Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

et siste programfag...


Anbefalte innlegg

hei

jeg har tenkt til å ha realfag i vg2. jeg skal ha R1 matte, Fysikk og kjemi. men så var det det siste da... står mellom biologi og rettslære nå i hvertfall. noen for og i mot for disse to, kom gjerne med andre innspill. har tenkt til å søke medisin etter vgs. jeg vet biologi kanskje kan være nyttig, men de andre fagene jeg skal ha er jo ganske ''tunge''? så hadde vært greit med ett litt lettere fag også...

 

håper noen tar seg tid til å svare :thumbup:

(bare spør hvis noe er uklart her)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal du studere medisin så er biologi særdeles sentralt. Er man flink i kjemi er man ofte flink i biologi også.

 

Er karrakteren derimot svært viktig er 5 og 6 mye enklere å oppnå i rettslære. Jeg syntes rettslære var som et litt mer avansert samfunnsfag.

 

Slapt og greit så lenge man har en brukbat hukommelse og sunn fornuft på prøvene..

Endret av slafse
Lenke til kommentar

Jeg må si meg litt uenig med slafse. Jeg er ikke så sikker på at en god karakter er mye lettere i rettslære. Det er forskjellig fra person til person. Er man flink i logiske fag/realfag vil nok biologi falle mye lettere, og i tillegg vil du dra nytte av det du lærer i kjemi i biologien og motsatt. Hvis du derimot er veldig god til å skrive, reflektere og drøfte, så kan rettslære være et godt alternativ. Og til slutt et tips: velg det du synes virker mest interessant! Jeg har brent meg på å gjøre det motsatte. Min erfaring er at det er veldig vanskelig å få toppkarakter i fag man ikke synes er interessante.

Lenke til kommentar

Jeg igjen er uenig meg hoyre. Jeg har biologi 1 nå, og det er ikke så mye logisk tenking, det er pugging, mye å hugse. Vil ikke si at det er et vanskelig fag, da man egentlig bare må hugse ting, trenger ikke å lære seg kompliserte greier. Siden du skal søke medisin etter vgs, så ville jeg tatt biologi.

Lenke til kommentar

takk for svar, tar gjerne i mot flere innspill, ettersom jeg ikke klarer å bestemme meg :thumbup:

 

liker safunnsfag godt, og syntes rettslære høres spennenende ut, men biologi er muligens ''bedre'' med tanke på at jeg skal velge medisin... men jeg sliter virkelig med å bestemme meg, har gode argumenter for å velge begge...

Lenke til kommentar

Jeg har hatt biologi, og jeg syntes at det var et rimelig greit fag. Fikk i standpunkt karakteren 6, og biologi var mitt eneste realfag. I og med at jeg ikke trengte det videre, så droppet jeg å ha biologi i mitt tredje år. Biologifaget handler om liv, dvs. dyr, bakterier, planter osv. Jeg er ikke god i matematikk, kjemi eller fysikk så derfor valgte jeg kun biologi som det eneste realfaget. Jeg vil si at det er et rimelig lett fag, jeg leste 1-2 ganger igjennom notater som jeg tok i timen om stoffet og leste like mange ganger i læreboken. Så lenge du følger med og tar notater, så burde det gå greit.

 

PS: Lær deg bildene som står i bøkene, de er kjekke! Vi hadde prøver der vi skulle forklare hvordan ting fungerte, og det var som regel bilder i boken som forklarte det også. Mye enklere å forklare med bilder. :) Et lite pluss ved å velge biologi, er at du også får mer studiepoeng, noe som kan være kjekt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...