Gå til innhold

Lederlønninger...Er ledere generelt mindre intelligente?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Greit; man hører jo at ÀLLE FORFREMMES TIL SIN EGEN INKOMPETANSE. og forskning viser at økt lønn ikke medfører at man produserer mer...

Hvorfor fatter ikke ledere at perverse lønninger bare viser hvor egoistisk man er?

¨ha! jeg er sleipere enn deg!'

dakar!!

Hm... Ja. Kommunisme - "her kommer du!" XD. Dette handler om mye, men en ting det handler om er vår sosiale innstilling (både bevisst og ubevisst).

 

Verdimåling er meget komplekst og et diskutert emne. Jo lengere du har jobbet i en stilling tjener du jo også mere. Dette har jo ingen sammenheng med din verdiskapning eller produktivitet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

La meg føst beklage at jeg ikke kan bruke forumets muligheter slik som dere proffer. sorry

jeg har ingen konkrete referanser, men det nevnes det at det er dokumentert ennå en gang.

Eller kanskje dere har dok som viser at høy lønn gjør en bedre til å jobbe?

Og, hva skal de med så mange penger?

Briefe med kontoutskriften?

Jeg sier som min gamle far: penger skall være et middel, ikke et mål.

Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke hva du mener med at du "ikke kan bruke forumets muligheter". Det vi etterspør er en enkel kildehenvisning, og det er ikke noe som er begrenset til dette forumet.

 

Du kommer med en påstand om at økt lønn ikke gjør at man produserer mer. Vi vet ikke hva du legger i å "produsere mer". Dersom det er rent antall enheter pr tidsenhet blir det ofte vanskelig å sammenligne, da de ulike lønnsnivåene gjerne ikke har sammenlignbare oppgaver. Dersom du tenker på forskjell i lønn hos en og samme arbeider eller gruppe av arbeidere har vi problemer med validitet i undersøkelsen, blant annet på grunn av Hawthorneeffekten. Vanskelig å forstå påstanden noe godt, når vi ikke vet hva som danner grunnlaget for den.

 

I dagens samfunn betaler vi stort sett for kompetanse, ikke direkte produksjon. De som tar lederstillinger, eller andre spesialiststillinger, har opparbeidet seg en kompetanse som gjør at de ofte er skikket til å inneha en slik stilling. I alle fall mer skikket enn en tilfeldig kropp på gaten uten den nødvendige ballasten. I tillegg er det vanlig at man gir fra seg litt av stillingsvernet når man øker i gradene, og mister overtidsbetaling. Dette er selvsagt ulemper som skal kompenseres for.

 

Når det gjelder penger som motivasjonsfaktorer kan vi se på ulike teoretiske modeller som behandler dette. Ser vi på Maslows behovspyramide kan vi vurdere penger som et middel for selvrealisering, når de grunnleggende behovene er dekt. Ser vi på Herzbergs to-faktor teori er lønn definert som en hygienefaktor. Det vil si at lønn ikke motiverer så lenge du har "nok av den", men dersom du ikke har tilstrekkelig mye lønn så vil det demotivere. Ulike stillinger gir ulike forventninger til lønn, og dermed påvirker det hvor mye vi må ha for å føle at vi er tilstrekkelig verdsatt.

 

Jeg vet ikke om lederlønningene er perverse slik det er i dag, men det er nærliggende å tro at det må være en sammenheng mellom lønn, ansvar, kompleksitet i arbeidsoppgavene, kompetanse, tap av fritid, tap av arbeidsbetingelser, osv.

 

Uttrykket fra din far kan sikkert være gyldig i mange tilfeller. Jeg har tidligere hørt en annen sammenheng som kan være relevant. "noen jobber for å finansiere selvrealisering på fritiden, noen realiserer seg gjennom jobben". Den siste gruppen vil nok være den som vier seg fullt og helt til jobben, har størst ambisjoner og følgelig oppnår høyest lønn etter hvert.

Endret av valentino
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Med fare for å ikke bli trodd... jeg villle nektet. Greit- jeg kunne gitt det overskytende til velldedighet, men...

 

Har du egen familie, bolig, studielån osv?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

Jeg snakker om dem som tjener millioner.

 

De er vel like forskjellige som vi "fattiglemmer" er!? Og som du selv sa så ville du brukt overskuddet på veldedighet. Hva er da feil? Eller mener du at vi burde legge oss opp i hva "rikinger" skal bruke pengene sine på?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Dette er en disk om lederlønninger.

Ikke min ringe person.

og som lesere av 'et eventyr' på aftenposten vet: dere treffer ikke meg før dere vil inn Perleporten. relax

 

Med fare for å ikke bli trodd... jeg villle nektet. Greit- jeg kunne gitt det overskytende til velldedighet, men...

 

 

Dette utsagnet forstod jeg dit hen at du selv gjerne kunne tatt i mot "for meget" - og at du ville gitt det til veldedighet. Da mener jeg at du selv vrir diskusjonen over på noe annet.

Lenke til kommentar

Jeg har enda ikke forstått hva som er problemet med at ledere tjener mer. Som jeg skrev i den forrige posten min så er en del av dette på grunn av kompetanse, ansvar, kompensasjon for tap av rettigheter osv.

 

Jeg ser heller ikke at trådstarter har kommet noe mer innpå tittelen på tråden, der han fremmer et spørsmål om ledere er mindre intelligente. Hva vil du frem til?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Et faktum til:

jeg har det,direkte fra en lektor påå NHH. joda. deres studentwr har. soBI-studenter, dårligere moral eenn andre.

nei. ikke alle ledere er økonomer

Dette er IKKE et faktum. Ei heller noe av det andre du har presentert i denne tråden. Så langt er det kun påstander. Ingen kilder eller fakta.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...