Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Økning av leie på leilighet. Hvilken rettigheter har man?


violatomte

Anbefalte innlegg

I desember flyttet jeg inn i en leilighet sentralt i Oslo. De som bodde der da, som er de samme som jeg bor med nå, sa at leien for det rommet jeg nå bor i skulle være 4200kr pr. mnd. Jeg leier ikke rommet av noen av de jeg bor med (faren til den ene jeg bor med eier leiligheten, så det er han jeg leier av...). Så fort jeg hadde flyttet inn sendte jeg en mail til utleier og sa at jeg ville skrive en kontrakt. Først nå i januar fikk jeg svar. I kontrakten han nylig har sendt meg vil han at jeg skal betale 4400kr pr. mnd. for rommet. Kan han kreve det? De jeg bor med sa jo at rommet skulle koste 4200kr. Han informerte også om at han kommer til å øke leia med 300kr pr. mnd. fra og med februar. Er dette lov? Jeg vet at leia som oftest øker litt fra år til år, men er ikke 300kr litt mye?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selv om en leie er vanlig, betyr ikke det at en kan annonsere med leie til rundt 4000 kroner, for et *lite rom i et kollektiv*, og så bare heve den til 6000 kroner.

 

Det er ikke vanlig å ta 6000 kroner for et lite rom, uansett hvor sentralt og hvilken standard, spesielt når strømmen ikke er inkludert!

På hybel.no må du på side 27 for å komme til leiligheter på 6000 kroner. De rommene på 6000 er av høy standar/sentral/store rom, og kanskje alle sammen. Jeg tror ikke violatomte bor så sentralt, så fint eller så stort.

Lenke til kommentar

Utleier står dog fritt til å justere leieprisen ved inngåelse av kontrakt med ny leietager.

De har alt en avtale. TS har ingen plikt til å gå med på noen ny avtale i en skriftlig kontrakt.

Nemlig. En muntlig avtale er like gyldig som en skriftlig (stort sett), og når TS nå har bodd der i et halvår, og betalt 4200 i leie etter å ha blitt informert om at det er det som skal betales, så er det nok nærliggende å se det slik at en avtale er kommet i stand. Husleieøkning skal også kun gjøres etter KPI, evt. etter gjengs leie hvert tredje år.

Lenke til kommentar

Utleier står dog fritt til å justere leieprisen ved inngåelse av kontrakt med ny leietager.

De har alt en avtale. TS har ingen plikt til å gå med på noen ny avtale i en skriftlig kontrakt.

 

Hvor i innlegget hans finner du at de har en avtale?

 

Nemlig. En muntlig avtale er like gyldig som en skriftlig (stort sett), og når TS nå har bodd der i et halvår, og betalt 4200 i leie etter å ha blitt informert om at det er det som skal betales, så er det nok nærliggende å se det slik at en avtale er kommet i stand. Husleieøkning skal også kun gjøres etter KPI, evt. etter gjengs leie hvert tredje år.

 

Han har ikke bodd der et halvår og har heller ingen muntlig avtale.

Endret av coyoteulf
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Å. Jeg leste feil, rett og slett. Da er saken en annen. Husleieøkningen er uansett ikke lovlig, om han vil ha 4400 får han 4400 det første året, så kan han justere. Ikke i februar, og sannsynligvis ikke med 300 kroner.

 

Hva de du bor med har sagt er ikke vesentlig. Du har ikke krav på samme kontrakten som han før deg hadde.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva de du bor med har sagt er ikke vesentlig. Du har ikke krav på samme kontrakten som han før deg hadde.

"§ 4-1. Det alminnelige leieprisvern

 

Det kan ikke avtales en leie som er urimelig i forhold til det som vanligvis oppnås på avtaletidspunktet ved ny utleie av liknende husrom på liknende avtalevilkår."

 

Ser ut som det til en viss grad kan være vesentlig, selv om en kontrakt som ikke omfatter de samme partene åpenbart ikke gjelder det nye leieforholdet med ny leietaker.

 

Ellers kan det være verdt å bite seg merke i at § 4-2 om indeksregulering gjelder begge veier. Om konsumprisindeksen skulle synke, kan leietaker kreve lavere leie med årlig mellomrom.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva de du bor med har sagt er ikke vesentlig. Du har ikke krav på samme kontrakten som han før deg hadde.

"§ 4-1. Det alminnelige leieprisvern

 

Det kan ikke avtales en leie som er urimelig i forhold til det som vanligvis oppnås på avtaletidspunktet ved ny utleie av liknende husrom på liknende avtalevilkår."

 

Ser ut som det til en viss grad kan være vesentlig, selv om en kontrakt som ikke omfatter de samme partene åpenbart ikke gjelder det nye leieforholdet med ny leietaker.

 

Ellers kan det være verdt å bite seg merke i at § 4-2 om indeksregulering gjelder begge veier. Om konsumprisindeksen skulle synke, kan leietaker kreve lavere leie med årlig mellomrom.

 

En økning på 200 kr er ikke urimelig på noen som helst måte.

 

Og dersom det skal være en gjennomgående indeksregulering også for de andre som bor i leiligheten på 300 kr i februar så er også det rimelig.

Lenke til kommentar

Hvor i innlegget hans finner du at de har en avtale?

Der han sier at han har flyttet inn og formodentligvis fått nøkkel. Husrommet er overlevert og Lov om husleieavtaler gjelder.

 

Jeg mener det er åpenbart at utleiers sønn fungerer som utleiers representant her. Utleier har dessuten (som et minimum) visst at TS har bodd der siden han flyttet inn, og har ikke sagt noe som tilsier at han motsetter seg avtalen. Hvis en fremmed hadde flyttet inn i en bolig jeg eide uten min viten eller tillatelse ville jeg ikke akkurat reagert med å vente en måneds tid og så sende en leiekontrakt...

 

Om nå utleier skulle klare å frasi seg ansvar for leieprisen TS har fått oppgitt kan han fremdeles ikke sette leia som han vil. Dette dekkes av husleieloven § 3-1:

 

§ 3-1. Leien

 

Leien skal fastsettes til et bestemt beløp. Det kan likevel avtales at utleierens utgifter ved forbruk av elektrisitet og brensel skal fordeles forholdsmessig mellom brukerne av eiendommen, jf. § 3-4. Det samme gjelder utleierens utgifter til vann og avløp når disse utgiftene skal betales etter målt forbruk.

 

Er leiens størrelse ikke avtalt, kan utleieren kreve en leie som svarer til det som vanligvis oppnås på avtaletidspunktet ved ny utleie av liknende husrom på liknende avtalevilkår. Blir partene ikke enige om leiens størrelse, kan hver av dem kreve at den blir fastsatt etter bestemmelsene i § 12-2.

 

http://www.lovdata.no/all/hl-19990326-017.html#3-1

 

 

Rent praktisk høres ikke 4400 så fryktelig mye ut. Hvis de andre som bor der får den samme økningen ville jeg ikke protestert alt for hardt. En ny økning på 300 virker derimot vel urimelig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Der han sier at han har flyttet inn og formodentligvis fått nøkkel. Husrommet er overlevert og Lov om husleieavtaler gjelder.

 

Husleie var opplagt ikke avtalt. Hva de som bodde der trodde leia var er helt irrelevant.

 

Det er ikke noe å diskutere. Men TS kan selvsagt flytte ut hvis han vil det. Det er ingen tvang.

Lenke til kommentar

 

Der han sier at han har flyttet inn og formodentligvis fått nøkkel. Husrommet er overlevert og Lov om husleieavtaler gjelder.

Husleie var opplagt ikke avtalt. Hva de som bodde der trodde leia var er helt irrelevant.

 

Utleiers representant hadde slik jeg forstår det informert om leia. Det er da avtalen. Hvis du for eksempel leier en bolig basert på informasjon fra en utleiemegler kan ikke bare eier komme etterpå å sette leia til det han vil.

 

Det er ikke noe å diskutere.

 

Leste du sitatet fra husleieloven over? Selv man skulle komme til at det ikke var noen avtale om pris så kan fremdeles ikke utleier gjøre som han vil.

 

(Hvis ikke utleier er fornøyd med det må han eventuelt prøve å finne en gyldig grunn til å si opp avtalen, med oppsigelsesfrist. Avhengig av hvordan avtalen tolkes kan det bli lett eller vanskelig.)

Lenke til kommentar

 

Der han sier at han har flyttet inn og formodentligvis fått nøkkel. Husrommet er overlevert og Lov om husleieavtaler gjelder.

Husleie var opplagt ikke avtalt. Hva de som bodde der trodde leia var er helt irrelevant.

 

Utleiers representant hadde slik jeg forstår det informert om leia. Det er da avtalen. Hvis du for eksempel leier en bolig basert på informasjon fra en utleiemegler kan ikke bare eier komme etterpå å sette leia til det han vil.

 

Det er ikke noe å diskutere.

 

Leste du sitatet fra husleieloven over? Selv man skulle komme til at det ikke var noen avtale om pris så kan fremdeles ikke utleier gjøre som han vil.

 

(Hvis ikke utleier er fornøyd med det må han eventuelt prøve å finne en gyldig grunn til å si opp avtalen, med oppsigelsesfrist. Avhengig av hvordan avtalen tolkes kan det bli lett eller vanskelig.)

 

Nummer 1: en som bor i leiligheten fra før og uttaler seg om hva han tror leien er er ikke "utleiers representant".

 

Nummer 2 : Å gi en pris som er helt i tråd med normal markedsleie er ikke "å gjøre som han vil".

 

Nummer 3 : Man trenger ikke en "gyldig grunn" til å si opp en leieavtale. Og når den ikke engang eksisterer blir det en ekstremt kort utkastelsesfrist.

 

Du er sikkert flink i rettslære på videregående. Men dette er virkeligheten. La de voksne snakke.

Endret av coyoteulf
Lenke til kommentar

Nummer 3 : Man trenger ikke en "gyldig grunn" til å si opp en leieavtale. Og når den ikke engang eksisterer blir det en ekstremt kort utkastelsesfrist.

Jo, det trenger man. Hvis du ikke engang kjenner til husleielovens regler om oppsigelse, så foreslår jeg at du ikke uttaler deg så mye om husleieavtaler. Jeg foreslår også at du lar hersketeknikkene ligge, det er dårlig debattskikk og får deg til å virke som en dust.

 

Følgende gjelder for oppsigelse:

En tidsubestemt leieavtale om bolig kan bare sies opp av utleieren dersom: a) husrommet skal brukes som bolig av utleieren selv eller noen som hører til husstanden,

b) riving eller ombygging av eiendommen gjør at husrommet må fravikes,

c) leieren har misligholdt leieavtalen, eller

d) det foreligger en annen saklig grunn til å si opp leieavtalen.

 

Det eneste unntaket er dersom det gjelder "Tidsubestemt leieavtale om enkelt beboelsesrom der leieren etter leieavtalen har adgang til en annens bolig", altså at du leier rom hjemme hos utleier.

Endret av Herr Brun
Lenke til kommentar

Whatever.

 

Dersom man vil bruke masse tid, energi og penger på å bestride en leieavtale fordi man trodde at man mente å ha hørt av en eller annen at den egentlig var 200 kr mindre i måneden, så lykke til.

 

En ting er hva man har rett på i en fantasiverden hvor juniorparagrafryttere som ikke har noe erfaring med lovtolkning og lovanvendelse i praksis uttaler seg, og noe annet er den VIRKELIGE verden.

Endret av coyoteulf
Lenke til kommentar

Og du har altså all verdens med erfaring med lovtolkning, skjønner jeg? Om "den virkelige verden" anerkjenner den sterkestes rett, og lar huseier gjøre som han vil, så er det ikke mye behov for å spørre om juridiske råd. Da må en bare sikre seg og sitt best mulig, med andre midler enn rettsvernet vi tydeligvis ikke har i din "virkelige verden".

 

Jeg har ikke sagt noe som helst om at det er lurt å nekte for husleieøkninga på 200 kroner (det er godt mulig det ikke teknisk sett er en husleieøkning, jeg tror 4400 er innenfor § 3-1 annet ledd, når forrige leietaker betalte 4200), men jeg ville ikke godtatt leieøkninga på 300 fra februar.

Hva gjelder prisstigning, så kan leieprisen justeres etter konsumprisindeksen en gang i året, og hvert tredje år (med 6mnd varsel fra 2,5 års leietid) kan den justeres etter "gjengs leie". 10% som du nevner vil gå under gjengs leie, kpi steg vel rundt 2% i fjor, og det kan uansett bare gjøres ett år etter siste leiefastsetting (altså i vår situasjon, når kontrakt ble undertegnet.

 

Til sist anbefaler jeg deg fortsatt å forsøke å holde en god tone og droppe hersketeknikkene og ad hominem-argumentasjonen. Vær så snill.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...