Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Burde jeg begynne med kaffe?


Anbefalte innlegg

Hei hå, jeg er en 20 år gammel student og de neste 5 årene kommer til å bli studie intensive.

Jeg har altid klart meg uten Kaffe til daglig, men i det siste har jeg merket at jeg aldri klarer å gjøre noe som helst når jeg kommer hjem fra skolen.

Hjernen er bare sløv og på basis av min fremtid må jeg gjøre noe med det snart.

Jeg syns bare det passer seg å prøve, muligens "avkaffinere" meg om 5 år.

 

Hva syns dere?

Jeg trenger en solid pickmeup, ikke søren om jeg skal drikke energidrikker eller iskaffe fra tine.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror ikke koffein vil gi noen varig god effekt. Selv er jeg helt avhengig av det for å våkne og fungere ordentlig (dessuten får jeg abstinenser i form av skallebank), men det er vel mest fordi jeg nettopp er avhengig. Hvis du ikke er vant til det vil du nok merke god effekt av en espresso. Men så blir du desto trøttere når effekten går ut.

Lenke til kommentar

Nei, du trenger et ordentlig kosthold. Jeg antar at du som alle andre spiser Grandiosa, nudler og slik drittmat, og da ender du opp uten energi.

 

Få i deg kvalitetsmat, og mye mat. Mange spiser for lite også, og er underernærte.

 

Fyfy, nå må du ikke felle oss alle over en kam.

Har ikke spist Pizza på over en måned, brus drikker jeg heller ikke.

Til frokost spiste jeg 4 skiver grovbrød med grapefruktjuice vedsiden.

 

Mitt problem er at når jeg kommer hjem fra skolen er jeg sliten, i hodet, jeg står jo opp halv 6, det blir mange timer med hjernestimulering....

Jeg trenger en pickmeup for å presse inn 1 til 2 timers arbeid når jeg kommer hjem, nå er kaffe svaret?

Om jeg velger å gå en tur forsvinner mer tid, den varme lufta hjemme gjør meg doven 10 minutter etterpå uansett.

Lenke til kommentar

Og du tror grovbrød med grapefruktjuice er vidundermat? Du trenger ikke en pick-me-up, du trenger mengder med ordentlig mat som gir kroppen din energi.

 

Folk begynner i feil ende. De tror det er noe galt med kroppen og putter inn energipiller, kaffe og red bull for å få energi når de i utgangspunktet ikke får i seg de grunnleggende næringsstoffene kroppen trenger for å fungere optimalt.

 

Du må gjerne drikke kaffe om du vil det, men det vil ikke gi den langsiktige forbedringen som du er ute etter.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981287349

(….) men i det siste har jeg merket at jeg aldri klarer å gjøre noe som helst når jeg kommer hjem fra skolen.

Hjernen er bare sløv og på basis av min fremtid må jeg gjøre noe med det snart.

Jeg syns bare det passer seg å prøve, muligens "avkaffinere" meg om 5 år.

 

Hva syns dere?

Jeg trenger en solid pickmeup, ikke søren om jeg skal drikke energidrikker eller iskaffe fra tine.

Ta deg en joggetur, eller gå en tur i frisk luft. Hjelper mye!

Lenke til kommentar

Og du tror grovbrød med grapefruktjuice er vidundermat? Du trenger ikke en pick-me-up, du trenger mengder med ordentlig mat som gir kroppen din energi.

 

Folk begynner i feil ende. De tror det er noe galt med kroppen og putter inn energipiller, kaffe og red bull for å få energi når de i utgangspunktet ikke får i seg de grunnleggende næringsstoffene kroppen trenger for å fungere optimalt.

 

Du må gjerne drikke kaffe om du vil det, men det vil ikke gi den langsiktige forbedringen som du er ute etter.

 

Hva foreslår du?

Tips er velkomne!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Først og fremst kan du gå inn på f.eks kalorikalkulator.no og finne ut hvor mye energi din kropp trenger daglig. Du vil da finne ut ca hvor mye mat du trenger daglig.

 

Videre trenger kroppen både protein, fett og karbohydrater. Dette er ernæringsstoffer som finnes i mange matvarer, men man skal selvsagt være selektiv. Få i deg matvarer som rent kjøtt, fisk, egg, kylling osv. Tilbehør kan være så mangt, men gode alternativer kan være pasta, ris, grønnsaker.

 

Frukt er selvfølgelig en fin måte å få i seg vitaminer, og er gode mellommåltider. Dette høres kanskje veldig tungvint ut, og jeg vet selv at det kan være vanskelig å få i seg alt det man skal ha, men det er absolutt verdt å gi kroppen det den trenger, for da gir den deg så mye mer tilbake!

 

Jeg har selv gått gjennom en livsstilsforandring de siste 2-3 årene, og jeg føler meg fantastisk!

Endret av Akse
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og du tror grovbrød med grapefruktjuice er vidundermat? Du trenger ikke en pick-me-up, du trenger mengder med ordentlig mat som gir kroppen din energi.

 

Folk begynner i feil ende. De tror det er noe galt med kroppen og putter inn energipiller, kaffe og red bull for å få energi når de i utgangspunktet ikke får i seg de grunnleggende næringsstoffene kroppen trenger for å fungere optimalt.

 

Du må gjerne drikke kaffe om du vil det, men det vil ikke gi den langsiktige forbedringen som du er ute etter.

 

Synes du burde komme med eksempler på smart mat, i stedet for å komme med "fy-fy" :p

 

Jeg stoler ikke på VG når det gjelder hva jeg skal få i meg, men noen skiver grovbrød og et glass juice hørtes ut som en grei start på dagen, da. Selvfølgelig krever en aktiv dag påfyll etterhvert, men som frokost syntes jeg det virket ganske ok, i forhold til hva jeg vet mange venner spiser.

Lenke til kommentar

Av og til trenger man vel å få det inn med teskje. Alle sier det er "ok" for di alle andre gjør det, men faktum er at kostholdet vårt er utrolig viktig om man vil oppleve det å ha en velfungerende kropp. Dessverre har dette sklidd ut, og alt for mange ødelegger seg selv med dårlig mat. Det er rett og slett en stygg trend.

 

Jeg kom med noen eksempler i posten over, og du kan tro hva du vil, men grovbrød og grapefruktjuice til frokost gir ingen mengde av gode protein, fett eller karbohydrater.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...