Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Er det lov med LED lys?


_tHokA_

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
§ 28-5. Lysutstyr som bil kan ha (Bestemmelsene i denne paragraf gjelder ikke for kjøretøy som omfattes av § 28-1)

 

 

KURVE-/TÅKELYS 1. Bil kan ha to lykter foran som gir hvitt eller gult kurve-/tåkelys.

1.1 Lyktene skal tilfredsstille minst ett av følgende krav:

a) Være E-merket med symbolet B i henhold til ECE-reg.nr. 19.

b) Være e-merket med symbolet B i henhold til direktiv 76/762/EØF, eventuelt som endret ved direktiv 87/354/EØF eller direktiv 1999/18/EF.

c) Være godkjent og merket i henhold til annen standard med tilsvarende krav som i alternativ a eller b.

1.2 Lyktene skal være montert slik at innstillingen ikke påvirkes av bilens normale bruk og at vibrasjoner ikke oppstår under normale kjøreforhold. Disse krav anses å være oppfylt når man hvor som helst på lykten kan belaste denne med en bakoverrettet kraft parallelt med bilens lengdeakse på 150 N (15,3 kp), og den elastiske bevegelsen ikke over stiger 5 mm. Når kraften opphører, skal lyktene stå i sin opprinnelige stilling.

1.3 Lykten skal være plassert slik at høyden fra vegbanen til nederste kant av den lysende flaten er 25 cm eller mer, men øverste kant av den lysende flaten må ikke ligge høyere enn øverste kant av den lysende flaten i nærlyset.

1.4 Lyktene skal være plassert slik på hver side at den lysende flates ytterkant er mindre enn 40 cm fra bilens ytterste kant.

1.5 Lyktene skal være koplet over egen bryter og slik at de ikke kan lyse uten at parkeringslys, baklys og lys for kjennemerke samtidig er tent.

 

Står jo bare at lyset skal være hvitt eller gult her? Og pæra er av samme type sokkel, bare LED istedenfor glødetråd

Lenke til kommentar

Det hjelper ikke, fordi pæra er en del av lykta som allerde er montert og godkjent. Altså pæra er en del av godkjenningen akkurat som alle andre deler av lykta. Du kan ikke endre på lykta uten å få ny godkjenning (og det får du ikke, den blir bare ugyldig, altså ulovlig, E-merkingen blir opphevet og lykta er ikke lengre lov å ha montert). For å unngå at pærer må byttes til nøyaktig samme produsent som står der er det laget et godkjenningsystem for alle typer pærer som brukes i biler (der det brukes en annen type enn det som finnes i dette systemet kreves det at hele lykta byttes dersom pæra ryker, eller i nyere biler med LED-moduler kreves det at det byttes til en modul som er av samme produsent og type som den som står der fra før (de er da merket med et MD-nummer)). Det er slik at så lenge pærer byttes til en type pære som er godkjent under de samme kravene som den som står der originalt, så defineres det at det ikke er gjort noen endring på lykta, og godkjenningen består.

 

Godkjenninger av glødepærer gjøres med ECE regulativ nummer 37 hvor det er definert nøyaktig hvordan pærene skal lages. Det er ingen mulighet for å produsere noe annet enn en glødepære som oppfyller disse kravene. Når kravene er oppfyllt får pæren en godkjenning, noe som resulterer i et E-merke som er påtrykt.

 

Du kan selv se kravene for de enkelte pæretypene her i ECE Regulativ 37 og se selv hvor detaljert det er definert hvordan de skal se ut.

Endret av gxi
  • Liker 1
Lenke til kommentar

De siste 3-4 bilene jeg har hatt har gått igjennom EU kontrollen med LED lys i parklys, grøftelys og skiltlys. Heller aldri fått problem med det i teknisk kontroll.. Men kommer nok helt ann på hvem du møter, og hvor man EU godkjenner bilen. Men NAF sa ingenting på EU kontrollen

Lenke til kommentar

Det er vell ikke noe man er pliktig å sjekke opp i på EU-kontroll. Da går det eventuelt på feil farge.

 

Skjønner forøvrig ikke at man skal kunne bli tatt for bedre lys, som faktisk er til hjelp. Hvorfor blir ikke mannen foran meg stoppet med sine såvidt glødende skiltlys mot skittent gammelt skilt, enn meg med godt, belyst, nytt skilt? Fuck logic ....

  • Liker 1
Lenke til kommentar

At dette ikke blir tatt på EU-kontroll er veldig enkelt fordi hvis kontrolløren skal sjekke absolutt til hver minste detalj hva som er lov og ikke lov på en bil, så tar det mer enn en halvtime å utføre kontrollen, og den ville kostet endel tusen. Det er ikke nødvendig. Disse kontrollene er ikke ment for å ta folk som monterer ulovlige pærer uansett, fordi det er fullstendig nyttesløst. Det gjøres en enkel sjekk på at "alle" lys fungerer, at nærlys er justert korrekt og sånt, men jeg har vært på kontroll hvor f.eks tåkelys ikke engang har blitt slått på. Det kunne vel stått blå blinkende laser der for kontrolløren sin del, det ville ikke blitt oppdaget uansett.

 

Uansett. Skiltlys fungerer ikke. Det er svært skjeldent man kan se hva som står på skiltet uansett hva slags lys som er montert der. Det finnes selvsagt unntak, men slik er det. Etter ett år på norske veier er glasset på skiltlysene tildekt av drit både på innsiden og utsiden (ja, faktisk, bare se på en bil som er ett år gammel..). Skiltlysene skal jeg påstå at folk får gjøre hva de vil med, i verste fall er det bare mer sansynlighet for å bli tatt når man gjør noe galt, siden originale skiltlys uansett ikke fungerer :p

Lenke til kommentar

Ang. skiltlysene: Akkurat derfor det ikke er logisk at man blir stoppet de gangene onkel kan se skiltnummeret, mens de som kjører originalt bare får kjøre videre ..

Og dersom man ikke klarer å vaske bilen sin før lykteglassene er blitt så skitne at de er "ute av funksjon" ... Vell.. Da tar man seg heller ikke bryet med å skifte pærene til noe som ser bedre ut :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

LED er jo helt lovlig på bil så lenge det er originalmontert (eller hele lykta er godkjent).

 

Bak- bremse- og blinklys blirr litt annerledes da dette er indikatorlys og ikke noe som skal lyse opp noe. Frontlys (inkl. tåke/kurvelys) skal lyse opp veien foran i et helt bestemt kjeglemønster som stort sett er avhengig av riktig pære.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Problemet er at når man skal bytte pærer i en bil må man kunne garantere at de pærene som settes inn lyser nøyaktig likt de som blir erstattet. Det kreves fordi reflektorene i alle lykter er ganske så avanserte og skal reflektere lyset nøyaktig i rett retning. Monterer man LED-pærer som ser helt forskjellig ut og som sprer lyset på en helt annen måte, så blir ikke lysstrålingen ut fra lykta korrekt.

 

Jeg skal være enig i at akkurat skiltlys og parklys er ikke det så ekstremt nøye ettersom disse har ganske vide reflektorer, om noe i det hele tatt. Men det kan ikke tillates uansett for hvermansen å gjøre dette fordi det ikke kan garanteres at virkningen er lik (noe den absolutt ikke er, bare for å få det sagt). Dette er derimot mye mer viktig på f.eks bremselys hvor lysspredningen skal være 48 grader (for de to ytterste) og 24 grader (for det innerste) med en bestemt lysstyrke (minimum) i bestemte retninger innenfor disse vinklene. Reflektorene er laget nøyaktig for at en glødepære av den typen som er montert originalt skal gi dette lyset. Det samme gjelder blinklys, men resultatet av feil er ikke like katastrofal som potensialet med feil på bremselys.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En fordel igjen med LED-bremselys er at de tenner fortere enn glødepærer. I 80km/t+ utgjør dette faktisk noen meter ekstra bremsing for bilen bak. På kjøretøy med små batterier og svake generatorer (mopeder, små motorsykler) er forskjellen enda større.

 

På min RD350 bruker de originale bremselyspærene ca. 0,5s på å nå full styrke, pluss at styrken øker gradvis. Med LED-pærer tenner de umiddelbart.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...