Gå til innhold

Fokus med 5D mk2 med Ees mattskive


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg tør aldri kjøpe Sigma 50 f/1.4, ikke pga. av fokusproblemer men at et såpass sært objektiv krever mye opptrening for å fungere optimalt, man må lære seg svakhetene og hvor styrken ligger, men dette vet du sikkert :)

Jo det er et sært objektiv, men jeg har hatt det en god stund å brukt det på 7D uten store problemer egentlig(bortsett fra frontfokuseringen)

 

Dette jeg opplever nå er jo egentlig ikke et stort problem da autofokusen sitter der den skal, men jeg skulle gjerne fått utnyttet det fine med den Ees mattskiva.

 

Trøster meg med at Ees mattskiva funker fint med EF85 1.8 på som er en brennvidde jeg trives bedre med :-)

 

P-E

Lenke til kommentar

Shims til mattskiva? Aner ikke hvordan man får tak i.

 

Men - mattskiva fungerer eksakt på samme måte uansett hvilket objektiv du har på, så dermed burde du ha samme problemer med 85/1.8.

 

 

Med mindre det er noe spesielt med fokus shift - prøv å velge forskjellige små blendere og å kikke i søkeren mens du trykker og slipper nedblendingsknappen.

Lenke til kommentar

Hei igjen,

Da ser det ut til at dette er samme sak med 85`n. Det var bare vanskeligere å se det. Jeg skal ta en ny kikk på plasseringen av mattskiva når jeg kommer meg hjem fra jobb og har rette verktøyet, men i utgangspunktet sjekket jeg den 2-3 ganger i går.

 

hvor vanskelig kan det være å sette mattskiva rett på plass?

 

Hvis jeg trenger justering av mattskiva er jeg veldig interessert i tips på hvordan dette gjøres.

 

P-E

Lenke til kommentar

Prøv å bytte frem og tilbake med å kikke i søkeren og på liveview-skjermen - skjermen er hva sensoren ser - søkeren er hva mattskiva ser. Ideelt sett skulle de to være identiske.

 

Google etter "5D focusing screen shims", og du burde finne litt.

 

 

Og igjen - prøv enda en gang å herje med diopteret - det kan være det ligger der.

 

 

Og - hold autofokus utenom dette, og til denne testen - hold deg kun på maks blender til eventuelle testbilder. :) . :)

Lenke til kommentar

Hei,

takk for svar og link. Dette var interessant. Jeg har brukt mye tid på å prøve å justere dioptere, men blir ikke fornøyd. Det er ikke mye det dreier seg om men nok til at det er irriterende.

 

Etter linke å dømme ser det ut som der er 3 shims over mattskiva. Jeg tenker disse er for å finjustere forholdet mellom det brikken og øyet ser.

Spørsmålene blir da om dette er garanti-sak, eller om jeg i verste fall mister garanti hvis jeg prøver å fjerne en shims?

 

må jeg ha en shims til vet jeg jo ikke hvor jeg får tak i dette.

 

Tenker jeg sender en mail til det der canon verkstedet vi snakker så mye om(husker ikke navnet i farta)

 

P-E

Lenke til kommentar

Hei,

da har jeg lest godt på begge linken. Jeg har testet med stativ og ut printet autofokus test-ark samt stilt dette opp i 45 grader.

 

Dette arket var ypperlig til denne bruken også, og desverre kom jeg frem til at søkeren min bak-fokuserer.

 

Dessverre kan det se ut som jeg da må tilføye shims, ihertfall er det sånn på nikon kameraet i linken til Trondster, og det ser temmelig likt bygd ut dette.

 

Jeg skulle ønske det var omvendt og jeg kunne fjerne shims, så da blir det en mail til Service proffen, eller burde jeg forresten ta dette med de som solgte meg kameraet først?

 

P-E

Lenke til kommentar

siste nytt:-)

 

etter mer googling ifm med mail til japhan photo lurer jeg på om jeg har fått feil mattskive.

 

Jeg har fått EE-S 0830B001 , og det kan se ut til at denne er til 5D mk1.

 

kanskje er de like, men er det noen som vet mens jeg googler så setter jeg pris på det.

 

Edit: fant en tråd på et forum der de hevder den passer, men at man kan oppleve fokusfeil: http://www.fredmiranda.com/forum/topic/941898

 

 

God læring dette her...;-)

Endret av per-erik
Lenke til kommentar

Som Du sier Trondster er det ganske små marginer her, og jeg fant etterhvert ut at Canon leverer shims som skal brukes til finjustering noe denne tråden bekrefter: http://www.fredmiranda.com/forum/topic/900404/1#8503545

 

Jeg avventer svar fra JP om jeg får bytta skiva, og sender en mail til serviceproffen med spørsmål om de kan gjøre denne shimsingen/kalibreringen da jeg vil ikke gi meg inn på dette selv.

 

Jeg lurer fremdeles på om dette burde være en garantisak hvis det fremdeles er bakfokus i søkeren med rett skive..noen som vil mene noe om det?

 

P-E

Endret av per-erik
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...