Gå til innhold

Når temperatur føles annerledes


Oxygen 07-12

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Opplevd temperatur er ofte forskjellig i fra faktisk målt temperatur.

 

For eks kan det være -7 grader ute, og du kan fortsatt være komfortabel varm med korrekt klesmengde. Er du i aktivitet så kan det oppleves som varmere og klesmengden er for mye. Men blåser det så kan opplevd temperatur være -14, og du fryser.

 

Samme ting når man legger seg. Kroppstemperaturen er på sitt høyeste uten aktivitet i 21-22 tiden, og på sitt laveste i 5-6 tiden på natten. Derfor kan du oppleve at det er for varmt når du legger deg og så våkne fordi det er for kaldt på natta, selv om temperaturen er uendret.

Lenke til kommentar

Når minusgradene kommer på høsten er jeg klar med stilongs og boblejakke, likevel er det helt forferdelig å gå ut. Nå, i Februar står jeg og venter på bussen i 15 minusgrader, uten å klage. Det er vel dette fenomenet trådstarter sikter etter.

 

Vet ikke helt om jeg kan forklare det på en annen måte enn placeboeffekten. Med mindre vi biologisk blir mer resistante mot kulde etter en stund i kulda, selvsagt.

Lenke til kommentar

Vet ikke helt om jeg kan forklare det på en annen måte enn placeboeffekten. Med mindre vi biologisk blir mer resistante mot kulde etter en stund i kulda, selvsagt.

Tidl. sovjetisk agent, Olga Berriossiva: «Was it hard for you in the resistance?»

Chief inspector Clouseau: «Very hard, but not as hard as it is now!»

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...