Gå til innhold

Nå har Microsoft fjernet Start-knappen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Da må man ha noe som kan erstatte den , ikke tvinge folk over til andre vaner.

 

berørings-skjermen blir et lit dårlig eksempel da man i realiteten bare har fyttet plasringen fra et fysisk tastatur til en skjerm

 

Mener det er et ekstremt godt eksempel.

 

Selvsagt må du har en erstatning. Poenget er at erstatningen må gi såpass mye merverdi at den er verdt å konvertere til.

Endret av Nator
Lenke til kommentar

Brannfakkel: Operativsystemets viktigste oppgave er å kontrollere maskinvaren.

 

Feil.

 

Operativsystemets viktigste oppgave er å hjelpe brukeren med å utføre oppgavene sine på en mest effektiv og behagelig måte.

 

For brukeren *skal* det være knakende likegyldig om operativsystemet bruker 64-bits eller 32-bits filsystem f.eks. Det har ingenting med oppgaven brukeren ønsker å utføre nemlig.

 

Jeg skjønner at du ser det fra en "ekspert" sitt synsfelt. Du ønsker vel å ha full kontroll på "mapper" og "filer" osv. Fordi du er vant til det og føler du gjør en bedre jobb enn et automatisk system. Men, ville du ikke heller ha sluppet den nitidige og kjedelige oppgaven med å passe på slikt?

 

I would.

 

(les: Jeg har snart 30 år med dataerfaring, og er selv utvikler. Så jeg argumenterer ikke basert på mine egne ønsker og krav.)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Operativsystemets viktigste oppgave er å hjelpe brukeren med å utføre oppgavene sine på en mest effektiv og behagelig måte.

...

Nei.

 

Operativsystemet skal kun kontrollere maskinvaren. Det lager et miljø for andre applikasjoner å kjøre i. Det er disse andre applikasjonene som skaper brukermiljøet. Operativsystemet kan imidlertid til en hviss grad angi regler for hvordan disse skal fungere.

 

Det er her en diskusjon om shell / desktop faktisk er en av operativsystemet eller ikke.

 

Mht. til Windows er vel bla explorer så integrert i kjernen at den kanskje kan regnes som en del av os'et (selv om MS vel jobber for å løsrive den).

 

Med Windows installasjonen følger det en del applikasjoner som brukeren av systemet kan benytte. F.eks kalkulator, notisblokk, filbehandler etc. Disse er ikke en del av operativsystemet, men applikasjoner som benytter operativsystemet på lik linje med annet du kan laste ned gratis (f.eks MSE). Den eneste forskjellen er at noen brukerprogrammer følger med installasjonen.

 

Dette er det samme på andre operativsystem. Noen operativsystem har sågar også valgfri "desktop" (f.eks. Gnome eller KDE på Linux). Så kan man diskutere om dette ulike versjoner av Linux eller om det er Linux med ulike GUI miljøer.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar
Operativsystemet skal kun kontrollere maskinvaren. Det lager et miljø for andre applikasjoner å kjøre i. Det er disse andre applikasjonene som skaper brukermiljøet. Operativsystemet kan imidlertid til en hviss grad angi regler for hvordan disse skal fungere.

Merkelig diskusjon egentlig. Operativsystemets viktigste oppgave er å sørge for at brukeren skal jobbe mest mulig effektivt med bestemte oppgaver i et bestemt miljø. Usability guidelines er i høy grad en del av operativsystemet og sørger for at brukeren kjenner seg igjen i ulike applikasjoner og dermed kan skifte effektivt mellom dem.

 

Hvordan linux og andre konkurrenter løser ting er i bunn og grunn ikke tema for diskusjonen (som omhandler endringer i usability i Windows).

Lenke til kommentar

man ser jo ikke klokka eller datoen så tror nok bare at de har zoomet inn på bildet, og derfor uteble også start knappen. Den er ALTFOR nyttig til å forsvinne, bare det ikke blir noe må-bruke-tastaturet situasjon (er relativt lat, men man blir vel vandt til det)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

[OT]

 

Operativsystemets viktigste oppgave er å sørge for at brukeren skal jobbe mest mulig effektivt med bestemte oppgaver i et bestemt miljø. Usability guidelines er i høy grad en del av operativsystemet og sørger for at brukeren kjenner seg igjen i ulike applikasjoner og dermed kan skifte effektivt mellom dem.

"Usability guidelines" styres av skrivebordmiljøet.

Win 8 kan vel kanskje bli den første windows versjonen MicroSoft kommer med som kan sies å støtte ulike skrivebordmiljøer (avhengig av hvor stor forskjell det blir mellom desktop og nettbrett utgavene.)

Hvordan linux og andre konkurrenter løser ting er i bunn og grunn ikke tema for diskusjonen (som omhandler endringer i usability i Windows).

Hele denne "hva er operativsystem"-biten er vel OT, forsåvidt. Linux er også et operativsystem og tilbyr ulike skrivebordsmiljøer hvor hvert av disse igjen har sine "Usability guidelines".

[/OT]

Lenke til kommentar

Ikke få panikk. Selvsagt går det an å få knappen tilbake. De tar den bare bort som standardinnstilling.

 

Personlig kommer ikke jeg til å savne den, siden jeg benytter "Quick Launch"-toolbaren og hurtigtaster som dekker mine behov.

 

Da har du ikke så mange programmer å forholde deg til .

 

Da må man ha noe som kan erstatte den , ikke tvinge folk over til andre vaner.

 

berørings-skjermen blir et lit dårlig eksempel da man i realiteten bare har fyttet plasringen fra et fysisk tastatur til en skjerm

 

Mener det er et ekstremt godt eksempel.

 

Selvsagt må du har en erstatning. Poenget er at erstatningen må gi såpass mye merverdi at den er verdt å konvertere til.

 

ok . jeg så det på en lit annen måte

Lenke til kommentar

Ikke få panikk. Selvsagt går det an å få knappen tilbake. De tar den bare bort som standardinnstilling.

 

Personlig kommer ikke jeg til å savne den, siden jeg benytter "Quick Launch"-toolbaren og hurtigtaster som dekker mine behov.

 

Da har du ikke så mange programmer å forholde deg til .

 

 

Hvorfor skulle jeg ikke ha det? Finnes ingen begrensninger på hvor mange du kan ha der.

 

Slik er oppsettet (kan være noen synes det er interessant):

* 26 snarveier i "Quick Launch"

* 8 "pinned" til taskbaren.

* Egen toolbar som peker på en fysisk mappe på disken med programmer som ikke krever installasjon: CPU-Z, GPU-Z, Sysinternals Suite, putty, vncviewer, notepad++, super-pi, virtual dub, etc...

* En haug meg hurtigtaster til cmd.exe, regedit, Total Commander (bruker aldri Windows Utforsker) osv.

* Ingen ikoner utenom søppelbøtta på skrivebordet. Flytter nyinstallerte ikoner til "Quick Launch".

 

Så jo, jeg har tilgang til godt over 100 programmer uten å trenge å bruke startmenyen eller ikoner på skrivebordet.

Lenke til kommentar

Brannfakkel: Operativsystemets viktigste oppgave er å kontrollere maskinvaren.

 

Feil.

 

Operativsystemets viktigste oppgave er å hjelpe brukeren med å utføre oppgavene sine på en mest effektiv og behagelig måte.

 

For brukeren *skal* det være knakende likegyldig om operativsystemet bruker 64-bits eller 32-bits filsystem f.eks. Det har ingenting med oppgaven brukeren ønsker å utføre nemlig.

 

Jeg skjønner at du ser det fra en "ekspert" sitt synsfelt. Du ønsker vel å ha full kontroll på "mapper" og "filer" osv. Fordi du er vant til det og føler du gjør en bedre jobb enn et automatisk system. Men, ville du ikke heller ha sluppet den nitidige og kjedelige oppgaven med å passe på slikt?

 

I would.

 

(les: Jeg har snart 30 år med dataerfaring, og er selv utvikler. Så jeg argumenterer ikke basert på mine egne ønsker og krav.)

Merk at det ikke bare er nybegynnere som bruker PC, "Eksperter" bruker også PC og OS-et må også være tilrettelagt for folk med arfaring.
Lenke til kommentar

Med mindre dette lett kan modifiseres, venter jeg på Windows 9.

 

Om de har en egen knapp for start-menyen eller om du må ta musa ned til hjørnet er det som avgjør for deg om du skal ha win8? (og du tror dette blir endret i win9)? FOr å være helt ærlig, så høres det ut som du like gjerne kan beholde win7 en stund framover, om denne knappen er så viktig i forhold til andre funksjoner.

 

AtW

Lenke til kommentar

Med mindre dette lett kan modifiseres, venter jeg på Windows 9.

 

Om de har en egen knapp for start-menyen eller om du må ta musa ned til hjørnet er det som avgjør for deg om du skal ha win8? (og du tror dette blir endret i win9)? FOr å være helt ærlig, så høres det ut som du like gjerne kan beholde win7 en stund framover, om denne knappen er så viktig i forhold til andre funksjoner.

 

AtW

 

Godt mulig at jeg beholder Windows 7 i en god stund ja.

 

Men har tenkt litt på dette, og jeg bruker egentlig aldri selve knappen. Jeg trykker windows-knappen, på tastatur, skriver inn navn på program, og trykker enter.

 

Så er vel mulig dette vil fungere for meg. Er derimot noe skeptisk til metro-tingen, etter å ha opplevd hvor mye det ødelegger Xbox Dashboard for meg. Men det var om jeg husker rett, valgfritt.

Lenke til kommentar

Testet Windows 8 preview i dag.

 

Problemet med at Start-knappen er fjernet er at man ikke får opp "Run" boksen (man må bruke tastatursnarveien), man får heller ikke avsluttet eller startet maskinen på nytt (man må logge av først via Metro og så velge "slå av").

 

Man får naturlig nok heller ikke muligheten til å skrive inn det man vil åpne eller starte og så popper det opp i lista slik man kan i Windows 7.

 

Et annet problem er at man må åpne kontrollpanelet fra Utforsker (eller ut til Metro igjen). Jeg er vant med å kunne trykke Start og kjapt finne den undermenyen jeg vil til i Kontrollpanelet eller Administrative verktøy.

 

En annen ting jeg reagerte på, er at de innfører Windows Live-konto som default påloggingsmetode. Med dette vil de låse brukerne inn i SkyDrive / Live slik at man får koblet sammen Windows-mobilen sin og alle Windows-datamaskinene sine. Sikkerhetsproblemet er at, får noen først tak i brukernavnet og passordet på din Live-konto, er veien kort til å få ut personlige filer fra ALLE enhetene dine. Så, skal du bruke denne metoden i stedet for lokal bruker/passord, ha et sterkt passord ;)

 

Nei, jeg tror de må fikse dette før release. Det er mye ellers som mangler også, så man kan jo enda håpe :)

Endret av Nator
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Testet Windows 8 preview i dag.

...

Mer informtivt enn artikkelen som denne tråden er tilknyttet.

 

Dersom det noengang blir krav til Live konto tror jeg det er farvel til Windows for min del.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

This must be hell! :thumbdown:

 

Rart att de skal "ødelegge"(egen mening) alle de gode funksjonene i Windows(7). Du sier muligheten for å starte ting via "søk" eller hva enn Start menyen har implementert nederst ikke går, da skyter jeg meg selv og drar Windows med meg opp til himmelen der de skal ble avvist grunnet sin dårlige oppførsel ;(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...