Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Access denied - får ikke tatt ownership av HDD - W7


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Sliter med å få tatt ownership av hdd'en min. Om jeg skal kopiere, flytte noe eller starte noe på min sekundære hardisk får jeg opp en variasjon av G:\KAKE is not accesible - access is denied.

 

Jeg har prøvd å laste ned en regedit fil som gjør det mulig å høyreklikke disken og velge "Take ownership" - dette funket ikke.

Å gjøre det gjennom security taben funker heller ikke.

 

Jeg har prøvd flere versjoner av takeown g:\ i CMD (både som admin og uten).

Checkdisk funker heller ikke da den mener filtypen er RAW når den er NTFS.

ICACLS kommandoene fungerer heller ikke.

 

Hva kan jeg gjøre, kjære datafrelste?

 

Jeg vil helst unngå å formatere da jeg har MYE der jeg ikke ønsker å slette (flere gb med spill, film, musikk, dokumenter etc).

 

 

Takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ingen ekspert på dette, men sist jeg hadde problemer med dette flyttet jeg disken over til en PC med XP. Der hadde jeg ingen problemer med filene.

 

Men hvis chkdsk ikke fungerer så er det muligens noe mer alvorlig. (Det er vel filsystemet som er RAW, ikke filtypen?)

 

 

Ja, det er det nok, tankeleif. Men overalt ellers er den NTFS, og siden jeg ikke har formatert siden jeg sist endret den til NTFS har jeg vondt for å tro at disken plutselig skiftet filsystem

Lenke til kommentar

Disken skifter ikke plutselig filsystem. Men hvis det er feil i en sector, så kan feilsystem blir uleselig.

 

Du kan kjøre mbrlister (se Hårek's signature), og vedlegg text filene.

 

Blir litt knotrette å legge det ved her, men du kan laste ned loggene her

 

Takk, skal sette den i en annen PC når jeg får tid (og finner alle de satans ledningene til den...).

Lenke til kommentar

Ser 3 disker, 2 stk på 120 GB og en på 1 TB. Regner med det er den store du har problemer med? Første sektor er ikke lesbar, og da er det ikke mulig å bestemme filsystem. 

 

Da må du heller prøve et recoveryprogram, f.eks Recuva eller GetDataBack. Disse kan kopiere filer over til en annen disk, hvis de finner noe.

 

 

Lenke til kommentar

Ser 3 disker, 2 stk på 120 GB og en på 1 TB. Regner med det er den store du har problemer med? Første sektor er ikke lesbar, og da er det ikke mulig å bestemme filsystem. 

 

Da må du heller prøve et recoveryprogram, f.eks Recuva eller GetDataBack. Disse kan kopiere filer over til en annen disk, hvis de finner noe.

 

Takk Hårek!

 

Det er 1tb'en jeg sliter med, i tillegg har jeg en SSD og en ekstern.

 

Skal prøve med Recuva eller GetDataBack i morgen.

 

Takk igjen for god hjelp :).

 

 

Edit: Vet du hva som kan ha forårsaket dette?

 

Etter å ha fått tilbake det jeg kan gjennom nevnte programmer, må jeg da vel formatere(?).

Endret av Nightmare1518
Lenke til kommentar

Etter å ha fått tilbake det jeg kan gjennom nevnte programmer, må jeg da vel formatere(?).

 

Problem med en defekt MBR sektor kan man ikke formatere seg fra.

Det spørs om disken i det hele tatt er brukbar. Du bør kjøre diagnoseprogram som kan nulle alle sektorene. Det vil kunne luke ut dårlige sektorer.

 

Men nå er wiberos på saken, da er du i gode hender. :)

Lenke til kommentar

Hei igjen.

Jeg ser at partitions table og bootsector er i orden.

 

Det er derfor behov for å kontrollere hvordan disken ser ut i diskbehandling, og hvor den G:\kommer fra, hvis G: er bokstaven du virkelig får og ikke et eksempel fra deg selvfølgelig.

Endret av wiberos
Lenke til kommentar

Hei igjen.

Jeg ser at partitions table og bootsector er i orden.

 

Det er derfor behov for å kontrollere hvordan disken ser ut i diskbehandling, og hvor den G:\kommer fra, hvis G: er bokstaven du virkelig får og ikke et eksempel fra deg selvfølgelig.

 

Hva mener du med hvordan den ser ut?

 

Får ikke åpnet properties på diskbehandling (disk management) av en eller annen grunn. Ei heller for jeg gjort det gjennom explorer.

 

PCen lagger noe forferdelig med den i-plugget forressten om det skulle bety noe.

 

http://bildr.no/view/1099591

 

^ bilde av disk management.

Endret av Nightmare1518
Lenke til kommentar

At PC lagger slik du beskriver det, betyr problemer.

Det beste i slike situasjoner er å klone disken, slik at man kan arbeide med det uten å risikere noe stort.

Men vi kan prøve noe enkelt for å se:

-Åpne dskprobe som sist.

Når du er på snap7-8, skrive i felt "starting sector" 1953521663   og i "Number of sectors" 1

 

Lagre den sector som "backupsector"og gi meg den. (den sector skal når du ser den, vise noe ala  .R.NTFS   overst til høyre.

Hvis du ser det så er den riktig sector).

 

Deretter ska si deg om å kopiere den på riktig plass.

Det vil være det siste vi prøver, ellers må du bruke Testdisk, eller gjerne kople den fra, og eventuelt arbeide med den ikke i Windows, men helst fra en Windows DVD, som du booter fra.

Endret av wiberos
Lenke til kommentar

Får invalid sector error av i kjøre 1953521663 i starting sector.

 

 

Av en eller annen merkelig grunn fungerer disken nesten helt normalt nå. PC'en kjørte en checkdisk ved oppstart (har som nevnt kjørt dette før, flere ganger) også fikk jeg tatt ownership og jeg får lov til å kjøre programmer og flytte og slette ting på disken til en viss grad. F.eks skulle jeg laste ned noe gjennom uTorrent får jeg error om access denied.

 

Kan de forrige feilmeldingene være pga en løs ledning eller noe lignende?

 

 

Takk for awesome support!

Endret av Nightmare1518
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...