Gå til innhold

Fokus med 5D mk2 med Ees mattskive


Anbefalte innlegg

Hei,

da har jeg tatt steget 5D mk2 og har som vanlig med nytt utstyr, støtt på "utfordringer"

 

Problemet syns å være øyet mitt,men jeg er ikke sikker.

 

Saken er at når kameraet mener det jeg fokuserer på er i fokus, klarer jeg aldri å stille søkeren slik at det ser ut til å være i fokus.

 

Hvis jeg vrir litt på fokusringen ser objektet jeg tar bilder av ut til å bli mer i fokus, men da blir bilde ute av fokus.

 

Dette er så pass mye også,, at jeg føler jeg ikke har nytte av den ekstra matte mattskiva.

 

Problemet ser ut til å avta med nedblending, men det er vidåpen jeg trenger dette mest.

 

Må og legge til at objektivet er en 50mm sigma 1.4. Denne fokuserer feil, så jeg har mikrojustert den plus 20. Kanskje dette er grunnen? Det ser ut til å endre seg uten +20, men vanskelig å se da fokusen ikke sitter uten.

 

Lurer og på hvor jeg kan sende denne singmaen for justering.

 

Takk på forhånd for alle tanker rundt dette.

P-E

Endret av per-erik
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei og takk for svar alle sammen.

 

Jeg trodde og jeg hadde montert skiva feil, så det har jeg sjekka.

 

finjusterte skarpheten på diopteret på nytt også.

 

Nå ser det ut som problemet er relatert til fokus finjustering i kameraet, eller sigma 50.

 

Jeg satt på 85 1.8 og fokusen satt spot on både i søker og på bilde.

 

P-E

Lenke til kommentar

Men - har du justert fokus i menyen? Diopteret er ikke til for å stille fokus. Du kan velge å justere fokus per objektiv eller en setting for alle.

 

Hei,

litt dårlig forklart av meg, men ja jeg har stilt fokus i menyen for dette ene sigma 50 objektivet. Jeg må det for at det skal treffe.

 

Problemet er at det ser ikke ut som jeg treffer i søkeren, men jeg gjør faktisk det.

Dette gjør den grove mattskiven ubrukelig.

 

Det hjelper ikke å stille på diopteret, og det gjelder bare sigma 50. funker fint på EF85 f1,8, men der har jeg heller ikke finstilt fokus i menyen(ikke behov).

 

pussige greier dette her, men jeg tror det skyldes den fokusjustering jeg gjør i menyen, fordi det ser ut til å bli jevnere uten.

P-E

Lenke til kommentar

Litt merkelig med tanke på at det andre objektivet er Ok. Men det ser bedre ut uten justering uansett hvilken vei du justerer? (Front/bak)

 

Vel, det er litt vanskelig å si sikkert at det blir bedre uten fokusjustering, fordi ingenting er i fokus da. Hverken i søker eller bilde. Men det ser sånn ut.

P-E

Lenke til kommentar

Mikrofokusjustering er kun for autofokus, og har ikke noe som helst med problemstillingen om det er skarpt i søkeren å gjøre når du bruker manuell fokus.

 

Om det ser skarpt ut i søkeren har derimot veldig mye med mattskive og diopter å gjøre.

 

For å stille inn diopteret: Fokuser så alt er ute av fokus, og rett kameraet mot en lys vegg, lys himmel eller annet.

Juster diopteret så fokusfirkantene i søkeren er så skarpe som mulig. Når de er skarpe, så har du justert diopteret riktig. Diopterinnstillingen vil gjelde kameraet, og dermed være likt for alle objektiver.

 

Hvis firkantene er skarpe uten at fokus er skarpt, så er det feil med plassering av mattskive - det finnes spesielle måter å justere den på, med "mellomlegg" av tynne, tynne metallskiver.

 

Vær klar over at Sigmaen har fokus shift - den flytter fokusplanet når du blender ned. Og - den har buet fokusplan. Og - hvis du tar bilde av et sykkelhjul som fyller søkeren, så vil eikene ligge i et litt annet fokusplan enn felgen.

Lenke til kommentar

Mikrofokusjustering er kun for autofokus, og har ikke noe som helst med problemstillingen om det er skarpt i søkeren å gjøre når du bruker manuell fokus.

 

Om det ser skarpt ut i søkeren har derimot veldig mye med mattskive og diopter å gjøre.

 

For å stille inn diopteret: Fokuser så alt er ute av fokus, og rett kameraet mot en lys vegg, lys himmel eller annet.

Juster diopteret så fokusfirkantene i søkeren er så skarpe som mulig. Når de er skarpe, så har du justert diopteret riktig. Diopterinnstillingen vil gjelde kameraet, og dermed være likt for alle objektiver.

 

Hvis firkantene er skarpe uten at fokus er skarpt, så er det feil med plassering av mattskive - det finnes spesielle måter å justere den på, med "mellomlegg" av tynne, tynne metallskiver.

 

Vær klar over at Sigmaen har fokus shift - den flytter fokusplanet når du blender ned. Og - den har buet fokusplan. Og - hvis du tar bilde av et sykkelhjul som fyller søkeren, så vil eikene ligge i et litt annet fokusplan enn felgen.

Hei og takk for tipsene og forklaringen. Jeg er nå enig i at dette ikke har med fokus å gjøre.

Problemet er at det oppleves kun med Sigmaobjektivet, så kanskje det har med buet fokusplan å gjøre, ikke vet jeg. Det jeg fant ut i hvert fall etter mer testing er at det er kun på litt lengre avstander dette skjer, så det kan ligg i øyet mitt.

Mot nærgrensen er fokusplanet likt i søker og ferdig bilde. på 85`n er det likt over hele fjøla. Diopteret er så skarpt det kan bli.

 

P-E

Lenke til kommentar

At fokus blir "feil" - er det pip åpent eller nedblendet? Objektivet har som sagt focus shift, så hvis du skyter nedblendet, så flytter fokusplanet seg i forhold til hvor det er i søkeren på full åpning.

 

Se på bilder hos The Digital Picture for illustrasjoner om sagittiell og tangentiell fokus (eiker vs ytre felg) http://www.the-digital-picture.com/Reviews/Sigma-50mm-f-1.4-EX-DG-HSM-Lens-Review.aspx

(Mouseover på testbildene litt ned på siden.)

 

 

Se også bilder hos Photozone for fokus shift - mouseover på bildene nederst på siden:

http://www.photozone.de/canon-eos/522-sigma50f14eosff?start=1

 

 

Buet fokusplan blir at det blir skarpere i midten enn i hjørnene - eller omvendt - når du tar bilder av flate motiver.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Dette skjer kun med full åpning på sigmaen. Det blir bedre når jeg blender ned. jeg bruker senterpunkt på autofokusen, men som sagt på lange avstander ser det skarpere ut i søkeren når jeg vri fokusringen bittelitt mot venstre(sett bakfra), mens bilde blir da uskarpt.

 

P-E

Lenke til kommentar

Jeg har dessverre ikke noe svar/løsning på problemet ditt, men jeg hadde et problem med A77 og Sony 50mm F1.4. På F1.4 var det en svak frontfokusering, mens på F2.8 virket det som fokus traff mye bedre. Mikrofokus justering på objektiv med fokusshift fungerer dårlig, jeg testet for å se og som forventet kunne jeg få resultatet på F1.4 bedre på bekostning av fokus på mindre blendere. Fokusfeil på mindre blendere er imidlertid mindre synlig så kanskje det er bedre å justere for full blender, eventuelt en mellomting.

 

Buet foksuplan gjør det ennå mer komplekst å finne en god løsning. Det er uansett viktig å finne eksakt hva problemet er før man justerer, og som sagt med komplekse feilsituasjoner er det ikke sikkert det finnes noen perfekt løsning. Jeg har ingen erfaring med din kombinasjon, men jeg har på objektiv som jeg ikke synes fokuserer bra nok også testet litt med å bruke flere fokuspunkt. Det vil åpenbart ikke hjelpe generelt, men kan være hvert et forsøk der hvor motivet dekker mer enn et punkt.

Lenke til kommentar

Hei og takk for svar. Ja jeg skal teste litt mer i morgen på dette. Jeg tror som du sier problemet kan skyldes buet fokusplan. dette vil vel forverre seg med større avstand, dvs buen får større konsekvenser på større avstander?

P-E

Buet fokusplan har kun noe å si for hjørne vs senter-skarphet. Det har ingen ting å si for ren fokusering midt på - kun for hjørnene.

 

Hvis du tar bilde av en murstensvegg rett på, så kan kurvet fokusplan bety at du på stor blender ikke kan få hjørnene og senter skarpe samtidig.

 

Les her for beskrivelse av kurvet fokusplan.

 

Kurvet fokusplan betyr at når du fokuserer midt på en flat murvegg, og får korrekt fokus i midten, så er hjørnene*) frontfokusert eller bakfokusert. Det betyr derimot ingenting for fokuseringen din midt på murveggen.

 

Om kurvaturen endrer seg ut fra fokusavstand er individuelt fra objektivtype til objektivtype - men på lenger fokusavstand får du mer dybdeskarphet.

 

 

*) Vel - det kurvede fokusplanen kan ha en hvilken som helst form - det kan være en parabel, en plan flate (så er det ikke kurvet), former som ringer i vann så det utover blir skarpt-uskarpt-skarpt etc, men typisk er at hjørnene ikke blir skarpe.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Dette skjer kun med full åpning på sigmaen. Det blir bedre når jeg blender ned. jeg bruker senterpunkt på autofokusen, men som sagt på lange avstander ser det skarpere ut i søkeren når jeg vri fokusringen bittelitt mot venstre(sett bakfra), mens bilde blir da uskarpt.

Såfremt du skyter på maks blender, så skal du da i så fall enten justere diopteret eller mattskiven.

Lenke til kommentar

Dette skjer kun med full åpning på sigmaen. Det blir bedre når jeg blender ned. jeg bruker senterpunkt på autofokusen, men som sagt på lange avstander ser det skarpere ut i søkeren når jeg vri fokusringen bittelitt mot venstre(sett bakfra), mens bilde blir da uskarpt.

Såfremt du skyter på maks blender, så skal du da i så fall enten justere diopteret eller mattskiven.

 

Ok,det er ikke noe mer å gjøre med diopteret slik jeg ser det så da må jeg prøve å justere mattskiven.

Vet du hvor jeg får tak i slike "skims" til skiva?

P-E

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...