Gå til innhold

Dimmer for spotlight - forskjellige typer


Anbefalte innlegg

Vi bygger hus og skal installere spotlights med dimmer på forskjellige rom. Nå er det noen som påstår at vi bør velge dimmere uten transformator (230V?), da dette skal være mer brannsikkert. Andre igjen mener dette ikke stemmer.

 

Jeg har særdeles lite peiling på dette så er det noen som kan komme med noen kvalifiserte betraktninger på dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er liten/ingen tvil om at transformatoren er en ekstra feilkilde.

men selve lyskildene på 12V har litt andre egenskaper, de skal vistnok gi mer lysutbytte (per W) dermed er de også kaldere (som man kan tenke seg at gir lavere brannfare, men min erfaring er at trafoen er en større brannfare en selve lyspæren), gi "penere lys" (?(jeg er veldig usikker på hva det egentlig skal bety, men har hørt argumentet flere ganger) )

Selv velger jeg alltid 230V GU 10, pga at man slipper den ekstra feilkilden(og kostnaden) trafoen utgjør, og det kommer etter hvert mer, og bedre led lys, og det passer vanligvis rett inn i GU 10

 

skal på ingen måte presentere det som "fasit svar" men JEG anbefaler GU10 (230V)

Endret av SirAmp
Lenke til kommentar

Min personlige erfaring (selv om den ikke nødvendigvis reflekterer virkeligheten) er at disse 12V trafoene som ofte brukes har en tendens til å være av dårlig kvalitet. Dette er typisk trafoer som egentlig ikke er trafoer i ordets rette forstand, men en liten elektrisk switch mode psu som har en innebygd høyfrekvenstrafo. Disse trafoene kalles ofte: Lighting transformer, men de har mye egentlig mer til felles med PSU som står i en PC enn hva de har med en enkel trafo.

 

Det er sant som SirAmp sier at du introduserer mange flere feilkilder.

Lenke til kommentar

At trafoer kan være en feilkilde er vel ingen tvil om men som med all annen teknologi presenterer 12V halogen visse fordeler 230V halogen ikke gjør.

Lyset i en 12V pære er hvitere og gir et bedre lys.

Med dimmer varer de også lengere.

 

Årsaken til dette er at volfram tråd ikke kommer i forskjellig motstand pr. meter og dermed må en 230V pære ha mye mere tråd i seg en tilsvarende 12V pære som gjør at 12V pæra kan lyse mere intenst.

 

Men i dag anbefaler ikke jeg halogenspotter lengere men LED istedenfor.

Har noen fine 3x3W LED spotter fra Nordesign med godt lys og god spredning som både jeg og kundene mine er fornøyde med og de gir betydelig mere lys en 35W halogen.

 

Men skal du gå for 12V halogen så er Gira trafoer av god kalitet.

Lenke til kommentar

sette opp et eget trafoskap med lufting. blir en god kilde til varme i området også. fin til vedlikohold og kan gi billigere produkter som du stikker inn i stikkontakten. da trenger du ikke trafo i pcen heller. du slipper støy fra trafoene i taket, selv om elektroniske gir mindre støy. finn fra et bilbatteri hvis du vil. du slipper trafo hvis du går for KNX løsning. du kan også gå for rein 230V spotlight.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...