Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

laste-ventil, feil på eu, hvordan fikses denne?


kjellvr

Anbefalte innlegg

hei, fikk laste-ventil som feil på eu kontrollen, jeg vet hva ventilen gjør men ikke hvordan den fikses og evnt hvordan jeg ser om den må byttes ut. vil helst fikse denne da den koster nesten 4000 kroner ny. har en opel astra F 93 1.8, noen som har vært borti dette før?

 

setter stor pris på alle innslag!

 

Kjell Vistnes Randeberg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

hei igjen folkens. har tatt en nærmere kikk på ventilen nå. slik jeg forstår det så er det ett stempel som blir operert av ei fjær, og fjæra henger på bakakslingen. når akslingen blir presset mot bakken av vekt så trekker det i fjæra og stempelet blir trykket opp i sylinderen som øker trykket i bremsesystemet, altså det skal mindre til for å bremse kraftig. rett meg hvis jeg tar feil. dette er utifra å ha kun kikket på ventilen.

 

det var noe rust på hendelen som fjæra var festet i, selve den som stempele står på. bolten som gjør at denne hendelen kan opereres (trykkes opp og ned) var veldig rustet. sprayet på med noe wd40 som jeg ble tipset opp her, prøvde meg frem med hendelen, satt relativt godt den ja. pusset litt med stålkost og litt mer wd40 så kom den litt etterhvert.

 

men spørsmålet mitt er, skal stempelet gå ut av seg selv?

 

IMG_0043.jpg

image hosting

 

her er bildet av ventilen hvis det er til noen hjelp for noen

Lenke til kommentar

spørsmålet mitt er, skal stempelet gå ut av seg selv?

Ja, det er nok en fjær der inne et sted, som skal presse stempelet ut, så det hele tiden ligger an mot hevarmen. Du bør nok demontere ventilen helt fra bilen og ta den fra hverandre på en ryddig arbeidsbenk.

 

men stemmer det at den store fjæra som er festet til bakakslingen dytter/trekket i ett stempel inni ventilen?

Lenke til kommentar

men stemmer det at den store fjæra som er festet til bakakslingen dytter/trekket i ett stempel inni ventilen?

Jepp. Stempel, sleide eller spole; kjært barn har mange navn.

 

Dette er vel i praksis en trykkreduksjonsventil, som fungerer som den øverste i dette innlegget; tappen som stikker ut og påvirkes av hevarmen fyller samme funksjon som skruen med rattet og fjæra. (og fjæra på hevarmen virker på samme måte som den inne i ventilen på tegninga.) Jo hardere denne tappen trykkes inn, jo høyere blir trykket i bakbremsene før ventilen stenger. Port P går til bremsepedal, port A til bakhjulene. Drenering til tank/port T (blå farge) eksisterer ikke på din ventil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...