Gå til innhold

Kjøp av ny pc - hva er best egnet for Linux?


Anbefalte innlegg

Etter å ha lest flere forumtråder om Linux har jeg bestemt meg for å for første gang kjøre Linux som OS.

Siden jeg nå skal ha ny maskinvare både mb/cpu/gpu så kom jeg på at jeg i flere linux tråder hadde sett at de anbefalte at man kjøpte hw som var kjent for å virke godt på Linux.

 

 

Hadde egentlig tenkt meg et flerskjermsoppsett med gpu fra AMD men det ser nå ut som nvidia er et enklere skjermkort å kjøre under Linux stemmer det?

Nvidia har oppdateringer hver 6 mnd og oppdaterer Linux drivere samtidig med windows har jeg lest.

 

Hvilket skjermkort bør jeg gå for om jeg ønsker å kjøre 3 skjermer?

Det optimale ville vært å finne en løsning som lot meg kjøre 3 skjermer på skrivebordet og også ha tilkoblet pc til reciver via HDMI for skikkelig lyd og bilde og da kunne jeg kanskje droppet htpc?

 

Er det mulig å kjøre 2 tastatur og mus om jeg kan kjøre 3 stk skjermer og TV via HDMI? Slik at jeg kan ha et trådløst tastatur og en mus på stuebordet og et annet på kontoret som er vegg i vegg? Eller bør jeg knalle til å kjøpe en pad til å bruke som fjernkontroll på TV?

 

Hvordan skal pad koble til desktop på pc? x11 via SSH? Vil det funke? Da ser jeg det samme på pad som på TV?

 

Noen spesielle hovedkort jeg bør se etter mtp på oppsett med 3 skjermer og TV? Eller vil skjermkortet alene fikse dette?

 

Noe jeg ellers bør tenke på før innkjøpet?

Spiller svært lite men redigerer endel bilder og noe video.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du spør etter veldig mye og jeg kan ikke svare på alt. Likevel vil jeg si at den beste opplevelsen av skrivebordslinux får du med et nvidiaskjermkort, evt Intel om du skal ha noe lavkarbogreier.

 

AMD funker også bra, men de henger ofte litt etter når det gjelder å oppdatere til nyeste versjon av komponenter etc. Selv kommer jeg ikke til å kjøpe noe med AMD-skjermkort før de i det minste har fått på plass hw-akselerasjon av HD-video...

 

Når det gjelder flerskjermsoppsett er jeg ikke oppdatert i det hele tatt, så der kan verdsveven være av større nytte. Å bruke flere tastatur og mus samtidig er ikke noe problem.

 

Selv bruker jeg MultiVNC på mobilen (android) som sofamus og tastatur om jeg streamer en fotballkamp el. Den funker fint, men selvfølgelig ikke med nøyaktig samme presisjon og smidighet som en trackpad.

Lenke til kommentar

Du spør etter veldig mye og jeg kan ikke svare på alt. Likevel vil jeg si at den beste opplevelsen av skrivebordslinux får du med et nvidiaskjermkort, evt Intel om du skal ha noe lavkarbogreier.

 

AMD funker også bra, men de henger ofte litt etter når det gjelder å oppdatere til nyeste versjon av komponenter etc. Selv kommer jeg ikke til å kjøpe noe med AMD-skjermkort før de i det minste har fått på plass hw-akselerasjon av HD-video...

 

Når det gjelder flerskjermsoppsett er jeg ikke oppdatert i det hele tatt, så der kan verdsveven være av større nytte. Å bruke flere tastatur og mus samtidig er ikke noe problem.

 

 

Har vært sugen på flerskjermsoppsett siden AMD lanserte disse kortene for et par år tilbake. Nå er tiden moden for oppgradering og det frister selvsagt m/AMD. Der er det jo multiskjerm rett ut av boksen.

 

Hvor viktig er det egentlig å oppgradere drivere til skjermkortet støtt og stadig? Som sagt er jeg ingen gamer så jeg trenger ikke de siste forbedringene egentlig. Sålenge jeg får til å sette opp mulit-skjerm og det funker tilfredsstillende er jeg egentlig fornøyd. Trenger ikke å alltid ha maks ytelse fra GPU. Eller tar jeg helt feil nå og bommer kraftig?

 

Har virkelig ikke AMD hardware-akselerasjon av HD video? Så det betyr at avspilling vil belaste CPU? Dette er jo kun viktig for TV ikke de andre skjermene. Kan jeg ta ut hdmi (lyd+bilde) fra on-board GPU på hovedkort samtidig som jeg kjører mulitskjerm på AMD kortet?

Endret av kilkenny
Lenke til kommentar
Har vært sugen på flerskjermsoppsett siden AMD lanserte disse kortene for et par år tilbake. Nå er tiden moden for oppgradering og det frister selvsagt m/AMD. Der er det jo multiskjerm rett ut av boksen.
Som sagt er jeg ingen gamer..

:hmm:

Spilling er _eneste_ grunn til den typen flerskjermstøtte du omtaler. Skal du ikke spille er det ingen vits å bruke den teknologien.

Lenke til kommentar

 

:hmm:

Spilling er _eneste_ grunn til den typen flerskjermstøtte du omtaler. Skal du ikke spille er det ingen vits å bruke den teknologien.

 

Ok det var jeg ikke klar over. Så hvordan får jeg til å bruke 3 skjermer + TV da? De fleste skjermkort jeg har sett har jo bare 1 eller 2 utganger?

Men jeg har sett flere som har mer enn 2 skjermer. Jobber mye med store regneark etc og for meg ville det vært superkjekt å kunne spre desktopen over 3 skjermer. Det er jo til kontorbruk da, office, webservices, crm, regnskap etc. Flere skjermer bedre oversikt tenker jeg.

 

Men siden jeg nå skal ha hjemmekontor så vil jeg at det oppsettet også skal kunne snurre film på TV, så tenkte å ta bilde+lyd til reciever via hdmi. Har endel blue ray, masse iso'er etc. Det ønsker jeg å kjøre på TV. + musikk, youtube/fb/spotify etc. Ser for meg at denne pcen skal være en alt i ett boks for meg.

 

Hvordan løses det om disse AMD skjermkortene ikke duger? (eller kanskje de er overkill??)

Lenke til kommentar

Vel, så lenge du dropper Crossfire/SLI så kan du putte flere skjermkort i maskinen, og få bildesignal fra begge/alle. Imidlertid er det vel neppe noen grunn for det, ettersom skjermkort helt ned i 300-kronersklassen angivelig støtter opptil tre skjermer (dog har den tre forskjellige tilkoblinger). Visse skjermkort støtter opptil 6 skjermer, og visse hovedkort støtter opptil 4 skjermkort, så i teorien skal du kunne lage deg et heftig 24-skjermsoppsett - om du har penger til det vel å merke.

 

Eyefinity er ikke uegnet for kontorbruk, det er bare det at det er beregnet på spill. Hvorvidt det er mulig å kjøre 3 skjermer fra et AMD-skjermkort uten å bruke Eyefinity vet jeg ikke, jeg vet riktignok heller ikke om det er så veldig relevant.

 

Imidlertid kommer de færreste skjermer med mer enn to DVI-tilkoblinger, og du kan ikke bruke begge to samtidig som du bruker HDMI. Du vil da trenge en aktiv mini-DP-til-HDMI/DVI-adapter for å kunne bruke den siste skjermen hvis denne ikke har DP-port. Eller, som nevnt, bruke to skjermkort, noe som kanskje blir rimeligere totalt sett.

 

edit: Grunnen til at jeg skriver "angivelig" i første avsnitt, er fordi skjermkortet jeg linker til har VGA+HDMI+DVI. Typisk for skjermkort med 2 DVI + 1 HDMI er at det ene DVI-uttaket går på samme krets (eller whatever) som HDMI-kontakten, og kan derfor ikke brukes samtidig. Jeg stusser litt over hvorvidt et så billig skjermkort faktisk støtter tre skjermer (uten DP) uten noen form for adapter, når langt dyrere skjermkort ofte ikke gjør det.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Er ikke det smarteste å gå gjerne for litt "standard budsjett" maskin fra intel/nvidia?

 

Nå er jeg ikke helt oppdatert på linux når det gjelder hovedkort, men de fleste prosessorer, ram brikker etc burde fungere greit.

 

Fleste nvidia skjermkort er nok på veien mot ut av markedet så de fleste budsjet bør gå greit.

 

Men man bør passe litt på angående bluetooth, raid kontrollere og slikt. F.eks Marvell 88SE9182 kontrollere og SupremeFX X-Fi 2 i lydkort linux kan raskt bli komplisert å sette opp og få til å fungere i enkelte tilfeller.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Hva skiller så Eyefinity fra den tidligere flerskjermsteknikken vi finner i eldre AMD-kort? I tidligere løsninger kopieres enten det samme skjermbildet til flere skjermer, eller man kan utvide Windows-skrivebordet slik at det dekker alle tilkoblede skjermer. I begge tilfeller håndteres hver skjerm som en separat skjerm, noe som blir tydelig hvis du forsøker å maksimere et vindu på en av skjermene. Et problem med disse løsningene er at det - med noen få unntak - er vanskelig eller umulig å få et spill til å utnytte alle skjermene.

 

Det fungerer naturligvis å kopiere eller utvide Windows-skrivebordet mellom ulike skjermer også med Eyefinity, men Eyefinitys største styrke ligger i muligheten til å "knytte sammen" flere skjermer til en eneste stor skjermoverflate.

 

 

Sett slik er Eyefinity ikke nøvendigvis ikke bare en teknologi aktuell for oppsett mot spill. Støtte for mange skjermer ut i fra et relativt standard grafikkort vil også være aktuelt for bruk i for eksempel finansmarkedet og informasjonsskjermer i butikker.

 

I en test på pcworld ser det ut til at det skal være en smal sak å kjøre eyefinity også til kontorbruk. Da vil jeg kunne kjøre 3 skjermer. Kostnadene ser også ut til å være akseptable.

 

For meg virker det som om eyefinity vil være den løsningen som gir minst mekk for å kjøre 3 skjermer, og det ser også ut som

Endret av kilkenny
Lenke til kommentar

Ingen erfaringen, men google fant denne: http://superuser.com/questions/95884/ati-eyefinity-under-linux

Catalyst 10.7 adds support for Eyefinity on Linux: http://www.phoronix.com/vr.php?view=ODQ0OA

This will allow you to have 3 monitors on one AMD/ATI graphics card with 3D acceleration.

An update as of 9/2011. I am running a MSI Radeon HD6990 with 3 30" monitors on the one video card and all is working smooth (after a bit of work configuring) with Slackware64 13.37.

 

Og disse forum trådene på phoronix forumet:

6 Monitor eyefinity setup working!

Questions about Eyefinity + 3 monitors

Some questions about eyefinity

Lenke til kommentar

Som du allerede har hørt - velg nvidia til skjermkort. Intel sine er ikke kraftig nok (greit nok til bærbar), og AMD har ikke god nok Linux støtte.

 

Det alle meste av hardware ellers fungere fint "out of the box" med kurante Linux distribusjoner. Det eneste som kan være problematisk er enkelte nettverkskort eller nettverk brikker på hovedkort krever non-free driverer. Alle ikke-fanatiske distribusjoner støtter dem, men du må kanskje velge å installere en pakke som heter "linux-firmware" el.l.

Lenke til kommentar

Som du allerede har hørt - velg nvidia til skjermkort. Intel sine er ikke kraftig nok (greit nok til bærbar), og AMD har ikke god nok Linux støtte.

 

Det alle meste av hardware ellers fungere fint "out of the box" med kurante Linux distribusjoner. Det eneste som kan være problematisk er enkelte nettverkskort eller nettverk brikker på hovedkort krever non-free driverer. Alle ikke-fanatiske distribusjoner støtter dem, men du må kanskje velge å installere en pakke som heter "linux-firmware" el.l.

 

Nei jeg tror jeg må gå for AMD skjermkort.

Det ser ut til at Eyefinity kjører helt fint under Linux. Eyefinity vil gjøre jobben for meg, for jeg skal jo ikke bruke maskinen til spilling likevel. Og det at Eyefinity ikke lager 1 stor desktop i Linux men heller 3 forskjellige er jo akkurat det jeg var på jakt etter. Til mitt bruk blir det nok det enkleste. Og får jeg nå først installert skjermkortet, og Eyefinity virker så er det vel ikke så veldig viktig å oppdatere driverne like hyppig som nvidia gjør? Jeg mener hard-core gamere ønsker nok maksimal FS og gleder seg sikkert til hver nvidia oppdatering men vanlig brukere? - Ja jeg tror vi vanlige brukere er fornøyde om desktopen ser ok ut. Kan vi bruke de verktøy vi trenger og se en og annen video så klarer det seg.

Lenke til kommentar

Som du allerede har hørt - velg nvidia til skjermkort. Intel sine er ikke kraftig nok (greit nok til bærbar)

Utdypt gjerne denne. Sandy bridge Gen 2. GPUene som følger med CPUene er rimelig sterke og kjører blant annet spill som man bare for noen år siden trengte et ordentlig skjermkort for. Kjører også selvfølgelig full HD.

 

Om du ikke har noen store krav til spill eller har veldig stor oppløsning (> 1920x1080/1200) så burde det holde med f. eks HD3000 som følger med i5/i7.

 

Selv med litt småfancy skrivebordseffekter går det helt fint.

Lenke til kommentar

Som du allerede har hørt - velg nvidia til skjermkort. Intel sine er ikke kraftig nok (greit nok til bærbar)

Utdypt gjerne denne. Sandy bridge Gen 2. GPUene som følger med CPUene er rimelig sterke og kjører blant annet spill som man bare for noen år siden trengte et ordentlig skjermkort for. Kjører også selvfølgelig full HD.

 

Om du ikke har noen store krav til spill eller har veldig stor oppløsning (> 1920x1080/1200) så burde det holde med f. eks HD3000 som følger med i5/i7.

 

Selv med litt småfancy skrivebordseffekter går det helt fint.

 

Nei er ikke stor oppløsning, er Dell ultrasharp 24" skjermer, om jeg husker rett så er det 1920x1200 oppløsning.

 

Legger gjerne på kroner til et dedikert skjermkort for har lyst å teste og leke litt med 3-D desktop. Har forstått det slik at det blir vanskelig med on-board grafikk.

 

Men hovedsaklig blir jo dette en arbeidsmaskin for office, litt billed/video-redigering samt avspilling av HD materiale.

Lenke til kommentar

Er det noen produsenter av hovedkort som har ekstra godt rykte blant linux-entusiastene? Kanskje noen kan anbefale noe? Har ikke bestemt meg for om jeg skal kjøre intel eller amd cpu så tar gjerne tips om begge deler.

 

Noe annen maskinvare som kan være problematisk under Linux?

Lenke til kommentar

Det har egentlig lite å si hvilken produsent du velger, men på et Intel-system kan du generelt si at jo flere Intel-kontrollere, jo bedre. Diskkontrollere, lydkontroller, nettverkskontrollere, osv. Desverre velger de fleste billigere Broadcom- og Realtek-kontrollere, så å finne slike kort i dag er heller vanskelig afaik.

 

Jeg anbefaler forresten dette skjermkortet som et alternativ til det du har valgt ut, alle fire maskiner jeg bruker daglig har slike:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=650026

 

Dersom du valgte ut det GTX 560-kortet for å spille anbefaler jeg at du kjøper denne i tillegg:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=631913

 

:)

Lenke til kommentar

Det har egentlig lite å si hvilken produsent du velger, men på et Intel-system kan du generelt si at jo flere Intel-kontrollere, jo bedre. Diskkontrollere, lydkontroller, nettverkskontrollere, osv. Desverre velger de fleste billigere Broadcom- og Realtek-kontrollere, så å finne slike kort i dag er heller vanskelig afaik.

 

Jeg anbefaler forresten dette skjermkortet som et alternativ til det du har valgt ut, alle fire maskiner jeg bruker daglig har slike:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=650026

 

 

:)

 

Nei som jeg har sagt tidligere så blir det ikke spilling, men jeg ønsker likevel å benytte eyefinity slik at jeg enkelt kan sette opp 3 skjermer for bedre arbeidsflyt - og slik driverne til AMD kortene virker nå er jo helt perfekt for meg, da jeg ikke trenger en stor desktop over 3 skjermer men faktisk jakter den løsningen som idag er mulig for eyefinity på linux nemli bare 3 skjermer.

 

Ok får titte rundt og forsøke å unngå broadcom/realtek, kanskje man er heldig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...