Gå til innhold

Trenger sårt hjelp fra VDSL brukere!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sikkert riktig. Jeg satt meg aldri veldig dypt inn i hvordan fastpath og interleave var implementert fra et teknisk standpunkt men heller hvordan det fungerte i praksis. (Leste dog litt på det nå nettop for å kunne det bedre til fremtiden). Du har rett i at det er dataene som reorganiseres før og etter sending for å unngå manglende data i sekvensiell rekefølge, da dette gjør automatisk korreksjon av feil umulig - så det var i beste fall teknisk unøyaktig av meg å snakke om modulasjon som heller har med selve signalet å gjøre.

 

-Stigma

Jada, var bare nitpicking/kverrulering som sagt. :)

Lenke til kommentar

Spiller du WoW så er NGT nok det beste valget, rett å slett pga backbonet er tilknyttet TeliaSonera International Carrier. Mange som ser seg blind på pris/hastighet, hva hjelper vel en 100mbit linje når backbonet ikke fungerer optimalt (youtube buffer, spikes i ping, dårlig hastighet mot utlandet).

 

Ventelo bruker Telenor sitt utstyr i sentralene til VDSL.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ventelo bruker Telenor sitt utstyr i sentralene til VDSL.

Dette trenger ikke være negativt, det :)

 

Ventelo har eget stamnett, også egne rutere (TG789ivn og TG589ivn); nevneverdig er det også at Ventelo kjøpte opp BaneTele. Såvidt jeg ser så er Telenor-kunder stødig på VDSL, og da tenker jeg at nodene ikke er veldig overbooket (enda). Du slipper unna Telenor for alt du vet.

 

Edit: Pyntet litt :)

Endret av warpie
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ventelo bruker Telenor sitt utstyr i sentralene til VDSL.

Dette trenger ikke være negativt, det :)

 

Ventelo har egne kabler, og dermed egne ruter, nevneverdige her er vel at Ventelo kjøpte opp BaneTele. Såvidt jeg ser så er Telenor-kunder stødig på VDSL, og da tenker jeg meg det at nodene ikke er veldig overbooket (enda). Du slipper unna Telenor for alt du vet..

 

Egne kabler, du tenker da eget stamnett? Det har det nok.

Men pr i dag så leverer Ventelo via Telenor sitt utstyr på VDSL, så det er nok lite Ventelo i bildet de første trinnene ut av hjemmet.

Men uansett så får man bedre hastigheter andre steder, samt bedre rutere... meg bekjent bruker Ventelo Inteno på VDSL.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har nå bestilt VDSL 40/20 fra NGT, til nå er jeg imponert over hvor fort de har initiert bestilling, og montør skal komme innen 14 dager etter bestilling.

 

Er spent på hva som vil være optimalt av oppsett her hjemme, men tror jeg kommer til å bridge NGT modemet og kjøre rett fra min DIR655 router evt. kjøpe inn noe nyere. Et alternativ kan være å kjøpe et Zyxel VDSL2 modem, men er usikker på hvor stor betydning det vil få om man uansett bridger det?

 

Det har heller ikke vært lett å bestemme seg. Noen mener NGT sliter med MS, andre mener dette bare gjelder utvalgte steder, gjerne hvor man må rutes innom deres sentral i bergen. Forhåpentligvis vil min latency til TeliaSonera-datasenteret med min wow server være god. Hvis ikke, så har de i det minste kontroll og dermed påvirkningsmulighet på hele ruten fra meg til wow serveren, som gir en god fordel så lenge NGT er villige til å hjelpe meg.

 

Ventelo stakk nesten av med seieren, da de virker å få mye positiv rep på nettet og noe bedre MS. Gamle Banetele backbonet er nok fortsatt stødig og trolig lite belastet. Powertech hadde som nevnt tidligere ikke eget utstyr i sentralen, og Dataguard ble rett og slett 150,- dyrere i mnd enn NGT.

 

Syns det har kommet noen interessante innlegg i denne tråden, spesielt nysgjerrig ble jeg egentlig på hva som skjer etter at Telenors kobbertråder fra min 1leilighet har kommet til DSLAM'en. Der sitter det normalt utstyr som tilhører ISP'n man velger - men linjene(kobber? fiber? fortsatt Telenor Networks som eier?) og routingen derfra er en spennende topic for min del som jeg gjerne skulle visst mer om :)

 

Uansett, stor takk til alle som har bidratt! :new_woot:

Endret av euph
Lenke til kommentar

Routermodem i bridge er normalt sett veldig stabilt. Du får prøve det før du bruker penger på noe du trolig ikke behøver.

DIR-655 bør fungere greit. Ankepunktet er at den har litt lite RAM og derfor ikke tåler like mange forbindelser (P2P) som de mest moderne boksene.

 

Med 40/20-linje så er det NGT som har eget utstyr i sentralen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Routermodem i bridge er normalt sett veldig stabilt. Du får prøve det før du bruker penger på noe du trolig ikke behøver.

DIR-655 bør fungere greit. Ankepunktet er at den har litt lite RAM og derfor ikke tåler like mange forbindelser (P2P) som de mest moderne boksene.

 

Med 40/20-linje så er det NGT som har eget utstyr i sentralen.

 

Det nærmer seg uansett tiden for at DIR655 kan gå i arv til min far som kunne hatt godt av en decent ruter.

 

Har du som router-guru noen anbefalinger for en grom-router som ville funket bra til dette?

Lenke til kommentar

Dersom du får tilsendt Thomson 789 fra NGT, så er den ikke hakkenes gale, synes jeg ihvertfall. Men det kan du vel vurdere når du får den.

 

Når det gjelder nettet som går videre fra sentral og videre i nette, så varierer det faktisk. Enkelte steder er fiber leid, og noen steder eies den. Den vil uansett føre signalene videre i hovednettet til ISP som du benytter, og så videre ut i den store verden.

Lenke til kommentar

Alastor; np med hijack! :)

 

Da har montør vært her idag og koblet min VDSL2 40/20 fra NGT, så jeg tenkte det kunne være greit å dele en update på hvordan ting har gått..

 

Kobbertykkelsen min var ikke som Ventelo sa 0.6 men bare 0.4 eller lavere(ref.kapaks). Avstand er likevel knappe 228m og støymarginene var visst knallbra (14 ned og 9 opp). Montøren syncet faktisk linjen til nærmere 119 mbit! Så jeg skulle likt å se Powertech putte eget utstyr i Dalsbergstien sentral :!:

 

Etter noen veldig hyggelige samtaler med NGT kundeservice, ble foreløpige resultatet en aggressiv fastpath profil (både opp og ned), og statsene er;

 

Oslo - Bergen

1793917590.png

 

Oslo - Oslo

1793925247.png

 

Ping;

57586077.png

 

Tracing route to 195.12.244.163 over a maximum of 30 hops

 

1 85 ms 100 ms 99 ms dsldevice.lan [10.0.0.1]

2 6 ms 4 ms 4 ms 129.80-203-34.nextgentel.com [80.203.34.129]

3 6 ms 4 ms 5 ms 80-202-3-29.dd.nextgentel.com [80.202.3.29]

4 8 ms 8 ms 7 ms 133.84-48-3.nextgentel.com [84.48.3.133]

5 5 ms 4 ms 4 ms oso-b1-link.telia.net [213.155.141.205]

6 13 ms 12 ms 12 ms kbn-bb1-link.telia.net [80.91.250.139]

7 18 ms 18 ms 18 ms hbg-bb1-link.telia.net [80.91.249.205]

8 24 ms 24 ms 24 ms adm-bb1-link.telia.net [80.91.245.214]

9 24 ms 24 ms 24 ms adm-b7-link.telia.net [80.91.245.133]

10 ^C

 

Teliasonera sitt nett hele veien, og nå bare 9 hopp unna :new_woot:

 

Oppsett her er PC(både stasjonær, og laptop) kablet rett i rumpa på Thomson789ivn router(wireless er off). Vurderer å bridge for å se om bilde endrer seg når en DIR655 står for routingen. Det jeg ikke skjønner bæret av er den høye MS'n på første hop til routern?! Den er så og si konstant på 99ms ved tracerts(uansett hvor jeg tracer til), mens når jeg pinger den direkte på 10.0.0.1 så er ms = 0.. testet med 3 forskjellige pc'er/laptops med samme resultat.. snodig! :blink:

 

Alt i alt super fornøyd, spess grunnet MS tidene. Ned og ikke minst oppstrømshastighetene er jo litt unna der de "kunne" vært(testet på speedtest.net / nettfart.no og http://oslo-mp.uio.no:7123/ alle bekrefter samme speeds), men får se om jeg tør be om oppjusteringer.. er redd det vil kunne gå utover MS tidene :no:

Endret av euph
Lenke til kommentar

Burde ikke være så høy MS til ruter, noe må være funky der. Forsøk en annen kabel/annen utgang i ruter? Eller en annen ruter?

 

Nettet ellers ser veldig bra ut! Nice å se at alt løste seg bra :)

 

Om hastigheten justeres ytterligere, så vil det vanligvis medføre bedre hastighet og lavere latency. Men det kan føre til ustabilitet og pakketap.

Lenke til kommentar

Gratulerer med (hva jeg tolker som) en kanon-oppkobling, euph! :)

 

-jeg har noen koblinger til NGT, både som kunde (på ADSL2+), tidligere leverandør og har bra forhold til folk som jobber der. Jeg føler selv dette er en nøytral fremstilling, men .. dere kan jo ha det i bakhodet når dere leser videre :)

 

Jeg tror NGT har fått litt fortjent dårlig rykte for lang responstid på supporttelefon. De berger seg mye inn på at det er lite faktiske problemer - en ganske stor andel av "problemene" som kommer inn er fingertrøbbel hos kunder.

 

Det finnes veldig flinke folk på kundestøtte hos NGT, selv om ikke alle på førstelinje har like stor faglig tyngde. Som ellers i livet, hvis du angriper ting litt ydmykt, sjekker på hjemmesidene til NGT når de har minst trøkk på telefon, og klarer å motivere de du snakker med til å hjelpe deg, så kan du få til det meste :) Jeg sitter selv med en "hånd-tunet" konfig på min linje nå.

 

Om supporten til NGT er så dårlig som mange vil ha det til vet jeg egentlig ikke, for jeg har ikke hatt så mye bruk for å snakke med dem :) Teknisk stabilt, jeg har stort sett bare fått SMS om at de skulle gjøre vedlikehold på tidspunkt jeg burde sovet...

 

Ser ut som du har et godt utgangspunkt, både geografisk og sosialt (sosiale evner), til at dette bør gi et godt resultat! Oppdater gjerne tråden når du får litt mer erfaringer!

Endret av oyoygard
Lenke til kommentar

Gratulerer med (hva jeg tolker som) en kanon-oppkobling, euph! :)

 

-jeg har noen koblinger til NGT, både som kunde (på ADSL2+), tidligere leverandør og har bra forhold til folk som jobber der. Jeg føler selv dette er en nøytral fremstilling, men .. dere kan jo ha det i bakhodet når dere leser videre :)

 

Jeg tror NGT har fått litt fortjent dårlig rykte for lang responstid på supporttelefon. De berger seg mye inn på at det er lite faktiske problemer - en ganske stor andel av "problemene" som kommer inn er fingertrøbbel hos kunder.

 

Det finnes veldig flinke folk på kundestøtte hos NGT, selv om ikke alle på førstelinje har like stor faglig tyngde. Som ellers i livet, hvis du angriper ting litt ydmykt, sjekker på hjemmesidene til NGT når de har minst trøkk på telefon, og klarer å motivere de du snakker med til å hjelpe deg, så kan du få til det meste :) Jeg sitter selv med en "hånd-tunet" konfig på min linje nå.

 

Om supporten til NGT er så dårlig som mange vil ha det til vet jeg egentlig ikke, for jeg har ikke hatt så mye bruk for å snakke med dem :) Teknisk stabilt, jeg har stort sett bare fått SMS om at de skulle gjøre vedlikehold på tidspunkt jeg burde sovet...

 

Ser ut som du har et godt utgangspunkt, både geografisk og sosialt (sosiale evner), til at dette bør gi et godt resultat! Oppdater gjerne tråden når du får litt mer erfaringer!

 

Har selv jobbet på KS i NGT og er enig i noe av det du skriver. I utgangspunktet er det veldig flinke og trivelige folk på KS, noen har _enormt_ mye mer faglig tyngde enn man trenger for jobben, mens andre har null når man begynner der. Som du sier er det jevnt over veldig stabilt. Tror statistikken tilser en oppetid i snitt på over 99,5%.

 

Men, og her er det store men: Ventetiden på KS er til tider hårreisende lang. Jeg syntes det begynner å bli flaut når man må vente i 5 min, men når det bikker 1.5 timer? Da er noe gale. Og det verste med det hele, når jeg jobbet der fikk man aldri inntrykket at dette ble jobbet for å bli forbedret. Mye prat om at "det blir jobbet med" og "det kommer en løsning snart", men for kunder som har hatt problem med NGT over lang tid blir dette fort veldig tomme løfter.

 

Om alt funker som det skal får du nok en finfin opplevelse, og om KS har fått redusert ventetiden sin vil du nok møte både kompetente og trivelige folk på andre siden av telefonen hvis du mot formodning får problemer :)

Lenke til kommentar

Kan jeg få snike inn et spørsmål, er det lett å sette en thomson 789 i bridge? Har fått en sånn fra NGT og den har kun 2 ethernetutganger man kan koble datautstyr til..så vurderer en ny trådløs ruter.

 

Beklager hijack, håper det går greit :)

Mange muligheter.

 

Mest fleksibelt er det å lage seg en bruker med tilstrekkelig tilgang. Om du ikke skal bruke IPTV fra NGT kan du evt. også flytte de to inaktive portene (og den røde WAN-porten om man kobler til via DSL) over til lokalnettet.

 

Kort guide.

Noen generelle kommandoer for vanlige ting via CLI på Thomson rutere.

Modem-help.co.uk har en stor samling av relevante application notes. Se også forumet deres.

 

Ta en backup av user.ini fra web-grensesnittet først (evt. også en kopi av status etter en hard reset og før første oppkobling). Etter at det er laget en bruker med passe tilgang kan denne evt. kopieres inn i den opprinnelige konfigurasjonen før man går videre.

 

Det kan videre være en fordel å skru av CWMP (etter at man er fornøyd) om har justert mye i oppsettet. Hvis man har endret noe som trigger automatisk rekonfigurering fra NGTs servere kan resultatet i verste fall bli et salig rot (husk backup av ønsket konfigurasjon).

 

Edit: Ser nå dette var besvart før, men kan legge til at man forsåvidt ikke trenger å rote med CLI bare for å bruke en annen ruter. Så sant denne er satt opp til å få IP via DHCP kan det kan gjøres via web-grensesnittet: [Home Network] -> [Devices] -> [Assign the public IP address of a connection to a device] -> [Velg ny ruter] -> [Apply].

Endret av qwert
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...