Gå til innhold

Autofokus - Når bruker dere de forskjellige fokus-alternativene?


Anbefalte innlegg

Når bruker dere de forskjellige fokus-alternativene. Jeg har et Nikon hvor jeg har følgende alternativ:

 

-Enkeltpunkt

-Automatiskt

(Disse skjønner jeg :thumbup: )

 

-Men når bruker dere disse to:

-Dynamisk

-3D-følgefokus

 

Feks om jeg skal ha fokus på en fugl i flukt, en rev på sprang osv, er det da Dynamisk som gjelder, eventuelt i kombinasjon med "bredt felt"? :innocent:

Endret av d90
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Joda,lest bruksanvisningen,mye nyttig informasjon det,det er jeg enig i. Men det kan av og til hjelpe på forståelsen eksempler i praksis;)

Jeg trodde også at 3D følgefokus var fin for objekter i bevegelse, men i bruksanvisningen står det at det for omkomponering av relalitvt statiske motiver;( da står jeg igjen med dynamisk fokus ?(uten at je får det til å stemme helt heller)

Endret av d90
Lenke til kommentar

Joda,lest bruksanvisningen,mye nyttig informasjon det,det er jeg enig i. Men det kan av og til hjelpe på forståelsen eksempler i praksis;)

Jeg trodde også at 3D følgefokus var fin for objekter i bevegelse, men i bruksanvisningen står det at det for omkomponering av relalitvt statiske motiver;( da står jeg igjen med dynamisk fokus ?(uten at je får det til å stemme helt heller)

Det vil også fungere. Anew demonstrerte for meg en gang hvordan det virker i praksis. La oss anta at du skal ha et bilde av en stolpe som er nærme deg, det er dne du vil ha i fokus, men du ønsker ikke å ha den mdit i bildet. Da fokuser du først på stolpen og så flytter du kamera for å komponere bildet. Da vil 3D trackingen sørge for at stolpen forblir i fokus selv om du skulle og flytte deg samtidig som du flytter kamera.

Lenke til kommentar

3D følgefokus ville jeg anbefalt å testet spesielt på motiver som beveger seg. Det som er viktig for at dette skal fungere er at motivet må skille seg ut fra om omgivelsene, feks ha en tydelig farge.

 

Jared Polin misliker 3D følgefokus på Nikon, han mener dynamisk autofokus funker bedre (til hans bruk iallefall).

 

Problemet han opplever med 3D følgefokus er at den prøver å fokusere på den delen av motivet som er nærmest kamera og ikke nødvendigvis den delen som du ønsker fokus på (f.eks en arm eller fot som er nærmere mens en fotballspiller løper).

Lenke til kommentar

3D følgefokus ville jeg anbefalt å testet spesielt på motiver som beveger seg. Det som er viktig for at dette skal fungere er at motivet må skille seg ut fra om omgivelsene, feks ha en tydelig farge.

 

Jared Polin misliker 3D følgefokus på Nikon, han mener dynamisk autofokus funker bedre (til hans bruk iallefall).

 

Problemet han opplever med 3D følgefokus er at den prøver å fokusere på den delen av motivet som er nærmest kamera og ikke nødvendigvis den delen som du ønsker fokus på (f.eks en arm eller fot som er nærmere mens en fotballspiller løper).

3D tracking følger objekt man velger skal være i fokus (ikke nærmest nødvendigvis; auto velger nærmest); det fungerer veldig bra i mange svært kompliserte scener; f.eks fotballkamp med spillere som krysser foran spiller som er valgt å ha fokusfølge på. Min erfaring er at Dynamisk 21 punkts fokus fungerer best, da man her velger fokuspunkt og den bruker 21 rundt valgt fokuspunkt; med hovedvekt på den valgte... forøvrig er dynamisk 21 også veldig veldig raskt og mer forutsigbart med tanke på hva som skjer. 3D tracking kan plutselig få andre idéer enn du som fotograf har og da blir det litt frustrerende.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Ok,forstår at det muligens ikke er noe fasitt på dette da. For å spørre på en annen måte. Hva slags fokus bruker dere med Nikon til fotografere en flyvende fugl, løpende objekt etc?

21 dynamisk for 80% av det jeg gjør; 5% med 3D tracking (51 punkter for D3/D3s) og ellers (siste 15%) enkeltpunkt. Bruker C-servo på nesten alt med unntak av når det er så dårlig lys at man trenger hjelp via IR for å få fokus; da brukes S. Har forøvrig en mistanke om at neste generasjons fokus (D4) vil ha mer anvendelig 3D-tracking grunnet mer prosessorkraft og fokus-voodoo (får testet 16. februar; forhåpentligvis leveres WT-5 wireless senderen også innen den tid) :)

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Hmm, takk for godt innspill!!

 

Ringte support hos Nikon, vet ikke hvor flink han jeg snakket med var men han mente følgende...:

 

3D følgefokus til mitt skisserte eksempel, fugl i flukt, rev på sprang osv.

 

Dynamisk, der du kunne panorere deg etter.....

 

ikke lett dette....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...