Gå til innhold

Hvordan starte digital-only musikklabel?


AzurCloud

Anbefalte innlegg

Hvordan starte digital-only musikklabel?

 

Ja, tittelen sier vel egentlig det meste :p. Jeg vurderer altså å starte eget musikklabel med fokus på club-musikk - nærmere bestemt trance. Jeg har søkt mye rundt på nettet uten hell, og har til og med kontaktet et par etablerte utgivere uten å få svar på dette spørsmålet. Tenkte derfor å prøve meg her ... Hvordan begynner man - har hørt noe om at man må registrere enkeltmannsforetak i Brønnøysundsregistrene, for så å registrere som forlag hos TONO ... Er dette eneste mulighet?

 

Nå har det seg egentlig slik at jeg nok først og fremst vil begynne med å gi ut enkelte av mine egne låter, men det kunne vært hyggelig å ha muligheten til å gi ut andres musikk også etterhvert. Men så tenker jeg videre - hvis jeg bare gir ut min egen musikk, da trenger jeg vel ikke registrere, i og med at jeg da eier opphavsretten i utgangspunktet?

 

Håper noen kan hjelpe meg med dette :)!

Endret av Crimson-Tide
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er mye byråkrati om man vil lage sin egen avtale med alle musikkbutikkene og de har masse regler som man må forholde seg til.

 

Dette er f.eks noen av reglene til itunes for å kunne selge.

 

 

Technical Requirements:A Mac running OS X 10.5.8 or laterAt least 512 MB RAMQuickTime 7.0.3 or later. This is so you can encode and deliver content using our dedicated software.For optimal performance, use an Intel-based Mac running Mac OS X 10.5 or later. However, PowerPC G4 and G5 are also supported.At least 20 GB of available hard drive space (more for larger catalogs) is recommended.A broadband internet connection with an upload rate of 1 MB/sec or faster is recommended.To deliver music video or concert film content to the iTunes Store, you must use an Apple-approved encoding house. Encoding houses typically charge fees for their services. Learn more about the differences between encoding houses and aggregators.Content Requirements:At least 20 albums in your catalogUPCs/EANs/JANs for all products you intend to distributeISRCs for all tracks you intend to distributeFinancial Requirements:A U.S. Tax IDA valid iTunes Store account, with a credit card on fileApple does not pay partners until they meet payment requirements and earning thresholds in each territory. You should consider this before applying to work directly with Apple as you may receive payments faster by working with an Apple-approved aggregator.

 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei, igjen :)!

 

Først og fremst vil jeg bare beklage at jeg ikke har gitt noen respons før nå - glemte litt av at jeg hadde startet denne tråden :blush:. Har imidlertid undersøkt litt mer rundt dette emnet og tror jeg har kommet fram til en løsning. Det ser ut til å stemme, som du sier Blåbær ( :!: ), at jeg må starte et selskap. Videre ser det ut til at Spotify (faktisk) har svaret på spørsmålet om hvordan en skal få musikken ut til iTunes o. l. De skriver nemlig følgende på hjemmesiden:

 

"Artists don’t need to be signed or have a record deal to get their music on Spotify. Getting independent artists music onto Spotify is important to us so we work on various solutions to assist artists. The current solution we offer indie artists is to make their deliveries through Record Union, CDBaby, Ditto Music and Zimbalam. They are artist-aggregators, and we highly recommend you to use them to get your music onto Spotify. With them you can create a standard agreement and upload your music onto Spotify as well as deliver your music to other digital services such as 7digital, iTunes and Amazon."

 

Dette er jo selvfølgelig skrevet for indie-artister, men det ser ut til at disse tjenestene også gjelder for labels.

Endret av Crimson-Tide
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...