Gå til innhold

Formatere harddisk når ein skal ha ny PC?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Lurar på ein ting til: Om eg monterar opp den nye maskina sammen med dei gammle skjermkorta, og innstalerar Windows på nytt, kan eg då når eg får nytt skjermkort, bare innstalere det sammen med driverar utan å på nytt måtte reinnstalere windows?

 

Det gammle skjermkortet er av type Nvidia, og det nye er av typen AMD.

 

Setter stor pris på raskt svar!

Lenke til kommentar

Mulig det er litt terminologi forvirring ute og går her, formatering har ingenting med innstallering å gjøre.

Du kan innstallere Windows på nytt uten å formatere disken din.

 

Og ja du kan bruke de gamle skjermkortene i det nye oppsettet og kun bytte drivere når du får de nye.

Du må da avvinnstallere de gamle driverene før du skrur av maskinen og monterer de nye.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du har tre valg når det gjelder å installere Windows 7 på nytt, det er enten en "clean install", oppgradering eller bare å installere.

 

En "clean install" betyr at du sletter alt på OS disken under installasjonen. Du må da installere alt av programmer og drivere på nytt.

 

Oppgradering gjør du fra Vista (da oppgradering ikke fungerer fra XP). Da beholdes programmer etc du har fra før. Har du XP, må du gjøre en "clean install".

 

Så kan du installere Windows på nytt, egentlig er dette en oppgradering (bare at du gjør det fra Windows 7). Da beholder du programmer etc som du har installert.

De gamle Windows filene, mine dokumenter etc legges da i en mappe som heter windows.old

 

Uansett, ut i fra hva du beskriver så bør du gjøre en "clean install" første gang (om du har backup av alle personlige filer).

Bytter du andre komponenter enn hovedkort, så trenger du ikke å installere Windows 7 på nytt. Du oppdaterer da bare driverene. Bare pass på at du ikke bytter for mange komponenter, for da kan du få problemer med aktiveringen på sikt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...