Gå til innhold

Spørsmål ang. gearing


Nani95

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har tenkt til å bruke 100 000,- til å geare i vinterferien.

 

Hvis jeg kjøper en aksje med belåningsgrad på 80%, hvor mye blir det totale jeg har i den aksjen?

 

Og hvordan er det med rente? Skjønner det ikke helt. Vil det bli lavere rente om jeg shorter og selger på dagen? Noen tips ang. gearing?

 

EDIT: Bruker Nordnet

Endret av Nani95
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det prosentregningen du lurer på? Hvis du har 100k i EK og dette utgjør 20% så vil følgelig 100% tilsvare 500k.

 

Er du sikker på at du har nok kunnskaper om markedet og risiko til å foreta en slik investering? Du er klar over hvor mye du kan tape? Ikke at jeg er i posisjon til å vurdere dette for deg, men det er noe man bør tenke over før man gjør slike ting.

 

Herr Brun: Ja, må si jeg ble litt betenkt da jeg så tråden i går kveld, lurte på om jeg skulle si noe på det eller ikke. :!:

Endret av Arne
Lenke til kommentar

Hvis du handler med aksjekreditt fra Nordnett så betaler du visstnok ingen rente hvis du handler intradag. Her er prislisten, veldig lett å finne frem til, forstår ikke hvorfor du ikke har funnet den:

https://www.nordnet.no/mux/web/nordnet/AFrantor.html

 

Vær oppmerksom på at et 5% prisfall ved overnevnte oppsett fører til et 25% tap for deg! Dersom du låner over flere dager og aksjen går ned 20%, vil du tape hele egenkapitalen din på 100 000. I tillegg kommer renter.

 

Slutsky: Nå for tiden tror jeg ikke jeg ville tatt noen råd fra Vollvik whatsoever... :roll:

Endret av Arne
Lenke til kommentar

Betaler man ikke rente på belåning? Hvordan vil Nordnet tjene noe som helst på dette da?

 

Hehe, er fortsatt i nybegynnerfasen :) Er litt høy på meg selv, siden jeg har gjort det ganske greit på børsen i de tre månedene jeg har holdt på nå. Tror nok det er smart å vente med gearingen, men informasjon er alltid bra!

 

Takk for fine og utfyllende svar!

Lenke til kommentar

 

Hehe, er fortsatt i nybegynnerfasen :) Er litt høy på meg selv, siden jeg har gjort det ganske greit på børsen i de tre månedene jeg har holdt på nå. Tror nok det er smart å vente med gearingen, men informasjon er alltid bra!

 

Du bør nok være veldig forsiktig med å bli for høy på deg selv her ja. At en gjør det bra i korte perioder er ingen garanti for at du vil gjøre det bra i andre perioder. Dette er typisk for nybegynnere (har vært der selv). En tror det er egne evner som har gjort at en gjør det bra, men stort sett skyldes det intet annet en høyere risiko og flaks. Når en da får blod på tannen så øker en gjerne risikoen (Slik du vurderte her), og plutselig er du blakk når børsen stuper 10-20 % på et par uker. Så mine tips er:

 

- Ha tolmodighet ikke gir opp bare fordi du har gjort det bra i en periode

- Sett opp en fornuftig strategi og følg den

- Lær av erfaring, men også av andre sin erfaring (Gjennom bøker)

- Ha kontroll over egne følelser (Ikke la deg rive med og ta forhastede og ukloke beslutninger)

 

 

Her kan jeg anbefale blant annet gjesteinnlegget fra Magne Solberg fra Aksjeakademiet på Aksjebloggen:

 

http://aksjebloggen.com/kortsiktig-trader-pass-deg-for-disposisjonseffekten/

Lenke til kommentar

Jeg ville ikke ha turt å geare i disse tider. De kronene jeg satser i markedet er mine egne penger som jeg har råd til å tape.

 

Om du gearer kan du fort havne i minus og sitte igjen med mindre enn ingenting. Jeg skjønner at det frister, men jeg vil heller ha mindre gevinst og sove godt om natten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Man må selvsagt kjøre stop-loss. I tillegg kan du være sikker på at meglerhuset løser inn aksjene når det begynner å balle på seg. Gearing er ingen god idé for andre enn erfarne spekulanter. Det er jo et tilbud slik at nettopp meglerhusene skal tjene enda mer penger.

Hvordan tjener meglerhusene på ditt tap?

Lenke til kommentar

Gearing i et oppadgående marked er ikke noe farlig, værre er det hvis du bommer og DIN aksje stuper i verdi. Dersom saldoen din går i minus kan aksjene bli tvangssolgt og DA risikerer du å sitte uten aksjer og med gjeld..

 

Jeg dreiv å tradet litt for noen år siden, dvs når markedet var omtrent på topp og gikk i svalestup :( Saldoen min var litt for ofte nær null og kanskje litt under null, men slapp unna tvangssalg. Dog hadde jeg heldigvis flexilån på huset slik at jeg kunne fylle på med kapital når det blei liten buffer.

 

Sålenge man er klar over risikoen er det ikke noe problem, for risikoen er i aller høyeste grad tilstede. Ingen vet hvor haren hopper osv ;)

 

Når det er sagt, kjører jeg med belåning enda den dag i dag, så har visst ikke lært så veldig mye, bortsett fra at jeg bare har -4000,- på kontoen, i stedet for -100.000,- som det var på det værste.

 

Gear med solide selskap, ikke selskap hvor du risikerer 20-30% på pluss eller minussiden på en dag, det er iallefall mitt tips.

 

Forøverig er grådigheten din største fiende i aksjehandel.

Lenke til kommentar

Mitt stalltips er å sette seg inn i elementær porteføljeteori før man tar stilling til om slike teorier bør forkastes. De fleste som handler aksjer på fritiden tar det som en selvfølge at det ikke er et fnugg av hold i slike teorier, tilsynelatende uten at de har skjønt hva som ligger bak.

Lenke til kommentar

Betaler man ikke rente på belåning? Hvordan vil Nordnet tjene noe som helst på dette da?

 

Hehe, er fortsatt i nybegynnerfasen :) Er litt høy på meg selv, siden jeg har gjort det ganske greit på børsen i de tre månedene jeg har holdt på nå. Tror nok det er smart å vente med gearingen, men informasjon er alltid bra!

 

Takk for fine og utfyllende svar!

Børsen var under 360 for tre måneder siden, nå står den i neseten 410. Skal godt gjøres å gjøre det dårlig på den oppgangen vi har hatt de siste to månedene.

 

Men for all del, profitt er profitt :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Betaler man ikke rente på belåning? Hvordan vil Nordnet tjene noe som helst på dette da?

 

Hehe, er fortsatt i nybegynnerfasen :) Er litt høy på meg selv, siden jeg har gjort det ganske greit på børsen i de tre månedene jeg har holdt på nå. Tror nok det er smart å vente med gearingen, men informasjon er alltid bra!

 

Takk for fine og utfyllende svar!

Børsen var under 360 for tre måneder siden, nå står den i neseten 410. Skal godt gjøres å gjøre det dårlig på den oppgangen vi har hatt de siste to månedene.

 

Men for all del, profitt er profitt :)

Begynte å investere i amerikanske aksjer egentlig

Lenke til kommentar

Om du gearer kan du fort havne i minus og sitte igjen med mindre enn ingenting. Jeg skjønner at det frister, men jeg vil heller ha mindre gevinst og sove godt om natten.

Man kjører vel stop-loss om man gearer?

Stop loss er kanskje greit i aksjer som Statoil, men gjør man det i mindre aksjer som f.eks Funcom, så kommer du til å gå på en smell. Der kommer det gjerne plutselige, ubegrunnede kursfall på 20-30%. Man får da gjerne en opptur tilbake til samme nivå innen 2-3 dager. Har du da gearet kraftig, så kan du plutselig ha store deler av egenkapitalen.

Endret av blackbrrd
Lenke til kommentar

Betaler man ikke rente på belåning? Hvordan vil Nordnet tjene noe som helst på dette da?

 

Hehe, er fortsatt i nybegynnerfasen :) Er litt høy på meg selv, siden jeg har gjort det ganske greit på børsen i de tre månedene jeg har holdt på nå. Tror nok det er smart å vente med gearingen, men informasjon er alltid bra!

 

Takk for fine og utfyllende svar!

Børsen var under 360 for tre måneder siden, nå står den i neseten 410. Skal godt gjøres å gjøre det dårlig på den oppgangen vi har hatt de siste to månedene.

 

Men for all del, profitt er profitt :)

Begynte å investere i amerikanske aksjer egentlig

De amerikanske indeksene er også opp 10% de siste tre månedene... bare for å spikke fliser ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...