Gå til innhold

Dårlig dato - Bensinstasjoner..


sc00ter

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nei, det har du ikke.

 

Mye av brekkasjen (som det så fint heter) må godkjennes av en representant for produsent og/eller distributør og da må bensinstasjonen ta vare på dette til personen kommer. Personen tar som oftest med seg varene.

 

...men det hadde jo vært snilt av deg å si fra til stasjonen slik at andre kunder slipper skuffelsen.

Lenke til kommentar

Nei, det har du ikke.

 

Mye av brekkasjen (som det så fint heter) må godkjennes av en representant for produsent og/eller distributør og da må bensinstasjonen ta vare på dette til personen kommer. Personen tar som oftest med seg varene.

 

...men det hadde jo vært snilt av deg å si fra til stasjonen slik at andre kunder slipper skuffelsen.

 

Så det er bare Kiwi og de store med egne avtaler som gjør det? Kan jo prøve meg, men går det ikke, så får jeg vel heller innrømme nederlag... Selvom det hadde vært veldig fint med noen esker ekstra med det godteriet!! :ermm:

Lenke til kommentar

Hvis utløpsdatoen virkelig hadde hatt noe å si for deg, så hadde du merket det på godteriet at det ikke smakte godt. Da ville du sjekket utløpsdatoen med en gang. Hadde du levert pakken med mesteparten av innholdet tilbake, ville du fått igjen pengene for den esken. Men det er nok bedre butikk for stasjonen å sende eskene tilbake til leverandør enn å gi de til deg gratis (eller eventuelt bare kaste de fremfor å gi deg penger for de).

 

Men når du har spist opp, så har du ingen rett til å få penger for selve pakken du kjøpte engang. Men om bensinstasjonen velger å gi deg igjen pengene eller noen pakker gratis som takk for å si fra, så er det i såfall deres valg (og "ekstraservice").

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hvis utløpsdatoen virkelig hadde hatt noe å si for deg, så hadde du merket det på godteriet at det ikke smakte godt. Da ville du sjekket utløpsdatoen med en gang. Hadde du levert pakken med mesteparten av innholdet tilbake, ville du fått igjen pengene for den esken. Men det er nok bedre butikk for stasjonen å sende eskene tilbake til leverandør enn å gi de til deg gratis (eller eventuelt bare kaste de fremfor å gi deg penger for de).

 

Helt sant det du sier, de smakte ikke noe forskjell, og jeg har ingenting i mot ting som har gått ut på dato. MEN greia er at jeg håpa det fantes et lite smutthull så jeg kunne fått resten av de :w00t: Gratis godteri slår aldri feil ann... takk for svar!

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Og hvilken lov sier at man ikke kan selve sistnevnte?

Det er "Siste forbruksdag" disse er merket med og det er regulert i Matloven kombinert med Forskrift om merking mv av næringsmidler

Matvareloven

§ 16. Næringsmiddeltrygghet

 

Det er forbudt å omsette næringsmiddel som ikke er trygt. Et næringsmiddel skal anses for ikke å være trygt dersom det betraktes som helseskadelig eller uegnet for konsum.

 

Kongen kan gi nærmere forskrifter om når et næringsmiddel anses for ikke å være trygt.

Forskrift om merking

§ 18. Holdbarhetsdato – lett bedervelige næringsmidler

 

Næringsmidler som fra et mikrobiologisk synspunkt er lett bedervelige og som derfor etter kort tid kan utgjøre en umiddelbar fare for menneskers helse, skal merkes med « Siste forbruksdag ... », fulgt av selve datoen eller en henvisning til det sted på pakningen datoen er påført.

 

Datoen skal angis med dag, måned og eventuelt år i denne rekkefølge.

 

Datoangivelsen skal følges av en oppbevaringsanvisning.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...