Gå til innhold

Trolltunga


PaulGD

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ble jo litt usikker når du skriver "Dette skal være ett sted. Eller ett fjell. Eller en stein. ikke vet jeg".

 

Spørsmålene kan finne svar på selv ved å se på kartet, se på symbolene og gjerne aktivere "Sommerløyper". Og vips, så vises en merket DNT tursti på kartet som viser hvor du skal gå for å komme dit.

 

God tur :)

Lenke til kommentar

Sitat fra ut.no:

Kjør til Tyssedal nær Odda, og følg veien opp til demningen for Ringedalsvatnet, i Skjeggedal. og trappene opp langs banen, eller bruk turstien på venstre side. Regn med minst 5 timers gange innover. Man kan overnatte på Reinaskorsbu. Åpen DNT-hytte

 

Her må du altså beregne 5 timer opp og 5 timer ned. Om vi ser på kartet ligger stedet ganske langt fra kjørbar vei. Så du må nok belage deg på å bevege kroppen :)

 

Det er mye fint å se fra bilen i Norge, men noen av de beste opplevelsene kan du dessverre ikke kjøre frem til.

Lenke til kommentar

Jeg har også kompetanse nok til å finne stedet på ett kart.

 

Da burde du strengt tatt også ha kompetanse til å finne ut resten av det du spør om i denne tråden, eller i det minst kompetanse til å trykke på symbolene i kartet slik at du kunne fått opp følgende informasjon:

 

Dette er en fantastisk "hengende" berghylle, der man ser utover Ringedalsvatnet. Vår tur hit var i høstlig vær og beskrives bedre i lenken nedenfor...

eller til å google "Trolltunga".

God tur

Endret av StoreMyen
Lenke til kommentar

Si det til deltakerene av Ingen grenser :)

 

Det er jo greit med litt mer av den type info når du først spør. Og rent prinsipielt, i førstepost så skrev du "gå dit". Ingen her kunne da vite at du var på jakt etter nærmeste parkeringsplass i en radius på fem minutt.

 

På ut.no er det mulig å se litt mer info om hvordan turløypa er lagt opp, og hvor lang den er. De fleste er rangert etter vanskelighetsgrad(lett, moderat, litt vanskelig og vanskelig). I tillegg kan du og se at det er mulig å ta seg til ei hytte på veien for overnatting så du kan ta den tiden du trenger og dele det ut over to(eller flere) dager.

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Noen som har gått der og kan si noe om hvor barnevennlig turen er? Jeg har veldig lyst å ta en tur, men blir nødt til å ha med ungen og damen i bæremeis (kun ungen i bæremeisen), Ser flere steder at en skal klare turen på 6 - 8 timer, noe som er litt mer overkommelig enn 10...med tanke på barn.

 

Jeg er selv i god form og har ingen problemer med å bære noen kg på ryggen, men om det er mye klatring er det litt risky (og ustabilt) med bæremeis. Damen er heller ikke i superform, men slipper hun å bære noe særlig er hun ikke så alt for treig.

 

Et alternativ er jo å ta med telt og overnatte på veien, men da blir det plutselig veldig mye ekstra å bære for damen.

 

Burde vi vente til vi kan få barnepass og ta turen uten bæremeis, eller går det helt greit?

Endret av Phileas Fogg
Lenke til kommentar

Dette varierer helt fra person til person(og evnt personer). Oppgitt estimert tid på DNT sine nettsider er som regel for en person i grei form som går relativt raskt i ett til vedkommende er fremme. Er min erfaring i det minste. Noe som er greit når målet er målet. Eg derimot liker å kose meg med natur og utsikt underveis, samt nyte niste når eg først setter meg for å spise den. Så estimert tid ville eg tatt med ei klype salt frem til man har egen erfaring å sammenligne med.

 

Og husk for all del å planlegg turen og tenk sikkerhet. Turen i seg selv virker nok, og er nok, relativt triviell. Men man må vite litt hva man begir seg ut på, ha godt utstyr og ha med litt utstyr i nødstilfelle. Skulle dere bli utmattet på vei opp eller ned må dere belage dere på å vente til dere er i form til å gå videre. Og det kan bli kaldt. Så ekstra mat, ekstra tøy(husk ull!) og litt ly er lurt å ha med.

 

Kart og kompass er en selvfølge. Hvordan man bruker det er obligatorisk. GPS(med kart) er også lurt å ha.

 

Anbefaler en kortere tur først for å måle dere selv. Så kan dere sammenligne med ruta til Trolltunga og selv kunne vurdere egen form :)

 

Det er og ei hytte i nærheten, så om dere vil overnatte der så er det alltid en mulighet. Ubetjent, og nøkkelen får dere hos DNT sine butikker mot ett lite depositum. Prisene på overnatting står på DNT sine nettsider.

Lenke til kommentar

Jeg kjenner min form. Jeg løp 2 maraton forige uke...med barnevogn. Damen er jeg litt mer usikker på. Hun er treningsinstruktør og i god form på den måten, men hun har ikke erfaring med å slite i mange timer.

 

Den eneste turen med litt lengde på vi har gått hele familien har vært fra Furedalen til Tveitakvittingen (1299 moh), en tur som bt.no vurderer til å ta 7 timer, og som de anbefaler til erfarne fjellfolk ("Nivå: Ekspert", som det står). Da gikk jeg med bæremeis og damen hadde en liten sekk med mat og litt ekstra klær. Vi gikk litt tidlig på sommeren så vi vasset i snø store deler av turen...møtte flere med ski. Det var et par steder vi måtte ta det veldig forsiktig med tanke på barn i bæremeis, men ikke så ille at jeg følte det ble uansvarlig. Vi brukte mer enn 7 timer, men det var nok mye på grunn av snøen. Jeg har selv løp opp (uten sekk) på kun et par timer.

 

Det jeg er mest skeptisk til med tanke på Trolltunga er om det blir veldig lenge for stakkaren som må sitte i bæremeis og om det er så vanskelig terreng at det ikke er forsvarlig.

Endret av Phileas Fogg
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...