Gå til innhold

Komme i form i militæret


Metasenter

Anbefalte innlegg

I hvilken forsvarsgren får man smake mest på det som kalles for "grønn tjeneste"?

 

Altså det å springe mye og være aktiv og trene osv. Det finnes jo så mange forskjellige stillinger i de fire forskjellige grenene. Jeg vil foresten nevne at eventuell jegertjeneste (marinejeger, fallskjermjeger osv) er utelukket, etter som jeg ikke på langt nær har den kondisjonen / styrken eller psyken for den saks skyld som trengs.

 

Jeg tenker at hvis jeg først havner i militæret, vil jeg komme en plass hvor jeg kan trene mye / komme i god form.

 

Noen som har erfaringer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uten tvil hæren, da fortrinnvis en av kampavdelingene. Panser, 2.BN, Kampeskadronen F. eks. De 2 første har begge en "kavesk" som er oppklaringsenheter. Her får du absolutt gått mye, men du får kjørt deg bra selv om du ikke havner i akkurat disse eskadronene. Artilleri har noe som heter artillerijeger som også er veldig hardt, men det er det krevende å bli, med opptak og greier. GSV er jegertjænest med patruljering med tung pakning.

 

Ellers har både sjø og luft mindre avdelinger hvor du nok får kjørt deg ganske bra, luft sin NIS avdeling er etter min forståelse ganske stridsrelatert med mye trening.

Lenke til kommentar

luft sin NIS avdeling er etter min forståelse ganske stridsrelatert med mye trening.

 

Det stemmer! Men hvis jeg var trådstarter ville jeg heller satset på å komme i Hæren, ettersom NIS kun tar inn 33 stk hvert halvår, og sjansen for fysisk krevende tjeneste er mye større i Hæren. Men hvis man vil veldig i NIS er det bare å gutse, men fallhøyden er stor; de som ikke kommer inn blir plassert i diverse vaktbuer rundt omkring i det vidstrakte land.

Endret av RIOT
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det kommer veldig ann på hva du mener med å "komme i form". I en svært operativ avdeling, slik som der jeg var, med rundt 70-80 feltdøgn i løpet av ett år vil du sannsynligvis bli seig og kondisjonssterk, men om du vil bli "biff" er nok Vakt&Sikring mye bedre, da du der vil få mye bedre tid til å trene og restituere..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Var i Ingeniørbataljonen i PingKpA og PingKpB.

Vi hadde vel i overkant av 40 feltdøgn, og hverdagen bestod for det meste for stridsteknikk og ingeniøroppgaver.

Du får nok mer av det første i Panser eller 2bat, men min mening vil være at det blir kanskje litt for mye av det gode.

Personlig opplevde jeg at det var en lettelse og ha mer variert tjeneste. Når vi har hatt en uke med kun stridsteknikk blir neste uke å legge minefelt, så kommer en ny uke med stridsteknikk, så er neste uke en blanding med innetjeneste og skyting.

 

Å ha uke 1; stridsteknikk, uke 2; stridsteknikk, uke 3; skyting og stridsteknikk tror jeg du blir fort lei av etter et år, med mindre det er akkurat dette du er 100% sikker på du vil oppleve mye av.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

No er det no ingen av de vernepliktige avdelingene som er så svært operative at det gjør noe....

 

Er et utdanningsløp, som tar mesteparten av året. Så har man man noen måneder på slutten hvor man er på et nivå der man endelig er operativ.

 

Men for trådstarter sin del, så vil han nok komme i bedre form i en av de nevnte avdelingene.

Og du vil også ha tid til å trene etter den daglige tjenesten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...