Gå til innhold

CPU, RAM og HK til silent pc?


Anbefalte innlegg

Nå har jeg har en PC som er veldig stillegående.

Det eneste som lager lyd er vifta fra skjermkortet og av og til litt brumming fra harddiskene (de er ikke SSD)

Jeg kjører passiv kjøling av CPU (gigantisk kjøleribbe + kabinettvifter)

 

Jeg skal oppgradere harddisk, prosessor, RAM, hovedkort

Jeg har allerede funnet ut hvilken harddisk jeg skal ha: Samsung SSD 830 Series 256GB

 

Så jeg trenger hjelp til å finne:

  • Prosessor som kan kjøles passivt (lav varmeutvikling, men samtidig sparker fra seg)
  • Type og mengde RAM jeg skal går for (er det vits med 16GB nå, eller bør jeg kjøre 8GB?)
  • Hovedkort jeg bør kjøpe for å utnytte HDD, CPU og RAM best mulig, i tillegg til at det er stillegående (helst uten chipsetvifte, siden de omtrent alltid gnåler for mye)

 

Jeg bruker maskinen til photoshopping og gaming ala. Battlefield 3, Diablo 3 og diverse andre nye titler.

 

Noen som har forslag til CPU, RAM og HK?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du bürde heller legge pengene i et kabinett med god støydemping.

 

Mitt forslag:

 

Fractal Design Define R3

ASUS P8Z68-V PRO

i5 2500K med en Noctua NH D-14 (god og stille kjøler)

Corsair Vengeance 8GB Low profile

 

Har nøyaktig samme oppsett selv og jeg hører ikke mye til PCen min. Nå vet ikke jeg hvilket skjermkort du har, men de er ofte synderen mtp støy.

Lenke til kommentar

Du bürde heller legge pengene i et kabinett med god støydemping.

 

Mitt forslag:

 

Fractal Design Define R3

ASUS P8Z68-V PRO

i5 2500K med en Noctua NH D-14 (god og stille kjøler)

Corsair Vengeance 8GB Low profile

 

Har nøyaktig samme oppsett selv og jeg hører ikke mye til PCen min. Nå vet ikke jeg hvilket skjermkort du har, men de er ofte synderen mtp støy.

 

Jeg har et bra støyreduserende kabinett allerede (Antec Performance One P182)

 

Takk for forslag til HK, CPU + kjøler og RAM.

Har hørt at kanskje i5 2500K eller i5 2600K kan være tingen... finnes det andre gode alternativer til mitt bruk?

Hva er fordelen med Low profile minne? er det for å få plass til CPU-kjøler?

Lenke til kommentar

Hei sword

 

Grunnen til low profile minnet er kun for å plass til kjøleren.

 

Siden du skal bruke PCen til gaming anbefaler jeg intel i5 2500K som er prossesoren som gir mest ytelse for pengene. En i3 2100 fungerer,men det er en såpass liten prisforskjell at 2500K er det valget som trolig er best.

Endret av Rakett1
Lenke til kommentar

Støtter CPU-valget i5 2500k.

Kjøpte følgende til min stue-PC og var mildt sagt overrasket over støynivået:

 

KINGSTON DDR3 HYPERX 8GB 1600MHZ CL9 (2X4GB)

INTEL CORE I5 2500K 3.30GHZ 6MB S-1155

ASUS P8Z68-V LX Z68 S-1155 ATX

ARCTIC COOLING FREEZER 7 PRO REV.2

 

Jeg bruker SSD til OS-disk og har en 640GB 2,5" laptop disk til lagring. I tillegg har jeg en støysvak Corsair PSU.

Jeg er helt avhengig av Power-dioden i kabinettet for å vite om maskinen fakisk er på eller ikke når jeg sitter i sofaen :yes:

Lenke til kommentar

Ok.

La oss si jeg går for i5 2500K

Hvor mye RAM tror dere jeg trenger? Holder det med 8GB, eller ville dere gått for 16?

 

Og til slutt, hvilket hovedkort er mest støysvakt og som passer de andre komponentene?

 

Det holder med 8 gb til nesten etthvert bruk, men jeg ville nok kjøpt 16 rett og slett pga ram er så billig for tiden.

Lenke til kommentar

Ok.

La oss si jeg går for i5 2500K

Hvor mye RAM tror dere jeg trenger? Holder det med 8GB, eller ville dere gått for 16?

 

Og til slutt, hvilket hovedkort er mest støysvakt og som passer de andre komponentene?

Det er veldig få hovedkort som bruker chipset-vifter i dag, så alle 1155 hovedkort vil duge.

Det jeg anbefaler lenger oppe i tråden er et godt valg. Det har alt du trenger av tilkoblinger og muligheter mtp fremtidige oppgraderinger.

Lenke til kommentar

Ok, flott!

 

Da mangler jeg bare å lande på en CPU-kjøler.

 

Toppen av kabinettet mitt ser slik ut:

 

hardware%20overview.jpg

 

 

Den øverste vifta blåser innover og den bak blåser ut.

 

Så spørsmålet er: Hvilken kjøler skal jeg velge som er mest mulig silent?

 

Kan jeg velge en kjøler uten vifte siden jeg har såpass god luftflyt i kabinettet fra før?

 

Hvis ikke, hvilken kjøler+vifte ville du hatt dersom det var viktig for deg at den bråkte minst mulig? Og, dersom jeg må ha vifte på ny kjøler, hvor ville du plassert den?

På høyre side av kjøleren og at den blåser lufta bakover?

Lenke til kommentar

har du vurdert å rydde i kabinettet ditt?

 

Ja, men har ikke funnet en bra måte å gjøre det på.

Har ledninger til alle viftene som jeg kan styre rpm på manuelt.

Forslag til hvordan jeg kan rydde mottas med takk ;)

 

Det er også er stort skjermkort som ikke er på bildet btw...

Lenke til kommentar

Langt mer effektivt å ha en treg 500RPM vifte på kjøleren enn ingen vifte i det hele tatt. Om du er opptatt av mest mulig kjøling med stille lydnivå blir det da en NH-D14 med begge de medfølgende low-noise adapterene koblet på viftene, eller HR-02 Macho. Du kan jo i prinsippet bruke den du har nå om igjen om den har LGA1156/55-monteringsfester (like fester på 1156 og 1155).

 

En god jobb på å rydde kabler avhenger av et par ting:

En haug med strips, teip og andre ting du kan bruke til å feste og samle kablene med.

Oppfinnsomhet rundt plassering/ruting av kabler

Hvor mye plass kabinettet har på baksiden av hovedkortet for å rute kabler.

Hvor lange kabler du har på strømforsyningen.

 

Nå er det litt meningsløst å begynne med kabelroting så nærme oppgradering, men det du kunne ha gjort var å:


  •  
  • Føre CPU 4/8-pin og Molex-tilkoblingen fra toppen og ned
  • Stripse sammen kabinetttilkoblingene og feste dem så de ikke stakk så voldsomt ut
  • Rute SATA-kablene bak hovedkortet og ned til bunnen

Lenke til kommentar

Takk for gode tips arni!

 

Ser ut til at det blir HR-02 Macho hvor jeg prøver uten vifte først.

Hvis temperaturen er for høy, setter jeg bare på den medfølgende vifta til å blåse luft ut bak.

Sett den foran/under, to vifter nærme hverandre kan jobbe mot hverandre og skape mer støy mot mindre kjøling ;)

 

Tror også du ikke vil tape så mye på å kutte uttaksvifter...

Endret av arni90
Lenke til kommentar

foran ja, på høyre side på bildet, hvis det er plass :p (husk jeg skal ha nytt hk og ram også)

Så blåser den mot venstre, gjennom ribba og ut.

 

Hva mener du med å kutta uttaksvifter? Ta de ut?

Har de ikke mye å si siden de blåser ut den varme lufta?

Har du nok luft inn vil ikke uttaksviftene gjøre så stor forskjell når det er snakk om såpass lite luftflyt.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...