Gå til innhold

Et lite hjertesukk


Anbefalte innlegg

Jeg begynner endelig å få hodet over vannet og har tenkt å bruke litt tid på bildekritikken.

 

I tillegg er det meste på plass og bildekritikken er i ferd med å bli riktig så bra.

 

Men det er et par ting som skurrer for meg.

 

En "digit" uvane jeg synes vi skal slutte med er å slette et bilde og be om at tråden stenges bare fordi tilbakemeldingene ikke gikk din vei. OK, så var ikke bildet så bra allikevel, og så fikk du dårligere karakterer enn du ønsket. Men det er ikke rettferdig ovenfor resten av brukerene som nå sitter med en tråd som er ubrukelig. En tråd som det hadde vært noe å lære av hvis bildet hadde fortsatt vært der.

 

En annen ting er bruken av evauleringsnivå. Der må vi bli enige om hvordan vi bruker de. Og så følge de retningslinjene. Hvis noen ber om kritikk, så synes jeg at svarene bør inneholde en lengre vurdering av bildet. I dag er det for mye "pent bilde" kommentarer til at det blir en bildekritikk som vi kan lære noe av. Noe av problemet er vel at det er for mange som merker bildet med "kritikk" og for få som føler at de kan nok til å komme med utfyllende kommentarer.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sukk, sukk, sukk :)

 

Jeg ville også ha mulighet til og vurdere bildetråder utifra "siste besvart", så det er enklere å følge med på besvarelser.

 

Det jeg har opplevd er at hvis man er førstemann til å gi en konstruktiv kritikk ser det ut som resten følger etter og at det ikke blir noe særlig med "fint bilde" kommentarer.

 

Tror jeg også burde bli flinkere til å kommentere bilder, stort sett så har jeg bare kommentert enkelte bilder som jeg virkelig har falt for uttrykksformen i.

Lenke til kommentar

En "digit" uvane jeg synes vi skal slutte med er å slette et bilde og be om at tråden stenges bare fordi tilbakemeldingene ikke gikk din vei. OK, så var ikke bildet så bra allikevel, og så fikk du dårligere karakterer enn du ønsket. Men det er ikke rettferdig ovenfor resten av brukerene som nå sitter med en tråd som er ubrukelig. En tråd som det hadde vært noe å lære av hvis bildet hadde fortsatt vært der.

Hvorvidt dette er kun en "digit-uvane" kan det nok være delte meninger om, men jeg er helt enig med deg i at en ikke bør slette et bilde og be om at tråden stenges fordi tilbakemeldingene ikke "gikk vegen"! :yes:

Lenke til kommentar

Det er snakk om disposisjonsrett over egne bilder, og den fratas man om man ikke kan slette. Det er hvertfall for meg helt utenkelig.

...men man kunne kanskje innføre en "karenstid" på f. eks 3mnd, 6 mnd. Kan vanskelig forestille meg at behovet oppstår særlig ofte for å gå tilbake på andres bilder for å studere sine eller andres kommentarer etter denne tid.

Lenke til kommentar

Det er snakk om disposisjonsrett over egne bilder, og den fratas man om man ikke kan slette. Det er hvertfall for meg helt utenkelig.

...men man kunne kanskje innføre en "karenstid" på f. eks 3mnd, 6 mnd.

 

 

Jeg er enig ved at man skal ha råderett over egne bilder, men det er frustrerende når man bruker tid på kritikk og så dauer tråden.

 

Kan kanskje være en ide og lage en regel i kun "kritikk" delen av BK så det blir litt mer seriøst, så får heller brukerne akseptere at bilder lagt ut i "kritikk" har en karantenetid, er de ikke fornøyd med dette kan de heller poste bilder i "tips" eller "visning".

 

Kan vanskelig forestille meg at behovet oppstår særlig ofte for å gå tilbake på andres bilder for å studere sine eller andres kommentarer etter denne tid.

 

Vel, det er ofte at man kan bruke eldre bildetråder for og poengtere noe spesifikk, eller som jeg har gjort det å studere/lese kritikk flere år tilbake for å lære av og oppleve fremgangen til fotografer.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Det er snakk om disposisjonsrett over egne bilder, og den fratas man om man ikke kan slette. Det er hvertfall for meg helt utenkelig.

...men man kunne kanskje innføre en "karenstid" på f. eks 3mnd, 6 mnd. Kan vanskelig forestille meg at behovet oppstår særlig ofte for å gå tilbake på andres bilder for å studere sine eller andres kommentarer etter denne tid.

Disposisjonsretten bør absolutt ivaretas ja, men en karenstid kan være en god idê ja. Var så vidt inne på dette i et annet innlegg hvor temaet er berørt. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1405627&pid=18878196&st=90entry18878196

 

På den måten kan en jo ivareta alles interesser i slike tilfeller. :yes: (uten at jeg akkurat nå har tatt stilling til karenstidens ev. lengde)....

Lenke til kommentar

Tar jeg ikke helt feil så kommenterte også du "smart1" nylig et bilde angående en unge med fokus på hånden i kritikkdelen av BK, vel den tråden er nå slettet, med andre ord helt bortkastet bruk av min tid.

 

Vil bare poengtere hva jeg anser som problemet.

 

Edit:lurer litt på om jeg skal begynne å ta screenshot av BK-poster.

 

Edit II ser ikke ut som lenken fungerer så legger en screenshot i spoiler.

 

 

post-151946-0-58479300-1327608917_thumb.jpg

 

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Mange gode forslag her angående hva som bør gjøres for å dempe slettingen.

 

Jeg har tro på en karantene-tid - 3 måneder holder, og det kan gjerne kun gjelde kritikk-nivå. Og tråder med karakterer og kommentarer.

 

Kanskje også sperre for kommentarer og karakterer de første 5 minuttene bildet ligger ute slik at man har tid til å rette opp feil?

Lenke til kommentar

Tar jeg ikke helt feil så kommenterte også du "smart1" nylig et bilde angående en unge med fokus på hånden i kritikkdelen av BK, vel den tråden er nå slettet, med andre ord helt bortkastet bruk av min tid.

 

Vil bare poengtere hva jeg anser som problemet.

 

Edit:lurer litt på om jeg skal begynne å ta screenshot av BK-poster.

 

Edit II ser ikke ut som lenken fungerer så legger en screenshot i spoiler.

 

 

post-151946-0-58479300-1327608917_thumb.jpg

 

Et godt eksempel på hva jeg også helst vil unngå skjer i framtiden. På tide at admin kanskje kommer på banen og f.eks. tar stilling til om det forsøksvis skal være "karenstid" på sletting av bilder med kommentarer... Jeg kunne godt tenke meg minimum 3 mndr. Ellers blir det som du sier, at en får følelsen av å ha kastet bort tiden sin!

Den enkelte ber jo om å få kritikk, og da blir det etter min mening litt arrogant å bare fjerne bildet med en gang en mottar velmente konstruktive kritikker... Fortsetter det slik, ja da avtar interessen for å bruke tid på BK....! Liker ikke utviklingen! :hmm:

Lenke til kommentar

Så enige har vi vel aldri vært :):) :)

 

Jeg har vel etter hvert også innsett behovet for å gå tilbake. Nedenfor har jeg sakset ut en kommentar til en av mine bildekommentarer. Det er hvertfall ikke min hensikt å være spydig, men det er ikke alltid man ser sine egne dårlige egenskaper. Da jeg ville gå tilbake for å se hva jeg hadde skrevet, var alle bildene med mine kommentarer slettet. Ikke mye å lære for meg da.

 

 

 

"Jeg ser mitt bilde skaper en del furore. Min kommentar er at jeg på ingen måte blir deprimert av en dårlig kritikk. Jeg ser jo selv at bildet har klare mangler i forgrunnen så det er ok. Språket og tonen i din kommentar Erik reagerer jeg nok på. Denne litt spydige tonen har gjennomsyret nesten alle kommentarer du har hatt på mine bilder og sikkert også andres. Jeg minnes enda din kommentar til mitt første bilder herr på Digit som gjorde at jeg nesten snudde i døra. Når man kommenterer et bilde er min oppfatning at dette skal holdes i en hyggelig tone. Jeg er så gammel at jeg tåler det men det er det ikke sikkert alle gjør.

Du burde tenke deg om litt når du skriver og spørre deg selv hvordan du hadde reagert på slike kommentarer. Noe å tenke på håper jeg. God kveld"

 

 

Nå sitter jeg kanskje i glasshus og kaster stein. Ved en tidligere anledning slettet jeg alle bildene jeg hadde lagt inn på nye digit. Det er var i en periode jeg var i ferd med å bytte til et annet bildeforum. Jeg ombestemte meg imidlertid da det etter hvert skjedde mange positive endringer her, men da var behovet å ha full råderett over mine bilder.

Lenke til kommentar

Så enige har vi vel aldri vært :):) :)

 

Jeg har vel etter hvert også innsett behovet for å gå tilbake. Nedenfor har jeg sakset ut en kommentar til en av mine bildekommentarer. Det er hvertfall ikke min hensikt å være spydig, men det er ikke alltid man ser sine egne dårlige egenskaper. Da jeg ville gå tilbake for å se hva jeg hadde skrevet, var alle bildene med mine kommentarer slettet. Ikke mye å lære for meg da.

 

 

 

"Jeg ser mitt bilde skaper en del furore. Min kommentar er at jeg på ingen måte blir deprimert av en dårlig kritikk. Jeg ser jo selv at bildet har klare mangler i forgrunnen så det er ok. Språket og tonen i din kommentar Erik reagerer jeg nok på. Denne litt spydige tonen har gjennomsyret nesten alle kommentarer du har hatt på mine bilder og sikkert også andres. Jeg minnes enda din kommentar til mitt første bilder herr på Digit som gjorde at jeg nesten snudde i døra. Når man kommenterer et bilde er min oppfatning at dette skal holdes i en hyggelig tone. Jeg er så gammel at jeg tåler det men det er det ikke sikkert alle gjør.

Du burde tenke deg om litt når du skriver og spørre deg selv hvordan du hadde reagert på slike kommentarer. Noe å tenke på håper jeg. God kveld"

 

 

Nå sitter jeg kanskje i glasshus og kaster stein. Ved en tidligere anledning slettet jeg alle bildene jeg hadde lagt inn på nye digit. Det er var i en periode jeg var i ferd med å bytte til et annet bildeforum. Jeg ombestemte meg imidlertid da det etter hvert skjedde mange positive endringer her, men da var behovet å ha full råderett over mine bilder.

Her er linken Erik om du ikke fant den

 

http://www.digit.no/bilde/taake-ved-randsfjorden/999987

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Brukere sletter bilder og dermed saboterer sine egne tråder. Jeg trodde faktisk dette var mot forumreglene. Er det noen som kan svare på om det er imot forumreglene? Dette ødelegger også for dem som ønsker å bruke bildekritikken for å lære. Noe som blir tatt opp i denne tråden. Det burde være flere krav til å legge ut under kritikk og også til kommentarene. Jeg skjønner ikke argumentet med råderett over egne bilder. Når man poster et bilde under kritikk så burde det ikke vært mulig å slette det. Hvis man ønsker å vise frem hvor dyktig man er samtidig som man har full mulighet for å trekke bilde tilbake (på grunn av kommersielle grunner eller annet) så bør man finne en annen plass enn en bildekritikkside.

 

Enda flere hjertesukk.


  •  
  • Slik bildekritikken fremstår i dag er det en tumleplass for noen. Det er flere aspekt med bildekritikken jeg rett og slett ikke forstår. For å forklare litt så setter jeg det opp punktvis.
  • For mye fjas og prat i de trådene som har evalueringsnivå kritikk.
  • Evalueringsnivåene fungerer ikke.
  • At bildekritikken blir promotert på Akam sin startside synes jeg rett og slett er feil. Når man klikker på bildekritikken så kommer man inn på en plass hvor det er en haug med bilder hvor brukeren ikke ønsker kritikk. Det samme gjelder ”Siste fra bildekritikken”, man risikerer å klikke seg inn på bilder hvor brukeren ikke ønsker kritikk.
  • Veldig mye gjentakende bilder. Når det er 40 bilder av småfugler som nesten ser like ut og alle kommentarene er ”Oiii, det var pent!” så blir det uinteressant.

 

Jeg har rett og slett gitt opp bildekritikken. Når jeg tenker meg om skjønner jeg heller ikke hvorfor jeg svare i disse trådene rundt den.

Lenke til kommentar

Det er da bare å rapportere innlegg du mener bryter med reglene.

 

Jeg skjønner ikke hva som er problemet med at folk skriver at man syns bildet er pent. Jeg gjør det. Og om jeg ser noe som ikke er pent, så tier jeg. Jeg ser ikke det som min oppgave å lære opp hverken den ene eller den andre i hverken fotograferingen eller måten å gi kritikk.

 

Jeg innrømmer at dere har lært meg en ting eller to. I hovedsak har dere lært meg at slike som meg ikke skal gi kritikker, for jeg ser at dere har alvorlige problemer med å lese det som skrives. Så da gjør jeg ikke det. Takk for den.

Men når dere, som er den selvutnevnte eliten, ikke selv gir kommentarer så dør bildekritkken. På samme måte som dere har avlivet den gamle forumkritikken prøver dere nå å gjøre det samme med digit. Lykke til er alt jeg har å si om det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Brukere sletter bilder og dermed saboterer sine egne tråder. Jeg trodde faktisk dette var mot forumreglene. Er det noen som kan svare på om det er imot forumreglene? Dette ødelegger også for dem som ønsker å bruke bildekritikken for å lære. Noe som blir tatt opp i denne tråden. Det burde være flere krav til å legge ut under kritikk og også til kommentarene. Jeg skjønner ikke argumentet med råderett over egne bilder. Når man poster et bilde under kritikk så burde det ikke vært mulig å slette det. Hvis man ønsker å vise frem hvor dyktig man er samtidig som man har full mulighet for å trekke bilde tilbake (på grunn av kommersielle grunner eller annet) så bør man finne en annen plass enn en bildekritikkside.

 

Enda flere hjertesukk.

  • Slik bildekritikken fremstår i dag er det en tumleplass for noen. Det er flere aspekt med bildekritikken jeg rett og slett ikke forstår. For å forklare litt så setter jeg det opp punktvis.
  • For mye fjas og prat i de trådene som har evalueringsnivå kritikk.
  • Evalueringsnivåene fungerer ikke.
  • At bildekritikken blir promotert på Akam sin startside synes jeg rett og slett er feil. Når man klikker på bildekritikken så kommer man inn på en plass hvor det er en haug med bilder hvor brukeren ikke ønsker kritikk. Det samme gjelder "Siste fra bildekritikken", man risikerer å klikke seg inn på bilder hvor brukeren ikke ønsker kritikk.
  • Veldig mye gjentakende bilder. Når det er 40 bilder av småfugler som nesten ser like ut og alle kommentarene er "Oiii, det var pent!" så blir det uinteressant.

 

Jeg har rett og slett gitt opp bildekritikken. Når jeg tenker meg om skjønner jeg heller ikke hvorfor jeg svare i disse trådene rundt den.

Litt dumt at du gir opp BK da!

 

Finnes jo filtreringsmuligheter i tillegg til at det er lett å finne fram til de bildene som kan være av interesse ellers også.

Enkleste sak av verden å overse det en ikke finner interessant her inne vil jeg mene!

 

Vi mennesker er nå en gang noen individuelle individer med hver våre preferanser og særinteresser.

Mener BK slik den framstår i dag bør være "spiselig" for alle, også de med spesielle interesser/preferanser! BK er dessuten under konstant endring, så den har nok ikke sett sin endelige form ennå!

Ta i bruk de muligheter som fins her inne og lukk heller øynene for det du mener er uinteressant. Du har påvirkningskraft dersom du deltar aktivt vettu! Bruk din tid og dine ressurser på det du ev. finner interessant!

 

Tror vel jeg skjønner litt av hvorfor du svarer i disse trådene!:cool:

Du er egentlig interessert i bildekritikk i ordets egentlige forstand, men er kanskje skuffet over at BK her inne er et veeeeldig så utvidet begrep i forhold til din oppfatning av hva det bør være!

Jeg for min del setter stor pris på mangfoldet og alle mulighetene her inne, men så har jeg også et svært bredt interessefelt mht. denne hobbyen og synes det meste er interessant! Har dog intet imot at det f.eks. gjøres visse endringer i evalueringsnivåene som kanskje "spisser" innholdet noe mer! No problems with that!

 

Oppfordrer deg altså til å delta i den kontinuerlige endringsprossessen som BK fortsatt er i! Don't give up! :thumbup:

Endret av smort1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er da bare å rapportere innlegg du mener bryter med reglene.

Det er et godt poeng.

 

Jeg skjønner ikke hva som er problemet med at folk skriver at man syns bildet er pent. Jeg gjør det. Og om jeg ser noe som ikke er pent, så tier jeg. Jeg ser ikke det som min oppgave å lære opp hverken den ene eller den andre i hverken fotograferingen eller måten å gi kritikk.

Jeg synes det er helt i orden.

 

Jeg innrømmer at dere har lært meg en ting eller to. I hovedsak har dere lært meg at slike som meg ikke skal gi kritikker, for jeg ser at dere har alvorlige problemer med å lese det som skrives. Så da gjør jeg ikke det. Takk for den.

Det er poeng som de fleste av oss bør ta ad notam. Lese nøye igjennom postene og prøv å forstå hva som blir sagt. Det er lett å feiltolke det som står der, samt tillegge folk dårlige meninger/holdninger. Samtidig må vi prøve å bli flinkere til å skrive postene våre slik at det er lettere for andre å forstå.

 

Men når dere, som er den selvutnevnte eliten, ikke selv gir kommentarer så dør bildekritkken. På samme måte som dere har avlivet den gamle forumkritikken prøver dere nå å gjøre det samme med digit. Lykke til er alt jeg har å si om det.

Det er et paradoks at de som ønsker den tunge kritikken ikke bidrar selv.

 

Jeg har riktignok vært veldig aktiv i debatten, men anser meg ikke som en del av den såkalte eliten. Det jeg ønsker er en fungerende bildekritikk hvor det er plass for både den tunge bildeanalysen og skrytealbum med mer eller mindre gode bilder.

 

Og i teorien så er alt som trengs til det på plass nå.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Gitt opp kritikken.. jeg ler. Det er enkelt å sitte å lage teorier om hvordan man vil det skal være. Men når man ser at det ikke er så enkelt som du tenkte å skrive kritikkene til bilder, sånn som du vil lese det fra andre så er unnskyldningen "jeg har gitt opp kritikken" veldig enkel å ty til.

Problemet er vel ikke at man har gitt opp kritikken - det er ikke nok som har begynt å bruke den slik de mener den skal brukes.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...