette tilfellet har du oppgitt Norek, og det er i seg selv betryggende. Problemet er at dette ofte betyr mye ekstraarbeid, mer enn hva besparingen er verdt.

 

Eg vet ikke hva forretningsplanen deres(?) er fremover, men at dere ikke forventer å overstige 50k i omsetning sier jo litt om satsningen. 50k i omsetning er nada i dagens økonomi, og med dagens marginer vil 50k(eller mindre) maks gi et par tusenlapper i overskudd. Eg skal vedde på at bare nettsiden har kostet mer enten til ekstern konsulent eller i tid brukt av deg selv. Og hva med lønn til de ansatte du påstår å ha(som forøvrig ikke er oppgitt noe sted)? Teknisk ansvarlig(Tobias), marked og salgsavdeling(no name) og daglig leder(Dag Maiset). Regner ikke med at hverken teknisk ansvarlig eller salgsavdelingen jobber for knapper og glansbilder?

 

Og med så små marginer så overrasker det meg at dere vil kjøre et PR stunt på "momsfritt" salg, og gå glipp av mulighet for momsrefusjon på de første 50k. Uansett hva dere(eller regnskapsfører, som ikke er oppgitt noe sted) påstår uten kildehenvisninger. Det motsatte er nemlig godt beskrevet her med kildehenvisninger.

 

Hadde du drevet med et snev av markedsundersøkelser før du startet opp ville du oppdaget at det er fire ting som selger, i prioritert rekkefølge: lagervare/tilgjengelighet, utvalg, pris og kompetanse. Ingen av disse blir oppfylt tilfredsstillende.

 

KUDOS.

 

Det var noe slikt fra første stund..

 

 

Lenke til kommentar

Mange besservissere både her og på "jusforum",.

 

Bedriften gjør det helt rett i og ikke ta mva fra før første faktura før 50k

 

Bedriften kan søke om å få mvarefusjon på varene før 50k under innkjøp, men om bedriften får dette er en annen diskusjon å ta.

 

Om ikke varene er importert ulovelig uten moms, så MÅ de ha betalt utgående mva for varelageret. Og innsparelsen vil være differansen mellom innkjøpspris og profittmargin.

 

eks.

ikke registert

 

Vare koster 1000ex moms ink. dvs, rakett1 betalte 1250kr, dem selger denne varen igjen for 1450 ,- og kundene slipper moms på beløpet

 

registert: vare koster 1000ex moms, butikken selger for 1200 - varen ut til kunde blir da priset til 1500inkl. moms.

 

rakett1. taper på alt. 1, men kunden vinner.

 

alt.2 taper kunden 50kr som går rett i lomma til staten.

Endret av WiSLE
Lenke til kommentar

Alternativ 3: varen koster 1000 eks mva, Rakett1 kjøper den for 1250 og selger den for 1250 eks mva i håp om å få refusjon på 250 som da blir fortjenesten. Noe de da ikke gjør og Rakett1 taper penger før de er kommet i gang.

 

Dersom de får/søker refusjon for mva. på varekostnaden på varer de omsetter før registringen, så må de også etterfakturere kundene sine for mva., og da blir kundene skadelidende.

 

Lærepengen her må vel være at dersom man går for tidlig ut på sosiale medier og prøver seg på et slikt stunt, så får man svi. Hadde Rakett1 vært ydmyk og tatt til seg det som blir sagt i både tråden her og på det andre forumet, så hadde saken stilt seg annerledes. Istedenfor er Rakett1 nonchalant og hever seg over diskusjonen her, som gjør det bare enda værre etter min mening.

Lenke til kommentar

Mange besservissere både her og på "jusforum",.

 

Bedriften gjør det helt rett i og ikke ta mva fra før første faktura før 50k

 

Det er vel få her som har ment at de gjør feil ved å droppe utgående mva. før registreringen. Sakens kjerne er vel heller useriøs fremtreden og diskusjon rundt hva man gjør etter registrering i forhold til refusjon.

 

Hva dersom 10 kunder legger inn ordre på 10 000 hver nå, hvem av de får ekstrafaktura på mva. og hvem får ikke det? Lite gjennomtenkt å kjøre et sånt stunt syntes jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvem av de ønsker du svar fra? Teknikeren, markedsansvarlig eller daglig leder? :)

 

Eg er skuffet. Dette er et PR-stunt som bør kunne brukes som et skrekkeksempel i markedsføring og nyetablering.

 

Og eg vet ikke lenger hva som er det verste:

- den manglende kunnskapen om MVA og bedriftsøkonomi

- den bastante holdningen og manglende vilje til å se på fakta

- påstand om at en "ansatt" gikk over sine fullmakter

- komplett stillhet når kritikken var på bordet

 

Det siste vi hørte fra Rakett1 er åpenbart en løgn, eller et bevis på idioti. Om det er det de vil at folk skal huske om Rakett1.no så har de litt av en jobb å gjøre. Tråden her er indeksert i Google, og når nye kunder søker opp bedriften(for å sjekke legitimitet) så er det dette de finner. Synd.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Men det jeg lurer på som et generielt råd.

 

Er det i ca 90% av tilfellene at nystartende bedrifter på langt sikt er dårlig invistering?

 

Så altså å handle fra nye arktører er og risikeres som et taps objekt.

Altså som regel de lave prisene neppe blir besparelse over tid.

 

Nå sier jeg ikke det for å skremme folk, men det ofte slik en del som kun fokuserer på pris.

Er jo greit å få en vare billigere, men hvis returretten/garantien forsvinner er jo ikke det en god invistering.

 

Alle ønsker gjerne konkuranse, men problemer blir å vite hvor man skal satse.

Så sant man betaler med kredittkort løser det seg hvis man ikke får varen, men er varen defekt hjelper det lite.

 

Forsikringen ved konkurs for kunder, tegnet vel aldri nystartet nettbutikker, sånn sett er det kunden som vil tape? Og si norek.no er levrandøren, hjelper lite hvis de ikke vil ta imot defekt vare eller ta ansvaret ved konkurs.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Det finnes ikke forsikringer som bedrifter kan kjøpe som sikrer kundene sine økonomisk ved en konkurs. Eg har i det minste aldri sett en eneste som har det, og kan ikke se gevinsten i det ettersom vi har forbrukerkjøpsloven som gjør at kjøper kan henvende seg til leverandør(om den er kjent).

 

Når det gjelder spørsmålet så er det litt mer komplisert enn det. Markedet er presset(mange butikker å velge i), marginene er små(man tjener ikke mye pr produkt), som nyetablert har man lav omsetning(som gir lav inntjening) og ingen oppspart kapital til å klare nedturene(som kommer regelmessig). Når da et nytt selskap etablerer seg og prøver å selge seg inn på pris så er det døfødt av følgende årsaker:

- Nyetablerte har lav omsetning og får dermed ikke gode avtaler med sine leverandører.

- De må dermed betale mer for varene enn hva større selgere gjør.

- De får også mindre kreditt hos leverandørene pga større risiko, hvor de etablerte har bedre kreditt.

 

Så når de skal prøve å konkurrere på pris så går de med tap med en gang. De betaler mer for varene enn større butikker, men samtidig må de selge de billigere for å vinne kunder = tap. I tillegg kan ikke omsetningen være for høy da de har mindre kreditt å gå på, og er dermed avhengig av at pengene kommer fortere inn på konto så de kan betale leverandørene sine fortløpende. Der hvor store veletablerte butikker ofte har 30-40 dager i kreditt, har ofte nyetablerte mellom 10-20 dager.

 

Og derfor er nye butikker som fokuserer på pris, en stor risiko. Og med såpass lite utvalg som Rakett1, hvorfor skal man da handle der når de er attpåtil dyrere og er dømt til å være ei døgnflue?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...