Gå til innhold

Whitebox CL50 tekniske data, batterilevetid osv


OC-Freak

Anbefalte innlegg

Hei, vil bare dele litt info om tekniske detaljer og erfaringer med whitebox CL50.

 

Først, dette er ikke en centrino maskin!

 

I tilbudet til whitebox er det et 802.11a+b trådløst nettverkskort fra askey/atheros, dvs ikke et intel kort som må være tilstede for at maskinen skal være en centrino. Atheros kortet koster sikkert en del mindre enn intel kortet så whitebox sparer sikkert en del penger her (whitebox kaller det oppgradering, men det er sikkert bare prisbesparende for dem å levere atheros kortet).

 

Maskinen har et meget bra design og virker ganske solid.

Høyttalerene er bra plassert, og greie nok men ikke noe mer, porter o.l er bra plassert med unntak av power tilkobling som irriterer meg litt siden den er på høyre side og kabelen kommer litt i veien for usb musen min.

 

Tastatur, meget bra tastatur uten klikkelyder når man skriver! Men skulle gjerne hatt norsk merking da de teipbitene som whitebox har satt på med norske tegn kan falle av med tiden, grønnfagen er også så å si umulig å se hvis man ikke har bra med lys.

 

Skjerm, meget god og lyssterk skjerm, suveren innsynsvinkel og fargegjenngivelse (i forhold til min gamle elitegroup 732), men den har en liten tanke etterslep ved bevegelser.

 

Harddisk: jeg bestilte 5400rpm og fikk en Toshiba MK6022GAX 5400rpm harddisk. Denne er meget rolig og man må legge øret ned til maskinen for å høre den surre rundt, den knitrer litt mer enn seagate 3,5" harddisker men mindre enn WD og maxtor 3,5".

 

Minne: maskinen ble levert med 2stk 256Mb PC2100 minnebrikker fra Micron, idiotisk!!! nå må man ta ut disse brikkene og sette i større brikker hvis man vil oppgradere, hvorfor kunne de ikke bare satt i en brikke på 512Mb?

 

Brenner: 24X brenner fra Quanta storage, modell nummer QSI SBW-242, bruker mediatek brikkesett(fordel ved backup av enkelte spill). Kan foreløpig ikke gjøres sonefri. Zone-CLV brenneteknologi og hastigheten er 16,3X gjennomsnittlig på en full 80min plate(begynner å brenne på 8x og har 24x helt på slutten).

 

lydkort: realtek alc-202 ac97, helt greit, ny drivere hos www.realtek.com.tw

 

skjermkort: radeon 9000, bra kort med mange muligheter, men skulle gjerne sett et 9600 kort her ;)

250MHz brikke og 200MHz minne, kan sikkert overklokkes til ca 300MHz brikke og 230MHz minne... men da blir det kortere batterilevetid og mer varme.

 

nettverkskort: realtek rtl8139 10/100Mbps, helt greit, litt overkill å forvente gigabit kort i bærbare ennå.

 

ir: SMC ir, virker sikkert greit.... har ikke erfaringer med annet enn winbond ir tidligere.

 

Pekebord: kommer fra alps og er ikke fullt så bra som pekebordet på elitegroup green 732 etter min mening. Ekstern mus er uansett 10 ganger bedre.

 

modem: ja sikkert et modem ja, har ikke peiling på hvem produsenten er, men nyere drivere kan lastes ned fra www.smlink.com

 

Firewire: kommer fra Via og funker helt utmerket.....

 

Støy: ekstremt rolig, litt knitring fra hdd og en svak suselyd fra hdd + litt knapt hørbar susing fra viften når den starter, men det er sjelden. DVD+brenner enheten bråker litt ved lesing/brenning.

 

Batterilevetid: rett over 3 timer ved tung belastning og ca 3,5 timer med vanlig windows bruk. Disse resultatene er med trådløst nettverk avskrudd, men med en optisk logitech mus tilkoblet usb porten. Helt greit for meg men ikke imponerende sammenlignet med acer 803.

 

Ytelsen har jeg ikke fått tid til å kjøre så mange tester på ennå, dette kommer etterhvert.

 

digger SD minnekortleseren da jeg har SD kort i kameraet mitt :D

 

Noen spørsmål om PC'en så bare fyr i vei ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

nettverkskort: realtek rtl8139 10/100Mbps, helt greit, litt overkill å forvente gigabit kort i bærbare ennå.

Jeg vet ikke hvordan det er med bærbare PC'r, men Apple har hvertfall levert gigabit ethernet i bærbare powerbooks fra oktober 2001. Vil heller si at det er underkill!

 

digger SD minnekortleseren da jeg har SD kort i kameraet mitt :D

Dette er noe jeg ikke helt har skjønt poenget med, men da er kanskje du mannen som kan gi meg svar på dette..

 

Når man tar inn og ut minnekort hver gang man har tatt bilder med digitalkamera sliter det utrolig mye på minnebrikken og etter en stund vil den mest sannsynlig gå istykker. Hvorfor bruker man ikke bare den usb kabelen som føler med kamera? Det tar da uansett ikke så lang tid . . .

 

(Er klar over at noen minnekort er mere solide enn andre.)

 

 

Tusen takk for en fyldig og meget bra opplevelse og faktabeskrivelse av ditt nye vidunder :)

Lenke til kommentar

Var faktisk ikke klar over at apple leverte sine bærbare med gigabit nettverkskort, det viser bare at apple har noen områder der de ligger forran pc.

 

Med tanke på sd-kort slitasje har du kanskje rett, kan jo bruke usb-kabelen som er nesten like enkelt.

 

Fint med litt tilbakemeldinger ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...