Gå til innhold

Sambandsbataljonen


S.Ø

Anbefalte innlegg

  • 2 måneder senere...
Videoannonse
Annonse

Hei.

 

Jeg skal også inn i sbbn i August, men har dessverre ikke så mage svar til deg. Du kan jo prøve å lese litt på forsvarets nettsider, og se om du forstår noe av det som står der. For min del ble det for teknisk og generelt.. Orket ikke å lese alt som sto der. Du kan også se på hærens facebookside, står litt om sbbn der.

 

Tror vi alle fall kan se frem til et kaldt år i grønt.

Lenke til kommentar

Kan ikke si noe spesifikt om det, men jeg har en kompis som hadde gruet seg så grenseløst til millitæret som nå er i SBBN. Han storkoser seg nå og dimming er uaktuelt for han. Så er tydligvis ikke den verste tjenesten man kan få for å si det sånn :) Lykke til, og kos dere!

Lenke til kommentar

Jeg har hatt litt kontakt med ei på fb, og hun skrev følgende om sbbn. (noe redigert)

 

Hei hei!

Selvsagt skal jeg ta meg tid til det, digger jenter som er gira på å finne informasjon, det er en veldig god start. og jeg skjønner hva du mener. Da jeg fikk vite at jeg skulle inn i samband, prøvde jeg å finne info selv, men ble ikke stort klokere.

 

 

Det som er greia med samband, sånn det er nå ihvertfall, er at kompani bravo (som du mest sannsynlig skal inn i) er delt opp i: Teletroppen, radiotroppen og kommandoplasstroppen.

Selv er jeg i kommandoplasstroppen (KDO).

 

Teletroppen, har man noe som heter knutepunkt og multinoder. De drar opp på fjelltopper, setter opp noen et knutepunkt som motar og sender videre signaler så de forskjellige bataljonene (2.bat sanitet, sambandsbataljonene, ateleribataljonene osv) kan snakke sammen over samband.

 

Radio gjør på en måte det samme (ihvertfall som jeg har skjønt). opp på fjell, setter opp, og får inn og sender ut signaler. Det som er forksjellen på radio og tele er at tele driver med telesignaler og radio med radiosignaler. Radio er alltid først ut og sist inn når det kommer til øvelser. Så om deter en øvelse som varer 8 dager, er nok radio mest sannsynlig ute i 10 dager.

 

KDO er noe helt annet enn de to andre troppene. Personlig ville jeg inn i tele, men jenterommet var fult og jeg endte opp i kdo. Det går utpå: Vi har en brigadestab, som består av kapteiner, oberstløytnanter, oberst, majorer, grenaderer .. generelt alle grader man har i forsvaret. de er "nerven i striden". De sitter inne i noen telt og får inn masse informasjon om striden og sender ut dette så de vi er "venner med" får nok informasjon om bl.a. Fienden. Og for at disse kan jobbe. må de jo ha telt, varme og noen som står for nærforsvaret. det er her KDO kommer inn.

Vi drar ut, setter opp en kommandoplass, som da går utpå at vi setter opp mange telt, med innredning, får på varme, strøm, får opp alt det tekniske. deretter kommer staben og vi må drifte. Da har vi forskjellige "poster" hvor vi holder vakt. så vi er klare til å gå i kontakt (gi ild) når fienden prøver å snike seg inn.

Store forskjeller på tele, radio og kommando, på kommando sover du i varme gode telt, du får gå på panserdo og du får generelt mye velferd når du er på øvelser. Tele og radio, må klare seg selv, uten befal oppe på fjellet, bruker noe som beter BC (noe man bæsjer på i felt) men får generelt mer søvn enn KDO. De er somregel 6 timer på og 6 timer i posen. på en kdo-plass kan det vær at du må være 40 timer på en gang, så får du 12 timer søvn deretter 24 timer på.

 

Militæret er et helt spesielt miljø. alle er i samme situasjon. Ingen kjenner noen, alle vill bli kjent med hverandre og alle vil ha et bra år. Det gjør at det blir helt helt sykt bra miljø og man stortrives. Det som er viktig å tenke på når man er jente i militæret er at du alltid vil ha noen i troppen som er negative til jenter, men ikke la de knekke deg, de vil bli greiere ettervært når de ser hvor god innsats du gjør . Ikke gi opp når du er så sliten at du ikke tror du klarer med, bare fortsett, for da er det max 5 min igjen før det er pause, eller til noe positivt skjer. Ikke gi fra deg sekken. bær den alltid selv, med mindre gutta tvinger deg til å gi den fra deg :p Selv om du er jente, klarer du å gjennomføre minst like bra, om ikke bedre enn gutta.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Heisann! Jeg tjenestegjør Sambandstroppen i Kompani Alfa, jeg vil gjerne svare på spørsmål som måtte komme videre under denne tråden.

Kan starte med å si hva sambandsbataljonen er og hva vi driver på med i hverdagen i vår tropp. Sambandsbataljonen er en støtte bataljon som setter opp taktisk radio relér og tele samband, kommandoplasser også har vi en TREN seksjon, som driver med etterforsyning og TT (tung transort), I hovedsak blir oppdragene våres å vidreføre signaler som går fra forskjellige kommandoplasser slik at de forskjellige bataljonen kan ha forbindelse med hverandre på lange avstander og få et oversiktlig bilde over striden slik at de kan styre den. Jobben vi gjør i brigade rammen får kansje ikke så mye oppmerksomhet fra andre, men brigade staben er ofte fornøyde med jobben våres.

 

Mye av det jeg skriver nå er kansje litt gresk for dere, men kort sagt er det en missforstått bataljon som gjør en meget viktig jobb uansett hvilken stilling du ender opp i. Kan også fortelle at Sambandsbataljonen er en av de få bataljonene her i Norge som tilbyr lagfører rollen (lederstilling) for vernepliktige. Dette er noe som absolutt er verdt å satse på den gangen dere kommer hit. Det er også et helt fantastisk mlijø her oppe, man blir utrolig godt sveiset sammen og finner på mye sprell på fritiden. Det blir et år med mye bra opplevelser.

 

Bare å spørre

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke svare på om andre avdelinger tilbyr denne stillingen, jeg vet i hvertfall at manøver avdelinger tilbyr nestlagfører rollen, hvor da lagføreren er en sersjant/fenrik o.l.

Hvis du er en som tar iniativ og håndterer litt ansvar anbefaler jeg deg å vise at du er stillingen verdt. Dette gjør du ved å vise deg fra din beste side i rekrutt perioden din, men ikke vær den som smisker med befal. Lykke til!

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke svare på om andre avdelinger tilbyr denne stillingen, jeg vet i hvertfall at manøver avdelinger tilbyr nestlagfører rollen, hvor da lagføreren er en sersjant/fenrik o.l.

Hvis du er en som tar iniativ og håndterer litt ansvar anbefaler jeg deg å vise at du er stillingen verdt. Dette gjør du ved å vise deg fra din beste side i rekrutt perioden din, men ikke vær den som smisker med befal. Lykke til!

 

Heisann! Jeg tjenestegjør Sambandstroppen i Kompani Alfa, jeg vil gjerne svare på spørsmål som måtte komme videre under denne tråden.

Kan starte med å si hva sambandsbataljonen er og hva vi driver på med i hverdagen i vår tropp. Sambandsbataljonen er en støtte bataljon som setter opp taktisk radio relér og tele samband, kommandoplasser også har vi en TREN seksjon, som driver med etterforsyning og TT (tung transort), I hovedsak blir oppdragene våres å vidreføre signaler som går fra forskjellige kommandoplasser slik at de forskjellige bataljonen kan ha forbindelse med hverandre på lange avstander og få et oversiktlig bilde over striden slik at de kan styre den. Jobben vi gjør i brigade rammen får kansje ikke så mye oppmerksomhet fra andre, men brigade staben er ofte fornøyde med jobben våres.

 

Mye av det jeg skriver nå er kansje litt gresk for dere, men kort sagt er det en missforstått bataljon som gjør en meget viktig jobb uansett hvilken stilling du ender opp i. Kan også fortelle at Sambandsbataljonen er en av de få bataljonene her i Norge som tilbyr lagfører rollen (lederstilling) for vernepliktige. Dette er noe som absolutt er verdt å satse på den gangen dere kommer hit. Det er også et helt fantastisk mlijø her oppe, man blir utrolig godt sveiset sammen og finner på mye sprell på fritiden. Det blir et år med mye bra opplevelser.

 

Bare å spørre

 

Ikke gresk i det hele tatt. Mer.. svensk. Forstår det meste, med andre ord.

Etter det jeg har lest, er det radiotroppen som frister mest, ettersom folk sier man får vært mer i action der. Jeg vil gjerne bruke kroppen mest mulig gjennom hele året. Tenkte også å prøve å få til det der med lagfører. Nyttig å ha med seg videre også, tenker jeg.

Stemmer det at det er radio som er best for meg da?

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...
  • 2 uker senere...

Tele eller radio er egentlig helt vilkårlig, gjør stort sett det samme, og har det stort sett like hardt. Det kommer i størst grad an på troppsbefalet. Personlig er jeg i tele, og kan fint anbefale det, har vært her i snart et år, og dimmer om en uke. En ting jeg syntes er fint med samband, hvertfall radio og tele, er at vi står ganske fritt, lag for lag, uten noe spesifikt befal som følger oss. Lagene opererer alene, med kun vernepliktige, og bruker befalet i størst grad til oppfølging og administrativt, og ikke i noen lagførerrolle.

 

Dimmefilmen vår anbefalles, så ser du hva jeg og teletroppen har opplevd igjennom et år her i sambandsbataljonen. :)

 

http://www.youtube.com/watch?v=z2nQWywJ7cw

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...