Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Turbo kutter - Audi A4 1,9 TDI


Anbefalte innlegg

Hei godtfolk!

 

Har en Audi A4, 1,9 TDI, Quattro 1997-modell hvor turboen kutter.

Fyren jeg kjøpte bilen av har selvsagt vært så lur å ta ut pæren til MIL-lampen, noe jeg ikke har funnet ut/tenkt over, før i dag. Prøvde å lese av feil (lå inne 3 feil, men fikk ikke notert hvilke feil det var), og så slette feilene (tenkte at det kanskje var noe som hadde lagt fra gammelt av). Ingen forskjell.

MENER å huske at det var nevnt noe om for høyt/lavt turbotrykk. Skal få lest av på nytt igjen i løpet av neste uke, håper jeg :)

 

Ihvertfall - feilen oppstår, særlig, når jeg kommer opp i ca. 3000 r/min på tredje gir (må ha belastning). Plutselig detter turboen helt ut, og da går jo bilen, selvsagt, som en pakke med mariakjeks. Om jeg stopper motoren og starter igjen, fungerer alt som det skal. Antar dermed at den går i nødmodus. Tok den på løftebukk i dag og kjørte gjennom alle girene opp til turtallsperren, uten at feilen oppstod.

 

Den fusker i tilleg, særlig på halvvarm motor. Virker ikke som den fusker ved gasspådrag, men med en gang jeg lunker avgårde mellom 1800 og 2200 r/min, begynner den.

 

Noen som har vært borti noe lignende? Har prøvd å skifte massemåler (er ikke 100% sikker på at den jeg byttet til var i orden da), men var ingen forskjell. Etter hva jeg har hørt rundt om, kan ladetrykksventilen være problemet. Har også hørt at wastegaten kan være "slapp i fisken", men dette forklarer ikke fuskingen (i mine øyne ihvertfall)

 

Noen som har vært borti lignende? :)

Alle forslag verdsettes! :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har hatt samme problemet i over 2 år nå!

Vært hos møller 3 ganger uten resultat.

Skiftet:

Turbo

LMM

N75

MAP

eksostilbakeføringsventil

trykktestet trykksida på turbo

+ annet småtteri..

 

edit: Denne posten hjalp sikkert ikke på humøret ditt men :p

Endret av rioi
Lenke til kommentar

Hei, jeg hadde også symtom at motor (1.9 tdi 110 hk) gikk i nød ved gasspådrag i lange seige bakker. Byttet turbo og problem solved. Bortsett fra nødmodus, så fungerte motoren fint før turbobytte.

 

Sjekket VNT mekanisme på gammel turbo og den var stuck og bortrustet.

 

Har lest at mekanisme skal bevege seg når du starter motor.

 

VNT sin funskjon har med variabel turbogeometri å gjøre. Den gjør at turbo kan variere gemoetri sånn at ladetrykket blir optimalt under ulike turtall og pådrag.

 

Uten VNT må man velge enten en stor turbo som gir høy effekt med høyt turtall eller en liten turbo som gir effekt ved lavt turtall.

 

Ny turbo koster 3400 kr på finn.no. Bare VNT mekanisme selges på ebay, men dette er bare den utvendige delen. Som regel er også deler inni turbo stuck også.

 

 

Men du må ha feilkoder, for det kan være mer enn VNT som kan være i ulage.

Lenke til kommentar

(låner tråden din litt da det er så si samme tema)

2 av firmabilene våres transporter 2009mod 2.0TDI 130hk(?) har samme problem at den bare dør ut som om turboen ikke går, helt sinnsykt lat til tider. Kan skje når som helst og hvor som helt. Noen som har vært borti dette? stoppe bilen og starte igjen så er det normalt

Lenke til kommentar

Tusen takk for svar!

 

@joka: Om den slangen var defekt o.l. - ville jeg ikke hatt problemet hele tiden da? Mistenker jo en elektrisk feil, i og med at det er periodisk, og alt fungerer som normalt igjen ved stopp/start igjen av motor ..

 

jeg anbefaler "rullende" diagnose, kabel + pc + sjåfør.. les av turbotrykket under kjøring..

 

les også her:

http://www.vwaudiforum.co.uk/forum/archive/index.php/t-18322.html

Lenke til kommentar

Hei igjen!

 

Demonterte og splittet styreenheten i går, for å kontrollere MAP-sensor og slangene der. Alt så greit ut, men når jeg først hadde det av, tok jeg blåsespiss og blåste inn mot turbo. Hørte da tydelig lekkasje i systemet. Fant en slange med et hull i, men fikk ikke tid (hadde for så vidt ikke mer slange heller) til å kontrollere alt av slanger.

Noen som vet om dette er trykkstyrt eller vakumstyrt?

 

Ble litt bedre, men turboen kutter fortsatt (bare ved et litt høyere turtall) og fuskingen er der fortsatt.

 

Var i dag å leste av feilkoder.

 

Motorstyring:

0207 - trykkføler innsugsrør plusskontakt

023F - innsugsrørstrykk reguleringsdifferanse

02FD - sleidevandringsgiver feilaktig

04F4 - mengdestillverk/innsprøyt.pumpe ved nedre anslag min. nådd

 

Airbag:

04C1: Tennkrets sidekollisjonspute førerside foran - med høyt resistans

 

Klimaanlegg:

0318 - Trykkbryter for klimaanlegg jordkontakt

 

 

Har ikke kommet igang med googlingen enda, men dere må bare dele erfaringer og sånn! :)

Lenke til kommentar

første gang jeg ser koder på norsk :hmm:

 

de er i hex, oversatt blir det:

0207 = 519 givers for suction tube pressure -G71, .. G71 er map sensoren

023f = 575 suction tube pressure, noe vakuum slanger (har ikke peiling på hva det kan være)

02fd = 765 givers for rule slidegate valve way -G149, noe inni dieselpumpa, mer her: http://gnarlodious.com/vanagon/Bosch_Pump/Bosch_VE_Pumps.pdf

04f4 = 1268 mixing plates -N146, http://www.t4-wiki.de/wiki/Mengensteller_N146

 

04c1 = 1217 sikring?.. fuzes for Seitenairbag in front driver's side -N199

0318 = 792 push button switches for air conditioning system -F129

 

oversikt feilkoder: http://www.audi-s.no/showthread.php?41-Error-liste-for-Vagcom

 

div forum for OBD koder:

http://www.ross-tech.com/vag-com/discussion.html

Lenke til kommentar

Bosch KTS 650 :D

Veldig god norsk er det jo ikke da ...

 

Men dette så ikke særlig trivelig ut ... (joda, innlegget ditt var veldig trivelig sånn sett - takk så mye!)

 

Vakuumslangene.. Det vil da si at turboen er vakuumstyrt og ikke trykkstyrt? Denne feilen gir ihvertfall mening med tanke på slangen jeg fant med hull i. Aner jo ikke om den er kommet opp igjen nå.

 

MAP-sensoren ligger jo inni styreenheten, og er loddet rett i kretskortet - så noe feilsøking på ledningsnett her kan jo lukes bort? Kan ikke denne feilen evt. komme på grunn av hull/defekte slanger (mellom turbo-turbostyring-MAP-sensor)?

 

Teknisk språk på andre språk enn norsk er ikke min sterkeste side, så for å forstå meg mer på dette med dieselpumpen og den tyske wiki-linken, trenger jeg nok ytterligere hjelp.

 

Når det gjelder airbagen har jeg lest om mange med den feilkoden som har hatt dårlig kontakt under baksetet?

 

Ang. klimaanlegget.. Her må vell hele betjeningspanelet byttes?

Endret av vbjornevik
Lenke til kommentar

turboen er vakuumstyrt..

sjekk alle slanger, også slangen til bremsekraftforsterkeren.. lekkasje der kan "forstyrre"

slett feilkoder.. og ta en prøvetur

 

sjekk også ledninga til nåle-løfte sensoren, er på dyse nr 3 (den høyeste dysa)

 

feilkoder kan og være pga følgefeil,

 

den tyske sida oversatt med google translate:

http://translate.google.com/translate?sl=de&tl=no&js=n&prev=_t&hl=en&ie=UTF-8&layout=2&eotf=1&u=http%3A%2F%2Fwww.t4-wiki.de%2Fwiki%2FMengensteller_N146&act=url

Lenke til kommentar

Følg slangen som går fra wastegate på turboen til ventilen den slangen går til,gjør denne ren med bremserens,og deretter rustløser for at den ikke skal bli tørr å henge seg opp. Prøv bil da,virker den normalt da,bestill ny,,, jeg har byttet utallige av disse ventilene på VW/Audi pga disse symptomeme som her nevnes,koster ca 1000kr for denne ventilen...det er billigere å gjøre denne prosedyren selv for en handyman enn å sende den inn på ett VW/Audi verksted for å så få høre at de aldri har hørt om denne feilen før,,,, denne ventilen er almenkjent i VW/Audi systemet... men det kan være treghet i VNT mekanismen, denne er lett å kontrollere så se på den først.... jeg kontrollerer alltifd den ventilen først,og så langt treffer jeg på 9 av 10 med disse symptomeme, når alt av vakuumslangerer ok..

Endret av rstekniker
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Følg slangen som går fra wastegate på turboen til ventilen den slangen går til,gjør denne ren med bremserens,og deretter rustløser for at den ikke skal bli tørr å henge seg opp. Prøv bil da,virker den normalt da,bestill ny,,, jeg har byttet utallige av disse ventilene på VW/Audi pga disse symptomeme som her nevnes,koster ca 1000kr for denne ventilen...det er billigere å gjøre denne prosedyren selv for en handyman enn å sende den inn på ett VW/Audi verksted for å så få høre at de aldri har hørt om denne feilen før,,,, denne ventilen er almenkjent i VW/Audi systemet... men det kan være treghet i VNT mekanismen, denne er lett å kontrollere så se på den først.... jeg kontrollerer alltifd den ventilen først,og så langt treffer jeg på 9 av 10 med disse symptomeme, når alt av vakuumslangerer ok..

 

byttet utallige?? .. TDI biler har ikke wastegate

Lenke til kommentar

Ja du kan så si,, dette er en 1.9 TDI 99 mod vi skulle hjelpe en med her og den har det vi kaller `wastegate` på verkstedspråket,og sannsynligvis alle andre plasser. Disse eldre modellene til VW/Audi har den klokken ved turbo,, jeg måtte fine frem en turbo på hyllen bare for se om det stemte... Der finnes noen hybridturboer der ute som det også er en del problemer med,men det har vist seg at denne turbopressureventilen har generert en del problemer der også.,,men han som har problemer for se om bildene her ligner på det han har under panseret,TDI har ikke Wastegate!!!??? Denne feilen som eier av bil har her genererer ikke feilkode desverre,men vi har en annen synder på motoren som kan lure oss her EGR ventilen(men med den har det vært at man ikke får ladetrykk,men det har forekommet at den åpner når ladetrykket bygger seg opp,og at man da opplever at bil nesten stopper i fart),den har det i de fleste tilfeller vært nok og rengjøre.Vi for prøve å hjelpe han som har problemer så for vi andre diskutere hva ting heter andre plasser ,,, :)

post-268807-0-34632000-1328443433_thumb.jpg

post-268807-0-82971700-1328443491_thumb.jpg

Endret av rstekniker
  • Liker 1
Lenke til kommentar

joda.. er klar over at trådstarer har en -99 tdi, (har samme motor i min bil) .. eller, han sier jo selv at det er en -97.

turboen er en Garrett GT1749V og er veldig mye brukt i mange forskjellige bilmerker..

 

den vakuum-klokka er til VNT mekanismen.. (på bensinturboer er den til wastegate)

 

er ikke bare eldre audier som har denne vakuumklokken, du finner den også på 2012 modeller

egentlig på alt av dieselmotorer som bruker VNT turboer.

 

en "død" vakuumklokke vil ikke gi turbotrykk overhodet.

treghet i VNT mekanismen kan gjøre at VNT'en returnerer for sakte, motor går i nødmodus pga for høyt trykk, og det gir en feilkode... "rullende" diagnose er det som gir de beste svarene...

hvordan man kan rense VNT har jeg linket til i en tidligere post.

 

at verkstedspråket kaller det wastegate når det ikke er det, sier jo litt om verkstedene/mekanikerne.

Møller har jo noe "frynsete" rykte i Norge, i en radius av 25 mil har jeg 6 Møller verksteder, 4 av dem er bannlyst av meg pga av slett jobb/kundebehandling. (jeg skal ikke henge ut noen av de her)

Lenke til kommentar

joda.. er klar over at trådstarer har en -99 tdi, (har samme motor i min bil) .. eller, han sier jo selv at det er en -97.

turboen er en Garrett GT1749V og er veldig mye brukt i mange forskjellige bilmerker..

 

den vakuum-klokka er til VNT mekanismen.. (på bensinturboer er den til wastegate)

 

er ikke bare eldre audier som har denne vakuumklokken, du finner den også på 2012 modeller

egentlig på alt av dieselmotorer som bruker VNT turboer.

 

en "død" vakuumklokke vil ikke gi turbotrykk overhodet.

treghet i VNT mekanismen kan gjøre at VNT'en returnerer for sakte, motor går i nødmodus pga for høyt trykk, og det gir en feilkode... "rullende" diagnose er det som gir de beste svarene...

hvordan man kan rense VNT har jeg linket til i en tidligere post.

 

at verkstedspråket kaller det wastegate når det ikke er det, sier jo litt om verkstedene/mekanikerne.

Møller har jo noe "frynsete" rykte i Norge, i en radius av 25 mil har jeg 6 Møller verksteder, 4 av dem er bannlyst av meg pga av slett jobb/kundebehandling. (jeg skal ikke henge ut noen av de her)

 

Har ingen problem med å forstå deg og dine meninger ang Møller,men vi er her for å hjelpe denne stakkeren så han får effekten sin igjen som den skal virke,så tror han blir glad vis noen har ideer bla rengjøre VNT som du skriver i tekst,men husk å kontrollere for oljelekasje fra turbo samtidig = dårlig turbo, men vi kan prøve å hjelpe han istedenfor vi sitter her og sier hva som heter hva på fagspråk,,,, :)

Jeg jobbet desverre om vi kan si med disse WAG produktene i mange år(halve livet mitt),og kunne fortalt masse hemligheter om vi kan kalle det det om WAG/Audi,men ihht taushetplikt som jeg har skrevet under så blir det ikke delt noe slikt,men jeg jobber nå med ombygging av biler/motorer på heltid ihht trimming med Ford/Toyota som spesialfelt,,, og en og annen Audi detter nå innom(har noen turboer til dette produktet på lager)...får mange WAG produkter innom kan man si pga det du nevnte i teksten din ang ja du vet hvem..men han kan få mye bedre hjelp her inne på link vist under som det er en sak om akkurat dette problemet,og en dette er en plass som de deler de fleste problemer ,og prøver å løse de sammen. http://www.vwaudi-club.no/forum/showthread.php?t=172416

Endret av rstekniker
Lenke til kommentar

Hei igjen!

 

Tok av chippen på søndag, for å se om dette kunne ha noe innvirkning. Denne tanken slo meg vell først når jeg så bilde av ledningsnettet til dieselpumpen. Fuskingen har gitt seg ihvertfall, og virker ikke som turboen kutter før rett før 4.000 r/min - først da går den i nødmodus. Tenkte å få lest av og slettet feil på nytt, og se hva som skjer.

 

Skal også få sjekket denne VNT-mekanismen (forhåpentligvis i morgen), og se om det er noe tegn til treghet her.

 

Men takk til alle tips så langt ihvertfall!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...