Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Ny router - Hvilken er best?


Anbefalte innlegg

D-Link Dir-655en min skal byttes ut da den er helt håpløs. Trenger hjelp til å finne frem til den beste routeren på markedet. Har sett meg frem til noen forskjellige:

 

- Netgear WNDR3800

- Netgear WNDR4000

- Netgear WNDR4500

- Linksys E4200

 

Hvilken ville dere gått for, og hvorfor?

 

Har i grunn ikke noen funksjonalitetskrav, men kunne tenke meg et pent og oversiktlig interface.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-82119

Liker best linksys, men det er fordi jeg har gode erfaringer og fordi de har prestert gjevnt de jeg har vært borti ihvertfall. Nå har linksys ny design, og er jo skeptisk til den. Liker bedre åpne antenner og vil ha ytelse fremfor design, men har ikke testet dem så vet ikke om det har noe å si.

Lenke til kommentar

Virker som de fleste har gått bort i fra antenner, og synes i grunn det er ganske så greit. Har også hatt Linksys tidligere, og har bra erfaringer med dem. Det eneste som er sikkert er at det ikke blir D-Link. Synes dog Netgear sitt interface på 3800/4500 ser veldig bra ut. Liker den biten hvor en kan få oversikt over hvem som er tilkoblet osv. Prisen derimot er ganske så stiv.

Lenke til kommentar

Ja, hadde sett for meg en Netgear i grunn. Det er en en av de få jeg ikke har prøvd. Har hatt flere D-Link, Lunksys og Zyxel. Hvilken av Netgearene tror du er greiest. 1600,- for den øverste er mye, men er den i annen liga så går jeg gjerne for den. Virker som om kun den som har nyeste interface(?)

Endret av Teac
Lenke til kommentar

Ok, har forstått det er 3800 som er den mest funksjonsrike. Har i grunn ikke behov for all delingsfunksjonalitet, da jeg har en NAS som spinner 24/7, og som også fungerer som webserver ut mot nett. Stabilitet og trådløs ytelse står høyst i prioritet.

 

 

Kjører du DD-WRT på din 3800?

Endret av Teac
Lenke til kommentar

Skal kjøpe en trådløs router, og tenkte å donnere bort min "gamle" TP-LINK TL-WR1043ND til noen andre. Har vært veldig fornøyd med denne, og dette er viktig/bruksområde:

 

-Stabilitet

-Bra hastighet/responstid til vanlig surfing og spotify

-Rask/pålitelig automatisk tilkobling

-Normalt er jeg ikke langt unna router (leilighet 4. etg. i tettbebyggelse), men av og til ønsker jeg nettilgang ute (i hagen og bilen, trenger ikke super hastighet her, men stabil kontakt, selv om det kanskje går ut på det samme..).

-Det som er tilkoblet er PC, mobil, TV (LAN, lite brukt), receiver (LAN nettradio), + radio (WAN) og muligens nettverksdisk (LAN, mest til backup).

-Mener jeg har Get 20/2 Mbit.

 

Vurderer å kjøpe en litt dyrere, men usikker på om det er verdt det for min del. Foreløpig trenger jeg lite funksjoner, men er villig til å betale dersom 5GHz gir en bedre opplevelse, eller router har bedre rekkevidde. Liker generelt å kjøpe det beste.

 

I tillegg til de nevnte over er vel disse aktuelle:

TP-LINK TL-WR1043ND 11n - Tilbud 395 Mpx

Netgear WNDR3700 - Tilbud 595 Mpx

ASUS RT-N56U - ca 900 netonnet

Netgear WNDR4000 - ca 1000 netonnet

Netgear WNDR3800 - 1090 netonnet

ASUS RT-N66U - 1299 netonnet

 

Innspill?

Lenke til kommentar

Oki, har sjekket litt rundt og kommet fram til konklusjonen at ASUS sin RT N66U er den heftigste routeren for hjemmebrukeren

 

Den har dobbelt så mye minne som Linksys e4200 og den toppspeccede netgear'n i tråden her, samt raskere prosessor (600mhz mot 480mhz på konkurrentene) den har også 3x3 MIMO på både 2,4ghz og 5ghz båndet, i motsetning til de andre routerene nevnt i tråden her

 

Også kommer den med 2 USB porter og microSD for utvidet lagring samt at det er aktiv kjøling på prosessoren

 

En heftig router til en stiv pris på over tusen spenn (billigste Amentio dot no)

 

Og ja, den kjører også linux og støtter tredje parts firmware og har fullt broadcom chipset;)

 

*sikle*

Endret av Magic
Lenke til kommentar

Oki, har sjekket litt rundt og kommet fram til konklusjonen at ASUS sin RT N66U er den heftigste routeren for hjemmebrukeren

 

Også kommer den med 2 USB porter og microSD for utvidet lagring samt at det er aktiv kjøling på prosessoren

 

En heftig router til en stiv pris på over tusen spenn (billigste Amentio dot no)

 

 

Hm, aktiv kjøling, betyr det viftestøy også da?

 

(Amentio har jeg forøvrig sluttet å handle hos etter treg levering (selv om varen hadde status på lager) og annet surr/feilleveranse).

Lenke til kommentar

Hm, aktiv kjøling, betyr det viftestøy også da?

Viften i den er fornuftig styrt, slik at man ikke hører noe ved vanlig belastning (den har god passiv kjøling også).

Det er nok noe som kicker inn ved svært høy belastning av router.

 

Har den stående her 24/7 og har ikke hørt noen lyd ennå.

 

Ikke så rart, for den har ikke vifte :-) Det endelige eksemplaret fikk en diger passiv kjøler og null vifte. http://vr-zone.com/a...n-/14242-2.html

 

PS: Den har 256MB RAM.

 

P1020665.jpg.jpeg

Endret av Jan Skrotnes
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...