Gå til innhold

Skruen sitter fast !!


Bazze

Anbefalte innlegg

Jeg har en RC del til en bår som er i aluminium. Dvs det er 2 deler som sitter sammen ved hjelp av en skrue. Problemet er at skruen sitter dønn fast !! Den er ikke rusten heller... Jeg har forsøkt "alt" - olje, WD40, rustløser, osv. Jeg mener jeg har hørt at hvis man varmer opp ELLER kjøler ned delen, så vil skruen kanskje løsne. Men skal jeg varme opp eller kjøle ned ??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

vet ikke om det egner seg her, men prøv å slå på skruehodet. Legg noe mellom hammer og skrue (trebit f.eks). Kan være den kommer seg da. Det hjalp da jeg skulle skru ut stikkakslingen fra en bil (tre torxsett så ut som vintrekkere etter at jeg hadde tatt i alt jeg maktet, to knakk rett av også).

Lenke til kommentar

Bazze, du skal varme opp. Og direkte varme, holder ikke med hårføner. Du må bruke gasslampe, og varme litt opp, bevege, varme mer osv. Men vær forsiktig, dette er siste utvei.

Grunnen til at rustløser nok ikke hjelper er at den ikke får kommet "nedi" hullet. Dersom du har fått litt bevegelse på skruen kan det hjelpe med rustløser. Men faren er der for at du må borre opp som Shotgun sa, good luck

Lenke til kommentar

Varm opp godset rundt skruen - til det ryker. Det vil da utvide seg, og skruen vil forhåpentligvis løsne. Unngå varme på skruen. Den vil selvfølgelig bli varm den også, men i teorien bør den være "kald". Om du har kjølespray, kan du spraye det på skruen etter du har varmet opp, skru samtidig.

Lenke til kommentar
Varm opp godset rundt skruen - til det ryker. Det vil da utvide seg, og skruen vil forhåpentligvis løsne. Unngå varme på skruen. Den vil selvfølgelig bli varm den også, men i teorien bør den være "kald". Om du har kjølespray, kan du spraye det på skruen etter du har varmet opp,  skru samtidig.

 

Artic er den som hittil har visst hva han svarte på :)

 

..videre forteller jeg..

 

..er det aluminiumsgods rundt en stålskrue har dette en tendens til å resultere i at skruen fastner. Aluminiumen har høyere utvidelseskoeffisient ved lavere temperatur enn hva skruen har. Det vil i praksis over tid si at disse to delene som reagerer forskjellig på temeraturene i miljøet rundt etterhvert vil arbeides inn i hverandre. Det er ikke så utrolig vanskelig å løsne dem, men størrelsen er ofte den som gir en problemer. Prøv det som artic sier.. Det er et godt råd. Fungerer ikke det er det et alternativ å prøve. Nemlig utnytte at materialene reagerer på hver sitt tidspunkt ved temperaturpåkjenninger. Det du da skal gjøre er å jevnlig varme/bråkjøle i uregelmessig mønster både gods og skrue.. Er det en kaldlodda (en lodding som skjer pga trykk) forbindelse vil du med litt flaks få et lite brudd i loddingen. Gi skruen et par kakk med en skrutrekker eller noe mens godset er varm.. og skru den så ut. Det er meget viktig at skruen er kald og godset varmt. Er det en firkantet kloss kan du legge den opp på en kokeplate. Varm den forsiktig opp til du tydelig kjenner at det er litt ubehagelig å ta på den.. Kjøl ned skruen.. kakk litt på den.. og skru.. Hører du en knirkelyd betyr det at vi har rett i vår teori.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...