Gå til innhold

Norges forhold til Kina under kulturevolusjonen


Anbefalte innlegg

Som mange ikke er klar over så grenser Norge til Kina.

Under kulturrevolusjonen så ble det samtidig vekt meget stor oppmerksomhet omkring Norges grense mot Sovjet unionen og også delelinjen i Barentshavet.

 

Noe skjedde også ved grensen mellom Øst og Vest Tyskland som også vekket medias oppmerksomhet.

Under kultur revolusjonen så kom det en mengde flyktninger fra fjellene ved Fagernes og Leira hvor også den ekte Dalai Lama var med. Mange Norske soldater var med på denne redning aksjonen hvor det var så mange flyktninger at en kunne høre gråtende folk i alle aldre.

Og siden det aldrig var fastsatt noen grense mellom Kina(Tibet) så var forvirringen meget stor, og en kunne høre skyting overalt.

De som kom i sikkerhet hos Norske myndigheter ble sendt med tog om natten til Vestfold og videre derfra til et land som kunne ta i mot flyktningene for så gi dem en ny fremtid.

 

En lokfører på den tiden fortalte meg at NSB var så redde for at Kina skulle koble seg på jernbanelinjen siden de Kinesiske togene hadde samme sporvidde.

 

Senere ble jernbane linjen fra Fagernes fjernet.

 

Men senere så var det stadig folk som ble jaget vekk, noen forsvant også sporløst. En trekkhund fører forsvant også sporløst med hele sitt hundespann på 70 .

Senere er det blitt bekreftet at det finnes nordmenn i Kinesiske fengsler.

 

Jeg fikk en personlig føling på at ting ikke var bra her i landet året etter kultur revolusjonens begynnelse, utenfor Drammen så jeg en kveld en sommerdag et stort fly som hadde en brann i cockpiten, flyet var mørklagt og det var en underlig motorlyd som tydet på alvorlige problemer.Dette flyet som kom over i fra Mjøndalen svingte så over det skogområdet som kalles Drammensmarka.Men denne hendelsen var det fullstendig taushet om.

 

Dette flyet var ganske stort, på størrelsen med de vanligste passasjer fly eller forsvarets Orion fly.Hvor dette flyet fikk nødlande eller styrte vet jeg ikke, kanskje kom det til Glitrevann ellers kan det ha kommet til Tyrifjorden. I årenes løp var jeg mangesteder i den marka uten å finne noe. Men jeg tenker stadig på dette flyet, hvem var ombord?

Hvilken nasjonalitet hadde det? Det og mange andre spørsmål har jeg.

 

Skulle ønske media kunne prøve å grave litt i dette, selv om jeg føler at Norges forhold til Kina fremdeles ikke er helt bra.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg anbefaler deg å komme med bevis før du kommer med slike absurde påstander.

Jeg har spurt noen i militære som på den tiden hadde en høyere rang, og de kunne bekrefte dette dengang, men jeg fikk beskjed om å ikke si noe om dette før 2012.

Så hvis du ikke selv har noen opplysninger så ber jeg deg vente med å skrive noe om dette her så kommer kanskje noen andre til å gjøre det.

 

Det er på tide å grave litt her.

At myndighetene har holdt folket for narr lenge er ialle fall fakta.

 

Men litt bevis har jeg jo, jernbanelinjen til Fagernes er fjernet, med bruer og det hele.

Dessutten har den Dalai Lama som befinner seg i India fortalt i et intervju om at han ikke er den egentlig Dalai Lama.

Så jeg ber dem å ikke kalle mine påstander for absurde.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...