Gå til innhold

Listetråd: Topp 20 beste fotballspillere alltime


Old Game

Anbefalte innlegg

Toppmeislistatopp 20

 

Sett opp de du mener er de tyve beste spillerne i fotballhistorien. Legg gjerne ved en kort begrunnelse for ditt valg, men det er ikke et krav. Tråden faller kanskje litt utenfor kategoriens tiltenket mal, men jeg håper vi kan unne oss en liten digresjon i disse stille dager. For dem som ikke er intressert i fotballhistorie pre sin egen tid som supporter, så er det selvsagt lov å sette opp sine tyve med spillere man har sett live. Nedenfor ligger en liste over diverse faktorer det kan være lurt å stille før man vurderer en spiller.

 

Faktorer:

- Orgianalitet og påvirkning av nyere generasjoner

- Daværende kvalitet ifht andre spillere. Overlegenhet. Feks Messi i dag

- Suksess i mesterskap, trofeer, antall mål, assist - alt det kyniske

- Individuelle karakteristikker, personlighet, karakter

- Underholdningsfaktoren - en type spiller folk betaler for å se?

 

collage-pele-maradona.jpg

Endret av toppmeis
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1.Diego Maradona

2.Mané Garricnha

3.Johan Cruyff

4.Franz Beckenbauer

5.Pelé

6.Zinedine Zidane

7.George Best

8.Ronaldo

9.Gerd Müller

10.Eusebio

11.Paulo Maldini

12.Lionel Messi

13.Alfredo Di Stefano

14.Ferenc Puskas

15.Michel Platini

16.Sir Bobby Charlton

17.Zico

18.Marco Van Basten

19.Rivelinho

20.Ronaldinho

 

Edit: har vært inne å endret litt på rekkefølgen fra nr 10 og utover, samt puttet Cruyff på tredje og Franz på 4.plass. Hadde glemt å ta med Di Stefano, så derfor måtte jeg endre litt. Reiv ut Scholes for Zico og satt Dinho på sisteplass i steden.

 

Endret av toppmeis
Lenke til kommentar

Prøver å vurdere spillere som jeg ikke har sett live etter hva jeg har sett og hørt om dem...... Keepere er ikke med siden jeg har mere en nok med å sammenligne utespillere for 20-30 år siden med de som spiller nå.

 

1.Diego Maradona

2.Johan Cruyff

3.Gerd Muller

4.Pele

5.Alfredo Di Stefano

6.Zico

7.George Best

8.Michel Platini

9.Marco Van Basten

10 Christiano Ronaldo

11.Eusebio

12.Franz Beckenbauer

13.Ferenc Puskas

14.Lothar Matthaus

15.Paulo Maldini

16.Gheorghe Hagi

17.Luis Figo

18.Hugo Sanchez

19.Michael Laudrup

20.Mario Kempes

Endret av Limbeck
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Limbeck: 16.Gheorghe Hagi

 

Oh, tastey! Uoriginalt og kult valg om jeg får si det selv. Undertegnede var en stor fan av rumeneren i barndomen .Av tyve spillere er det kun C.Ronaldo og Luis Figo jeg er nokså uenig med deg i, kanskje litt overraskende mht våre uenigheter om det meste annet her i verden. De andre navnene hadde jeg på lista selv, men ble veid for lette for min smak. Scholes var min lille bombe, det å Pele helt nede på 5.plass.

 

Håper flere kommer med sine lister :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det stemmer at jeg kom med den påstanden når fyren la opp i fjor. Vel, når man får ting litt på avstand og ser saker å ting i et annet lys og perspektiv, må jeg vel innrømme at han ikke er det. Når jeg var på mitt mest aktive som fotballspiller var Ronaldo (type 97-03) den største og derfor vil han nok gå ned i min liste som en av sportens biffer. Lista ovenfor er mer "objektiv" og jeg har vektlagt orginalitet og spillernes karakter stor verdi.

 

Spør du meg igjen om et par mnd har jeg sikkert rokket om hele lista og slengt inn et par nye navn. Thats the name of the game. Det kan vel være at jeg har vært litt snill med Scholes og Xavi også, det er et par playmakere ala Zico som sikkert vil ha et ord med i laget...

 

Edit: Sånn i ettertid ser jeg at min kjære Limbeck IKKE har med Zidane blant de tyve beste i det hele tatt. Den er møe drøy!

Endret av toppmeis
Lenke til kommentar

Lister kun opp spillere jeg har sett flere kamper av selv. Fikk oppleve litt av 80 tallet, men da gikk det mer i brannmann-Sam enn fotball. Spillere som Maradonna, Pele, Cruyff. Keegan havner da ikke på min liste. Vurderte å gi Messi de 5 øverste plassene men :p

 

1: Lionel Messi

 

 

2: Zinedine Zidane

3: Steven Gerrard

4: Paulo Maldini

5: Ronaldo

6: Roberto Carlos

7: Robbie Fowler

7: Christiano Ronaldo

8: Alan Shearer

9: Fabio Cannavaro

10: Del Piero

11: Roberto Baggio

12: Kenny Daglish (havna ned på lista da jeg gikk glipp av glansperioden, men måtte med Ynwa)

13: Raul

15: Andrés Iniesta

16: Peter Schmeichel

17: Romario

18: Ronaldinho

19: Xavi

20: Edgar Davids

 

Edit: Glemte jeg noen? :O

Endret av magb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

1. Diego Maradona

2. Lionel Messi

3. Johan Cruyff

3. Garrincha

3. Pelé

4. Beckenbauer

5. Giuseppe Meazza

6. Ronaldo

7. Alfredo Di Stefano

8. Michael Platini

9. Zinedine Zidane

10. Eusebio

11. Ferenc Puskàs

12. Marco Van Basten

13. Gerd Müller

14. Franco Baresi

15. Lothar Matthäus

16. Bobby Charlton

17. Hugo Sanchez

18. George Best

19. Telmo Zarra

20. Giacinto Facchetti

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Prøver meg på liste, men setter bare opp spillere som har vært aktive siden jeg startet å se på fotball. Tar også bare utespillere, siden de er lettere å sammenligne (sorry Schmeichel).

 

1. Ronaldo

2. Lionel Messi

3. Zinedine Zidane

4. Paolo Maldini

5. Ronaldinho

6. Cristiano Ronaldo

7. Xavi

8. Paul Scholes

9. Eric Cantona

10. Thierry Henry

11. Ryan Giggs

12. Roberto Baggio

13. Dennis Bergkamp

14. Alessandro Del Piero

15. Cafu

16. Raul

17. Rivaldo

18. Pavel Nedved

19. Steven Gerrard

20. Gianfranco Zola

Endret av Maefteda
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Liker lista Lucky, ser du har italiensk preg for alle penga! Er Baresi den beste spilleren i fotballhistotien som aldri vant ballon d'or? Muligens Og hvor er Paolo Rossi, er ikke han Italias store sønn da, hehe.

 

Også en fin "moderne" Liste på Maffe ovenfor, ser at fyren kan sin "fussyball." Siden du har med Cafu følte jeg for å nevne at Brasil har hatt en bedre høyreback i Djalma Santos, mannen som "oppfant" moderne backspill.

 

Anbefaler folk å stikke på bibiloteket, evt kjøpe bøker på nettet, om disse gamle giganter. Det er veldig intressant lesning, selv om fotballen har forandret seg mye i moderne tid. Det er helt ok å diskutere litt i tråden for øvrig, ikke bare legge ut listene, for all del :)

Lenke til kommentar

Paolo Rossi kunne helt klart vært tatt med, ja - men i denne sammenhengen synes jeg han kom litt til kort. Tiltross for VM i 82.. Har også prøvd å ta med spillere jeg selv mener er undervurderte, Giuseppe Meazza for eksempel (har vel noe med at dette er 'tidlig' fotballhistorie) blir av mange regnet som Italias beste spiller gjennom tidene (kaptein for laget som vant VM i 1934 og 1938) men er veldig sjelden på lister rundtomkring. Angående Franco Baresi er jeg helt enig, hvordan den mannen aldri vant en pris som både Michael Owen og Matthias Sammer har vunnet er smått sensasjonelt..

 

 

e: Når jeg leser betingelsene i førstepost igjen ser jeg at jeg har feilplasert George Best litt, både han og Bobby Charlton hadde nok fortjent et par plasser opp! vil forøvrig benytte anledningen til å sjekke ut http://interleaning.tumblr.com/ til alle, er mest Inter/calcio-relaterte bilder men er også en del United-bilder (masse oldschool fra 60tallet osv i kjempefin kvalitet, anbefales spesielt til de av dere som har crush på George Best). http://interleaning.tumblr.com/tagged/mufc

Endret av Lucky Luciano
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser dere faktisk hele kamper fra "før krigen" eller havner spillerne på lista etter hva andre har skrevet om dem? :p

Har sett kamper fra 50-tallet, det tror jeg er det tidligste(er mange gode channels på youtube)... det før det er selvsagt basert på profetier om spillerne, hvor overlegne de var ifht. resten, hva de har vunnet osv. (Har en spiller fått oppkalt en stadion etter seg f.eks var han i ni av ti tilfeller stor)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...