€uropa Skrevet 26. januar 2012 Rapporter Del Skrevet 26. januar 2012 (endret) Hei. I går var jeg på sesjon. Der fikk jeg vite at jeg har litt høyt blodtrykk og at jeg har nedsatt hørsel. Jeg ble rådet til å gå til fastlegen min. Så i går kveld bestilte jeg legetime på hjemmesidene til legekontoret mitt. Jeg fikk en bekreftelse på SMS og jeg skulle få nærmere beskjed om tidspunktet senere. Klokka 08.19 i dag fikk jeg en ny melding. "Du er satt opp til time i dag klokka 10.15. Vennligst bekreft timen". På den tiden satt jeg på skolen og hadde naturlig nok ikke anledning til å bruke mobilen. Jeg bekreftet aldri den timen. Jeg hadde pause klokka 10.00 og da var det selvfølgelig nytteløst å prøve å rekke legetimen da jeg så meldingen. Jeg ringte litt senere til legekontoret. Der sa jeg såvidt navnet mitt før kundebehandleren skrudde over til kampmodus og sa "ja, vi forventer at du følger med på mobilen og møter opp til avtalt time, så hva skal vi gjøre med det?" Jeg ringte ikke for å klage (det er jo nytteløst å prøve å diskutere med en kundebehandler som krangler og opplever liknende situasjoner daglig). Jeg fikk bestilt ny time om to uker. Hvis dere lurer på hvorfor jeg ikke ringte med en gang, er det fordi jeg ikke trodde jeg ville få svar. Telefontidene er 9.00 - 11.00 og 12.15 - 13.00. Dette passer dårlig med skolen. Jeg har aldri vært på legesenteret, for jeg flyttet hit sommeren 2009. For to år siden prøvde jeg å ringe 10 - 20 ganger hver dag i en uke, for jeg var i en risikogruppe og ville ha vaksine mot svineinfluensa. Telefonen var alltid opptatt og det er grenser for hvor lenge jeg kan forlate klasserommet for å stå i telefonkø. Generelt synes jeg at servicen er dårlig. Jeg vet at det ikke er ulovlig å utvise dårlig service, men er det rimelig at jeg skal betale for en legetime på så kort varsel uten at jeg har bekreftet tidspunktet? Skal jeg klage til legekontoret? Kan jeg klage til noen høyere opp i systemet? Er det noen mulighet for at jeg ikke må betale? Kundebehandleren visste ikke hva regningen kommer på, men den kommer om 1-2 uker og jeg må betale for en legetime og girogebyr. Takk for svar. Endret 26. januar 2012 av Zarac Lenke til kommentar
krage83 Skrevet 26. januar 2012 Rapporter Del Skrevet 26. januar 2012 Dette synes jeg at virker urimelig. Med mindre det sto noe på sms bekreftelsen din om at legetimen kunne komme på kort varsel. Siden du ikke bekreftet timen, har du heller ikke "godtatt" avtalen om legebesøk. Jeg regner med at om du sender et brev dit, og forklarer din side av saken vil du slippe. Ellers er det ikke noe klageorgan for dette, men om du ikke betaler og forklarer legesentret at kravet er omtvistet har de ikke lov å sende saken til inkasso. Da skal de sende den til forliksrådet... Dog taper du i forliksrådet, blir det mye dyrere for deg enn å bare betale med en gang. Det blir vel et par hundre kroner eller så... Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 26. januar 2012 Rapporter Del Skrevet 26. januar 2012 Du har ikke samtykket til legetimen på det tidspunktet du fikk utdelt. Når de da gir deg beskjed så kort tid i forkant, kan de ikke kreve gebyr fordi du ikke møtte opp eller sa fra. Hvis kundebehandleren kommer med det samme om at de forventer at folk følger med på mobilen, så kan du spørre om legen din alltid har sin mobil tilgjengelig og følger med på denne selv om han egentlig skal behandle en pasient, en jobb som krever full oppmerksomhet. Uansett hva svaret blir, så kan det brukes mot dem. Lenke til kommentar
004 Skrevet 26. januar 2012 Rapporter Del Skrevet 26. januar 2012 Hvis du ikke har svart på SMS'en så har du vel verken bekreftet eller avkreftet den. De har på egne vegne tatt et ikke-svar som en bekreftelse på at du godtok timen. Normalt sett burde det være omvendt. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 26. januar 2012 Forfatter Rapporter Del Skrevet 26. januar 2012 Det er godt og vite at det ikke er jeg som er urimelige og stiller store krav. Jeg fikk ikke vite at det kunne bli kort varsel. På meldingen jeg fikk i går sto det "Din forespørsel vil bli behandlet så fort som mulig". Jeg husker ikke hvilken paragraf, men jeg jeg mener at markedsføringsloven sier at passivitet ikke kan tolkes som samtykke til en handel. Gjelder dette også helsevesenet? Jeg samtykket ikke på den siste meldingen jeg fikk, men jeg hadde jo bedt om å få en legetime i forkant, så jeg vet ikke hvordan dette stiller seg. Kan Forbrukerrådet hjelpe? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 26. januar 2012 Rapporter Del Skrevet 26. januar 2012 (endret) Zarac: Passitivet kan binde deg til en avtale, men det er en konkret vurdering, og i denne saken er du definitivt ikke bundet til passivitet. Når det står "vennligst bekreft timen", så ligger det i det at når du ikke bekrefter, så har du ikke bundet deg til. Hadde de ikke skrevet det, så kunne du i en konkret situasjon (dog sannsynligvis ikke denne, på grunn av den svært korte varslingstiden) ha vært ansett å ha godtatt timen ved å ikke svare, men i alle høve har du ikke bundet deg når meldingen lyder "vennligst bekreft timen", og du ikke har gjort det. Med andre ord: Du har ikke behov for verken forbrukerråd eller andre, det er bare å gi beskjed om at du nekter å betale (spør de hvilken hjemmel de har til å kreve penger av deg), og om de sender kravet til inkasso gir du beskjed om at kravet er omtvistet. Ta for guds skyld vare på smsen. Endret 26. januar 2012 av Herr Brun 3 Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 26. januar 2012 Forfatter Rapporter Del Skrevet 26. januar 2012 Så det er ingen fare for at det slår tilbake på meg og jeg ender opp med å betale mer i administrasjonsgebyrer eller lignende? Er det riktig det jeg sier om markedsføringsloven? Vet noen hvilken paragraf jeg snakker om? Er det noen andre lover jeg kan vise til? Lenke til kommentar
krage83 Skrevet 26. januar 2012 Rapporter Del Skrevet 26. januar 2012 Så det er ingen fare for at det slår tilbake på meg og jeg ender opp med å betale mer i administrasjonsgebyrer eller lignende? Joda, det er fremdeles forskjellen på å ha rett, og å få rett :-) Dersom de mener at du skal betale, selv om du har bestridt kravet og fortsetter å bestride kravet. Kan de sende saken over til forliksrådet i din hjemkommune. Så blir det jo da opp til, om dere blir enige der.. og hva eventuelt forliksrådet kommer til av konklusjon om en/begge av partene ber om dom. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 26. januar 2012 Forfatter Rapporter Del Skrevet 26. januar 2012 Men det er lite sannsynlig at de kommer noen vei? Hvor mye penger risikerer jeg å betale som straff? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 26. januar 2012 Rapporter Del Skrevet 26. januar 2012 Så det er ingen fare for at det slår tilbake på meg og jeg ender opp med å betale mer i administrasjonsgebyrer eller lignende? Joda, det er fremdeles forskjellen på å ha rett, og å få rett :-) Dersom de mener at du skal betale, selv om du har bestridt kravet og fortsetter å bestride kravet. Kan de sende saken over til forliksrådet i din hjemkommune. Så blir det jo da opp til, om dere blir enige der.. og hva eventuelt forliksrådet kommer til av konklusjon om en/begge av partene ber om dom. Har du misforstått det uttrykket fullstendig, eller? Zarac trenger ikke å få rett. Det er jo noen andre som retter et krav mot ham. Ha rett/få rett handler om at det av og til er vanskelig/krevende å kreve sin rett. Altså, sett at jeg skylder deg penger, så kan det koste deg mer enn det smaker å kreve inn dem. Men situasjonen her er jo at noen andre krever penger fra Zarac. Sett at han har rett i denne saken, så er det jo ikke slik at han trenger å kreve den. Ellers har du selvfølgelig rett i at man på generelt grunnlag kan bli dratt til forliksrådet (og forsåvidt tingretten) med et pengekrav, men legekontoret sin faktura er jo helt på jordet. Når de skriver i smsen sin at de ber om bekreftelse, så tyder jo det på at han ikke er bundet uten den bekreftelsen. Når dette da kommer på ekstremt kort varsel, så har de rett og slett ingen sak. TS: Ganske sikker på at markedsføringsloven ikke har noe med saken å gjøre, nei. Dette er generell avtalerett, og det er i svært liten grad lovfestet. 1 Lenke til kommentar
krage83 Skrevet 26. januar 2012 Rapporter Del Skrevet 26. januar 2012 Men det er lite sannsynlig at de kommer noen vei? Hvor mye penger risikerer jeg å betale som straff? Først av alt, tviler jeg vel på at de orker å ta saken til forliksrådet. Men dersom de gjør det risikerer du å betale langt mer enn hva du får i evt. regning for legetimen. Du kan regne med to rettsgebyr (hvert på kr. 860 kroner), samt et møtegebyr fra deres side på 430 kroner. Men de skal varsle deg før dette legges på, så om du får et brev fra dem som viser til §5-2 i tvisteloven, så er det på tide å avgjøre, om du vil møte dem i forliksrådet, forsvare din side av saken, forsøke å komme til enighet og evt. satse på at de tre lekdommerne der (gjerne avdanka politikere). Støtter deg. Eller som du vil betale. Forliksrådet, er vår laveste domstol i sivile saker. Lenke til kommentar
Rookie_NO Skrevet 27. januar 2012 Rapporter Del Skrevet 27. januar 2012 Finnes vel ingen bedrift i Norge som ville funnet på å kjøre denne saken i rettssystemet for 500 kroner? Lenke til kommentar
krage83 Skrevet 28. januar 2012 Rapporter Del Skrevet 28. januar 2012 Har du misforstått det uttrykket fullstendig, eller? Zarac trenger ikke å få rett. Det er jo noen andre som retter et krav mot ham. Ha rett/få rett handler om at det av og til er vanskelig/krevende å kreve sin rett. Altså, sett at jeg skylder deg penger, så kan det koste deg mer enn det smaker å kreve inn dem. Men situasjonen her er jo at noen andre krever penger fra Zarac. Sett at han har rett i denne saken, så er det jo ikke slik at han trenger å kreve den. Ellers har du selvfølgelig rett i at man på generelt grunnlag kan bli dratt til forliksrådet (og forsåvidt tingretten) med et pengekrav, men legekontoret sin faktura er jo helt på jordet. Når de skriver i smsen sin at de ber om bekreftelse, så tyder jo det på at han ikke er bundet uten den bekreftelsen. Når dette da kommer på ekstremt kort varsel, så har de rett og slett ingen sak. TS: Ganske sikker på at markedsføringsloven ikke har noe med saken å gjøre, nei. Dette er generell avtalerett, og det er i svært liten grad lovfestet. Jeg tror vi er ganske enige, bare formulerer oss på ulik måte :-) selvfølgelig trenger ikke Zarac å gjøre noen ting annet enn å melde at kravet er omtvistet, da ligger "ballen hos legekontoret". Som da evt. må ta saken videre. Jeg bare skisserer hva som er alternativene for legekontoret er det tre alternativer når kravet er omtvistet: 1. Stanse innkrevningen 2. Bli enig med Zarac, om hvor mye h*n skal betale 3. Bringe saken inn for forliksrådet. Selv om Zarac har rett, må han få rett dersom legekontoret velger å gå for alternativ tre Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 28. januar 2012 Rapporter Del Skrevet 28. januar 2012 Nei, det er ikke sånn at han må "få rett", det er det som er hele poenget. Når din rett er frihet (som i frihet til å ikke betale), så trenger man ikke å "få" den. Utgangspunktet er jo tross alt at du ikke skal betale noe. I utgangspunktet er man ikke bundet til noe som helst, og det er opp til den andre å bevise at de har et gyldig krav mot deg. Dersom situasjonen faktisk er at du har rett, og ikke skal betale, så trenger man ikke å kreve sin rett/få den, og all verdens rettssystemer kan ikke forandre på det. Det er ikke slik at du ved å bli frikjent/vinne/ikke dømt til å betale "får" en rett, det er bare opprettholdelse av status quo. Motsetningsvis kan man ha et legitimt krav, men mangle tvangskraft. Da snakker man om at det er forskjell på å ha rett (noen skylder deg penger) og å få rett (de betaler disse pengene til deg). Lenke til kommentar
coyoteulf Skrevet 29. januar 2012 Rapporter Del Skrevet 29. januar 2012 Finnes vel ingen bedrift i Norge som ville funnet på å kjøre denne saken i rettssystemet for 500 kroner? Helt og fullstendig galt. Kommer dog litt an på om bedriften benytter seg av et faktureringsbyrå eller ikke. Gjør de det vil alle saker kjøres til siste slutt, uansett beløp. Lenke til kommentar
Rookie_NO Skrevet 31. januar 2012 Rapporter Del Skrevet 31. januar 2012 Det er fortsatt opp til bedriften å bestemme hvordan "faktureringsbyrået" skal kjøre sakene deres! De fleste bedrifter forfølger lovlige krav til det ytterste av Norges lover, men alle selskaper jeg har vært i befatning med er raske til å frafalle krav hvor det KAN være tvil om gyldigheten på kravet, akkurat slik jeg tolker det å være i denne saken! De har alt å tape på å kjøre saken gjennom rettssystemet, kortsiktig så får de inn disse 500,- kronene men du kan være sikker på at den kunden velger en annen lege på et annet tidspunkt, og han vil nok aldri sende ungene/vennene sine dit heller. En bedrift overlater ikke det eneste inntektsgrunnlaget til en ekstern leverandør uten å ha full kontroll på prosessene! Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 31. januar 2012 Rapporter Del Skrevet 31. januar 2012 At det "kan" være tvil om gyldigheten på kravet i denne situasjonen er en ganske sterk underdrivelse, gitt Lenke til kommentar
sykkeliten Skrevet 31. januar 2012 Rapporter Del Skrevet 31. januar 2012 Mitt legekontor har en lignende løsning,men der står helt klart at man bestiller en akutt time. Og man får da time samme,eller neste dag. Med andre ord så bestiller man en time så fort som mulig med den tjenesten,skal man bestille time lengre frem i tid må man ringe. Her tror jeg mange legekontor bommer litt,og ikke gjør det helt klart at man bestiller en akutt time,noe som egentlig er det samme som å møte opp på legekontoret og be om å få en time nå. Er dette uklart så må legekontoret selv ta misforståelser på sin egen kappe. Bestiller jeg en sånn time hos min fastlege(Time Samme Dag) så får jeg ikke noe sms med bekreft time. Jeg får melding om at henvendelsen er mottatt,og en ny rett etterpå med beskjed om klokkeslett for legetime. 1.februar 2011 innførte vi Time Samme Dag (TSD). Du bestiller time på SMS eller benytter lenken til høyre, "Bestill time på nett" og får tilbud om time innen ett døgn. Klikk på "bestillinger" i menyen for informasjon om fremgangsmåten. Tjenesten koster kr. 6 per mottatt melding. Systemet innebærer at du sender SMS ettermiddagen/kvelden dagen før du ønsker time. Vi kan ikke sette opp timer frem i tid. Lenke til kommentar
Rookie_NO Skrevet 31. januar 2012 Rapporter Del Skrevet 31. januar 2012 At det "kan" være tvil om gyldigheten på kravet i denne situasjonen er en ganske sterk underdrivelse, gitt Og det var derfor jeg skrev at det ikke finnes en bedrift i Norge som ville kjørt denne saken i rettssystemet, faktureringsbyrå eller ei Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 31. januar 2012 Forfatter Rapporter Del Skrevet 31. januar 2012 Mitt legekontor har en lignende løsning,men der står helt klart at man bestiller en akutt time. Og man får da time samme,eller neste dag. Med andre ord så bestiller man en time så fort som mulig med den tjenesten,skal man bestille time lengre frem i tid må man ringe. Her tror jeg mange legekontor bommer litt,og ikke gjør det helt klart at man bestiller en akutt time,noe som egentlig er det samme som å møte opp på legekontoret og be om å få en time nå. Er dette uklart så må legekontoret selv ta misforståelser på sin egen kappe. Bestiller jeg en sånn time hos min fastlege(Time Samme Dag) så får jeg ikke noe sms med bekreft time. Jeg får melding om at henvendelsen er mottatt,og en ny rett etterpå med beskjed om klokkeslett for legetime. 1.februar 2011 innførte vi Time Samme Dag (TSD). Du bestiller time på SMS eller benytter lenken til høyre, "Bestill time på nett" og får tilbud om time innen ett døgn. Klikk på "bestillinger" i menyen for informasjon om fremgangsmåten. Tjenesten koster kr. 6 per mottatt melding. Systemet innebærer at du sender SMS ettermiddagen/kvelden dagen før du ønsker time. Vi kan ikke sette opp timer frem i tid. Jeg ser på hjemmesidene til legekontoret her at to av legene driver med det samme, hvorav den ene er min, men det er ikke oppgitt at man må ta timen på dagen. Jeg ringte som sagt senere, og da fikk jeg time to uker fram i tid. Da jeg skulle bestille time, googlet jeg legekontoret og kom rett til bestillingen. Der er det ikke oppgitt at man kan få time på kort varsel. Dere finner bestillingen her: http://www.torgetlegesenter.no/internettbestilling/ Jeg krysset av på alle ukedagene der det står når jeg ønsker en time. Jeg sendte en e-post til Forbrukerombudet. Her er svaret jeg fikk: Hei Så vidt eg er kjend med har legar ein klår heimel for å krevje betaling dersom pasient ikkje avbestiller timen innan 24 timar før. Av omsyn til pasienten er det viktig at det blir opplyst om denne regelen; at ein må betale for timen (ev. delar av timen) dersom ein ikkje avbestiller i tide. Når det gjeld ditt konkrete spørsmål om legesenteret kan krevje betalt for din time, altså ein timeavtale som er avtalt mindre enn 24 timar før sjølve timen er eg ukjent med at det finnes regulering for dette. Ein må helst sjå på kva som er rimeleg i eit slikt tilfelle, både for den næringsdrivande og forbrukaren. Regelen om 24 timar er grunna i at pasienten skal ha høve til å seie frå seg timen om det kjem noko i vegen, men fristen må likevel vere så lang at den næringsdrivande skal ha høve til å få ein anna pasient til å ta timen. Når det gjeld timeavtale som er avtalt dagen før er det jo så kort tid mellom bestilt time og sjølve timen at det i utgangspunktet ikkje skal vere noko problem å hugse timen, dette kan tale for at vernet for forbrukar kanskje ikkje treng vere like sterkt. Likevel kan det jo komme ting i vegen, som akutt sjukdom osv, og i dei tilfella er det rimeleg at pasienten skal sleppe å betale for timen dersom vedkommande seier frå (ringer, skriv e-post etc.) når han klar over at timen likevel ikkje kan nyttast. Og eit moment er jo også at det her var veldig kort tid til å seie frå – verken den eine eller andre vegen. Vi anbefalar alltid den næringsdrivande å utvise skjønn i slike tilfelle, då det fort vil bli urimeleg å automatisk krevje betaling i slike tilfelle. Du bør difor ta opp saka med legesenteret. For øvrig kan du sjå om legeforeninga på sine heimesider har utarbeidd noko informasjon om praksis på korleis ein skal forholde seg i slike situasjonar. Eg beklagar at vi ikkje hadde eit meir presist svar. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå