Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Normalt å ville dø ?

srine

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei jeg er ei jente på 15år som lurer på om det er "normalt" og ha lyst til å dø....

Flere ganger når vi kjører bil, ønsker jeg at bilen skal kræsje, og at jeg skal ligge i koma i ca. 3-7 dager, bare for å se hvem som bryr seg... eller når jeg går til skolen har jeg noen ganger bare lyst til å hoppe foran en bil og havne på sykehuset... også¨har jeg noen ganger hatt lyst til å dø og bli et gjenferd ellerno (ja jeg er overtroisk) for å se hvem som blir lei seg...

etc..

Jeg sa dette til venninna mi og hu sa at det kunne være fordi jeg har blitt mobba på skolen i nesten åtte år på skolen, og ikke hadde noen venner i femte, sjette, sjuende eller åttende fordi jeg farget håret og klippet det kort...

men tilbake til spørsmålet...

Er dette normalt? :S (setter veldig pris på svar..)

Endret av srine
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om det er normalt er vanskelig å si.

Mener du at du faktisk har lyst til å dø, altså ikke å leve lengre, eller mener du at du av en eller annen grunn forestiller deg/tenker på å dø?

Om det er førstnevnte vil jeg si at det vil tyde på problemer av ukjent grad som du bør ta opp med en psykolog eller lignende. Å ha lyst til å dø er langt i fra normalt.

Om det er sistnevnte vil jeg si at det er mer normalt. For meg er det i hvert fall det. Ofte kan jeg tenke på min egen død (det være seg at jeg hopper foran en trikk, ned fra et høyt bygg, blir drept, etc), uten at jeg nødvendigvis har lyst til å dø.

Dersom det er reelle ønsker om å dø/mangel på lyst til å leve vil jeg anbefale deg en tur til fastlegen din. Han eller hun kan hjelpe deg videre til annen hjelp, eller kanskje hjelpe deg der.

-Deluze

Skrevet

Tror du ikke vil dø men vil vite hvordan andre reagerer om du dør. du vil sikkert vite om andre bryr seg. syns du bør prate med noen om de tankene. er akuratt sånn selv tenker på hvordan folk vil reagere osv men vet ikke om det er så normalt

Skrevet

Du må ikke blande dette med å ha lyst til å dø.

Dette er ganske vanlig tankegang hos mange (vil jeg tro), da det vil fortelle deg hvem som bryr seg om du forsvinner.

Jeg har vell tenkt tanken selv også, altså det å bli hardt skadd - være et offer for noe som er ute av min kontroll. Jeg lurer på hvordan, om i det hele tatt noen hadde reagert.

Det er vanlig å ville at andre skal synes synd på/tenke på deg, men er det virkelig verdt det?

Sannsynligvis vil de rundt deg bli sjokkert, men ikke i all evighet.

En annen ting å tenke på er; VIL du virkelig gjøre folk triste?

I så fall har du en ganske egoistisk tankegang.

Mitt supertips er; Ikke prøv noe av det du tenker på, la det være med dagdrømmingen.

Skulle du føle at du må prøve, så anbefaler jeg deg å gå til helsesøster eller lignende og prate om det.

Skrevet

Jeg tror ikke jeg hadde klart å ta mitt eget liv.. faren til en vennine av meg skøyt seg selg for noen år siden, og han gjorde det fordi han var lei av livet,men jeg tror aldri jeg kunne klart det og hoppe foran en bil eller noe sånt...

Jeg har også fått faste møter med helsesøster på skolen, en gang i måneden for å snakke om hvordan jeg har det og sånt.. :)) det er jo bra.. håper jeg.. jeg bor i ei lita bygd så hvis helsesøster sier noe så vet alle i bøgda det i løpet av kort tid, så jeg er litt redd for å gå å snakke med henne også :s

men tusen takk for alle svar <3

Skrevet

Vil ikke påstå at det er normalt, men det er heller ikke UNORMALT, og særlig ikke i den alderen.

Når man tenker på døden og det å ville dø og selvmord osv. så er det som regel en psykologisk kopemekansime i en stresset situasjon. Tanken er at uansett hvor ille ting blir, så vil man ikke måtte lide evig, fordi man har en vei ut.

Så ikke ta det så hardt. Vi er veldig, veldig mange millioner kanskje milliarder av mennesker som har gått igjennom slike faser, og særlig i tenårene.

Ting BLIR bedre. Ungdomsskolen er straks over, og da får du en ny mulighet til å gjenskape identiteten din på videregående.

Det viktigste er at du ikke godtar å bli mobbet. Selv om det betyr at du må ta igjen med begrenset voldsbruk. Det er bedre å ha fysiske arr enn psykiske.

Jeg ble mobbet på ungdomsskolen jeg også, fordi jeg var litt annerledes, fordi jeg brukte briller, og sansyneligvis fordi mobberne følte seg truet av meg, pga. min fysiske størrelse. Jeg var over 180cm og 90kg i åttende-niende klasse. Veldig typisk oppførsel for hanner i diverse dyrearter, som går sammen i gjeng for å forsøke å dra en konkurrent de ser som en trussel.

Når jenter mobber så er det gjerne pga. sjalusi og klikkdannelser. Enten fordi du er smart, vakker, eller ikke følger alfahunnen(e).

Vi mennesker er dyr, og i tenårene er ikke hjernen utviklet nok til å stanse en del impulsoppførsel.

Hvis du virkelig føler at du er iferd med å gjøre noe dumt, så snakke med venninnen din, eller hvis du vil være anonym så ring 116123, eller f.eks Røde Kors.

Ting BLIR bedre. Ikke la hurpene knekke deg. Det er noe ved deg de selv ikke klarer å prestere som de er sjalu på.

Skrevet (endret)

Tror du ikke vil dø men vil vite hvordan andre reagerer om du dør. du vil sikkert vite om andre bryr seg. syns du bør prate med noen om de tankene. er akuratt sånn selv tenker på hvordan folk vil reagere osv men vet ikke om det er så normalt

Enig!

Endret av BirgerCaC
Skrevet

OK :)

Det er ikke så ille lengre :) for noen dager siden fikk jeg god kontakt med en gutt jeg liker veldig godt og etter vi begynte å henge sammen så har jeg ikke tenkt på det i det hele tatt, fordi han gjør meg så glad og får meg til å føle meg spesiell <3 :love:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...