Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Maskinen ble 100 % ødelagt over natta


Anbefalte innlegg

Hei. Har et problem med den bærbare og har dermed noen spørsmål ang. selve feilen og rettigheter jeg har i forbindelse med garantien/evt. reklamasjon.

 

Kjøpte for 1 år og 4 mnder siden en Acer Aspire 5741G. Skrudde den av i går kveld og i dag skjer det ingenting når jeg trykker på "på-knappen". Ingen av "informasjonslysene" blinker (hverken lyset som sier om den lader, det som sier ifra om den er tom for strøm); mao. helt svart. Absolutt ingenting skjer.

(For ordens skyld: Det lyser av laderen, hvilket bekrefter at den får strøm. Når jeg skrudde av datamaskinen i går hadde den full strøm, og uansett så lyser ikke "tom for strøm lyset" når jeg trykker på strøm-knappen)

 

Så jeg ringte til Komplett hvor jeg ble fortalt at garantien på et år har utgått, og at jeg uansett måtte henvende meg til InfoCare.no for videre assistanse. Greit nok, så jeg meldte inn problemet over internett, hvor jeg prøvde å understreke at dette haster (er student heltid). Mens jeg meldte inn problemet sto det til min hyggelige overraskelse at Acer datamaskiner har 2 års garanti.

 

Sitter da igjen med disse spørsmålene:

 

1) Har noen møtt på et lignende problem med (forhåpentligvis acer)pcn?

2) Hvor lang tid må jeg forvente å være uten PC?

3) Hvis det tar urimelig lang tid, har jeg krav til noen slags form for erstatning?

4) Hva er urimelig lang tid i behandling av saker i denne bransjen?

5) Vil det at jeg har kjøpt fra Komplett (siden de pusher 1 år garanti) ha noe å si hvis det sto noe annet på InfoCare (reperatøren) sin side?

6) For ordens skyld (siden det teoretisk er mulig at det har lynt i området når jeg var på skolen): Kan et lyn slå ut en laptop gjennom strømmen?

 

Hvis resonnementet ditt blir påvirket av at jeg har utelatt noe du anser som relevant eller formulert meg utydelig, si ifra, så skal jeg prøve å fikse på det.

 

Siden kundeservicen til både Komplett og InfoCare ikke akkurat oppmuntret til mer detaljerte spørsmål måtte jeg ty til forum. Takker hjertelig for all hjelp!

 

Magnus

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1) Har ikke møtt på et lignende problem.

2) Acer har en gjennomsnittlig reparasjonstid på 14 dager for PC-er.

3) Tar det lenger enn 30 dager fra de har mottatt PC-en kan du kreve omlevering.

4) 30 dager er urimelig lang tid.

5) Tror Komplett er ute å kjører. Det er mulig garantitiden er slutt, men reklamasjonstiden gjelder nok fortsatt. Som forbruker kan du velge om du vil henvende deg til utsalgspunkt eller leverandør. Du vil få benyttet garantien som du får direkte fra Acer.

6) Lyn kan skade pc-er!

 

Har ellers gode erfaringer med Acer og support.

 

Edit: For Guds skyld ikke nevn muligheten for at det kan være forårsaket av et lynnedslag.

Endret av WhiteFire
Lenke til kommentar

Jeg jobber som tekniker innen IT.

Og jeg har vært borti ganske mye rart når jeg skal ha ting inn på service.

 

Litt fakta:

Garanti - En garanti er en selgers selvpålagte løfte om at produktet skal holde et visst minimum av kvalitet.

Reklamasjon - Reklamasjonsretten en rett som kommer fra lovgivningen i landet, og dermed underlagt rettsapparatet.

 

Så selv om selger (komplett) oppgir at det er 1 år med garanti så har du forbrukerkjøpsloven på din side.

For en gjenstand som er beregnet å ha en lang levetid, feks en PC, så har du 5 års reklamasjonsrett.

 

Reklamasjonsretten dekker opp i mot det samme som en garanti.

 

Siden du er student så er vel kanskje denne også relevant:

I henhold til forbrukerkjøpsloven har du krav på et låneprodukt etter én uke.

 

Det er ofte jeg møter på selgere pr telefon som prøver seg med at du kun har dette ene året og få fikset ting på.

Da er det bare å vifte med forbrukerkjøpsloven. Da pleier de å bukke veldig fort.

 

 

I ditt tilfelle så gjelder forbrukerkjøpsloven.

Jeg har i løpet av fjoråret hatt over 100 maskiner til service, reperasjon osv.

Og 10% av maskinene har hatt samme symptom som du beskriver. Rett og slett helt dødt.

Samtlige av maskinene har blitt fikset. Stå på ditt. Blir det problemer ut av det så har du alltids nummeret til forbrukerrådet: 03737

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har vært borte i noen lignende som du sier med min HP maskin hvor det i etter kant viste seg å være hovedkortet som vart ødlagt.

 

Du burte som sagt følge hille sitt rådt når det kommer til å stå på ditt, en litten utskrift fra f.eks lovdata eller forbrukerådet kan komme godt til nytte etter egen erfaring når man får et helsike fra selgerens side når det kommer til service av pc.

Lenke til kommentar

Vil ikke PSU'en gå fløyten først ved et lynnedslag? Og har ikke PSU sikring som forhindrer videre ødeleggelse?

Noen har det, ikke alle. Typisk ser du kun dette på PCer som er bygd med en solid strømforsyning fra merkenavn som Seasonic, Antec (DELTA), Corsair (Channel Well Technology, Seasonic), XFX (Seasonic) og lignende. En typisk Acer-stasjonær har ikke disse sikringene, strømforsyningsmarkedet er veldig uregulert og derfor har man en situasjon der merker som HP og Acer gjerne kutter kostnader på mindre enn ideelle strømforsyninger.

Lenke til kommentar

Før du sender inn bør du teste følgende: Ta ut batteriet og koble fra strømmen. Hold på-knappen inne i to minutter eller så. Med litt flaks er dette alt som skal til.

Forresten skal du kunne reklamere mot Komplett uansett. Skjønner ikke at selv et så godt likt og veletablert firma fremdeles prøver seg på sånt. Lar tvilen komme dem tilgode og antar du har snakket med en nyansatt idiot.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Igjen - takk for svar!

 

Isbilen: Enig, det står jo faktisk i kvitteringen at jeg skal henvende meg til Komplett hvis man får problemer med produktet. Han jeg snakket med hørtes nervøs ut, så jeg antar at han er ny. Jeg prøvde forresten det du tipset om, men uten hell. Dog takk for tipset!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...