Gå til innhold

Diskkryptering - Truecrypt, riktig passord oppfattes feil


peace2

Anbefalte innlegg

Jeg har en full kryptert system (windows 7) (har gjort dette ca 1 uke siden) det har gått fint å logge seg inn hverdag!

frem til siste dag da dette skjedde:

  • Pc-en var på sleep mode
  • Jeg bruker ekstern USB haddisk for User-Data (den hadde jeg slått av mens pc-en var på sleep mode.
  • Jeg glemte at eksterne disken var slått av , så slo jeg på pc-en FØR eksterne disken var på. det førte til problemer da windows skulle bruke "Resume" funksjonen. fikk masse feilmeldinger etterhverandre. (Der oppdaga jeg at eksterne disken var slått av)
  • Slo på ekstern disk , men ingen ting skjedde, skjermen fryste og jeg kunne ikke gjøre noen ting...
  • Jeg holdte inn power knappen i mange sekunder til pc-en ble tvang avsluttet.
  • Slo på pc-en , Truecrypt lastet inn sin boatloader og spurte om passord som vanlig. Jeg la inn RIKTIG passord som jeg er 100% sikker på men fikk "Incorrect Password" (Dette gjentok seg mange ganger gjennom flere forsøk)
  • så satte jeg inn Rescue disken som "trygt" skulle gjenopprette så riktig passord gjenkjennes.
  • Rescue Disken startet fint. jeg valgte reset boatloader , det hjalp ikke.
  • Så forsøkte jeg å resette Key-data (volume header). men DA spurte disken meg om orginale passordet. jeg taster inn passord og får opp "incorrect pasword" OSV...
     
    Nå sitter jeg fast med "incorrect pasword" meldinga! det er meget rart at Rescue disken ikke gjenkjente riktig passordet!
    Noen som har gode forklaringer til det?
     
    Jeg har fått et tips på at det kunne være tastatur instillingene som ble feil. (har sjekka capslock og numlock men det er ikke dem som er feil) Jeg har ikke funnet ut hvordan man sjekker tastatur innstillingene. trenger tips/forklaringer der også!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjenner ikke til TrueCrypt så mye, men en vanlig problemstilling under boot, er at tastaturet oppfattes som engelsk (US) og en del spesialtegn flytter da litt på seg i forhold til norsk tastatur. Så hvis du har bærbar og norsk tastatur, vil endel bootloadere (som f.eks recovery applikasjoner) tolke kun engelsk tegnsett. Da må du prøve deg litt frem på en annen PC og endre språk på tastatur til engelsk og memorere tastene når du prøver på din egen pc.

 

Edit: Hvorfor i all verden har du User Data på egen harddisk? Snakker vi her om den lokale brukerprofilen til Windows?

Endret av xcomiii
Lenke til kommentar

Snakker om Brukerprofiler ja (My downloads ,My documents osv....)

Grunnen til at jeg har dette på egen disk er fordi jeg bruker en SSD disk hvor windows er installert (Ting skjer raskere), for å få mer plass har jeg lagret dokumentene på en større (vanlig ) disk. da slipper jeg å bruke opp lille plassen på SSD disken unødvendig.

 

Fint du tipser om tastatur språk! Jeg bruker stasjonær pc med norsk tastatur (ikke USB).

Det er ganske stor kjanse for at språk kan være årsaken til feil passord , er det mulig å bytte tastatur språk før man er inne på windows?

i min situasjon så spør pc-en om passord før windows logoen vises en gang! så da bør det være en eller annen omvei?

Lenke til kommentar

Når du krypterer en systempartisjon i TrueCrypt så blir du gjort TYDELIG oppmerksom på at tastaturet ved oppstart utelukkende KUN støtter US oppsett, pga tegnkompabilitet. Det er også TYDELIG varslet om at man skal bruke så standard tegn som overhode mulig, for å være sikker på at tegnet er støttet på tastatur/tegnsett oppsett ved oppstart. TrueCrypt rebooter til og med med en midlertidig bootloader for å sjekke at passordet du taster inn er likt det du ba om, før den krypterer for å være sikker på at det korrekt.

 

Om dette er ting du ikke har fått med deg så bør du revurdere bruk av slike verktøy totalt.

 

Og som xcomiii sier, om du er misfornøyd med supporten så får du kjøpe et produkt i stede.

Lenke til kommentar

Jeg vet at dette er en open source, men det som fikk meg sinna var at programmet var ment til å beskytte viktige filer , at man bør kunne stole på den. på andre enden er risikoen for at man mister tilgangen til de viktige filene man beskytter stor!

 

Hvordan kan du forklare at jeg fikk logget på hver dag i ca en uke før dette skjedde? det må være et eller annet bug!

Passordet mitt bestod av bare store bokstaver, små bokstaver og tall (ingen spesijal tegn, ingen norske bokstaver).

 

Bruker AMD Phenom II x6 (64-bit win7) kan hende at det er noen bugs / ustabilitet i forbindelse med dette?

 

Helt umulig å skjønne at truecrypt bestemmer seg plutselig en dag for å ikke akseptere passord lxm , heldigvis hadde jeg noen backup liggende , de er nok litt gamle (bedre enn ingenting) ,

 

Anbefaling:

Anbefaler å stå unna truecrypt om man har virkelig viktige filer der inne, Det er stor fare for å bli utelukket. ellers kan man ta backup av ting før man går over til truecrypt hvis man er modig nok! eller evt lage krypterte containere istedet for å kryptere hele windows.

Lenke til kommentar

Vel, altså... Jeg har brukt truecrypt både privat og i jobb, og på jobben er den ganske mye brukt. Rett nok har jeg aldri vært borti å kryptere hele disken, men ellers har jeg brukt flere varianter. Aldri hatt noe problem med passordene. Så å anbefale å styre unna programmet basert på 1 enkelt hendelse er vel noe drøyt. Aner meg at problemet ditt ligger i hvilket karaktersett som er lastet inn. Det behøver ikke være norske bokstaver som lager krøllet, oppsettet er ganske forskjellig fra norsk og US på flere tegn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tok frem notepad , satte på norsk tegnsett skrev inn passordet, så bytta jeg over til engelsk tegnsett skrev inn passordet. en gang til. resultatet var at passordet var 100% lik på begge...

 

I tilegg til at jeg fikk logget på hverdag frem til den dagen problemet skjedde... Jeg kan fortsatt ikke se gode grunner til hvorfor dette skjedde. derfor mistenkte jeg stabiliteten.

Lenke til kommentar

At man mister tilgangen til disken man har kryptert er alltid en fare når man bruker disk kryptering. Kanskje du har vært uheldig og fått noen feil på disken i akkuratt det området TrueCrypt lagret de viktige dataene sine, sjansen er nok liten, men fortsatt tilstedeværende.

 

Det var da bra du hadde backup :) Hadde du ikke hatt det, så hadde du i hvertfall lært å ta backup :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...