Gå til innhold

[Løst] Excel: Gange et tall med ett av to mulige basert på tekst i en tredje celle?


marfo83

Anbefalte innlegg

Sitter med følgende Excelark.

 

7a57d222.png

 

I første celle, ligger en pris, i en eller annen valuta (stort sett GBP, EUR eller USD). I andre celle oppgis valutaen, og i den tredje, vil jeg ha verdien i dollar, uansett originalvaluta.

 

Er relativt grønn i Excel, men har så langt klart å regne ut valutakursen.

Valutakursene ligger i celler i ark 2, og når jeg regner om f.eks. 80 GBP, ser det sånn ut:

 

=I5*'Ark2'!B2

 

 

Det jeg nå prøver å få til, er at under "Totalpris USD", så ligger det en formel som ser om jeg har skrevet USD, GBP eller EUR. Hvis det står USD, trenger den bare å kopiere tallet, står det GBP eller EUR, skal den gange tallet med riktig tall i Ark 2.

 

Takker :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Beklager at jeg dukker opp igjen noe sent. Takker for hjelpen. Jeg endte opp med å bruke HVIS, da jeg ikke ble noe særlig klokere av hvordan jeg skulle bruke FINN.RAD.

 

En formel ble som følger:

 

=HVIS(F2="GBP";E2*Valutakurser!B1)+HVIS(F2="EUR";E2*Valutakurser!B2)+HVIS(F2="USD";E2)

 

Klarer meg med tre valutakurser foreløpig. Bruker arket til å regne ut bonusopptjening hos en hotellkjede, og om jeg skal planlegge flere hotellopphld i år enn jeg allerede har, tviler jeg på at det blir i land som ikke belaster kortet mitt i en av disse valutaene.

 

Det eneste som irriterte meg, var at det tydeligvis ikke er noen mulighet for å kopiere å lime inn denne formelen nedover i arket. Alle tallene i formelen endret seg etter raden den ble limt inn i - inkludert tallene til cellene i Ark 2 (Valutakurser), som jeg altså ikke ville endre. Løste problemet ved å kopiere inn i et Word-dokument, og endre tallene manuelt før jeg kopierte tilbake i Excel. Er det evt. en eklere måte å gjøre det på?

 

FINN.RAD-metoden må jeg nok ha inn med teskje, så om noen føler for det.. Ingen tvang, dog.

Lenke til kommentar

Den formelen din er fint mulig å dra om du låser valutakursen du har i B kolonnen i det andre arket slik:

 

=HVIS(F2="GBP";E2*Valutakurser!$B$1)+HVIS(F2="EUR";E2*Valutakurser!$B$2)+HVIS(F2="USD";E2)

 

En finn.rad formel kan du sette opp slik:

=E2*finn.rad(F2;Valutakurser!A:B;2;0)

 

Forutsetninger for at finn.rad løsningen skal fungere:

  • Betegnelse for valuta i kolonne A i valutakursarket
  • Valutakursen i kolonne B i valutakursarket, ved siden av rett betegnelse.
  • USD må stå med 1 i valutakurs

Endret av valentino
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...