Gå til innhold

defekt LG p 500- Lefdal sier den er fuktskadet


Anbefalte innlegg

Heisan.

 

I en annen tråd( https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1406422 )spurte jeg om tips knyttet til LG P500 telefon, hvor volumknapp syntes å ha hengt seg opp.

 

Denne ble levert til Lefdal på reklamasjon. Allerede to døgn senere kommer det svar om at telefon er eksponert for væske,og at skaden er fatal. Dvs, den kan ikke repareres. Og den kommer heller ikke inn under garanti. Jeg fikk utlevert "fotobevis" på den angivelige væskeskaden,men er ikke selv i stand til å vurdere om bildene viser dette.

 

Noen andre som kan se det av vedlagte foto?

post-173939-0-62785400-1326288839_thumb.jpg

post-173939-0-75526600-1326288856_thumb.jpg

 

Så langt jeg vet har telefon aldri vært under vann. Faktisk er den knapt nok brukt,-ca. 2 mnd. På lefdal sier man at det holder om telefon har ligget i en lomme ,som er utsatt for regnvær, eller at den eksempelvis ligger i vanndamp på et baderom. Dette kan ødelegge dem.

 

Bør jeg godta dette?

 

Dette er på alle måter en ulykksalig telefon. Først tenkt som en presang til eldre dame ,som ikke ville ha den. Så ble den frikjøpt fra abonnement(og kostet da til sist nesten 3000), og gitt til yngre dame, som ville ha den,og altså har brukt den i to mnd.,før den går i stykker,og ikke kan repareres. Og hele tiden kommer den tilbake til meg...eneste trøst er at det fulgte med en sykkel på kjøpet (selv om den også er ubrukelig på andre tidspunkt enn midtsommers).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-82119

Telefoner, som annen teknikk, blir lett fuktskadet og må ikke mistes i sjøen for å bli det. Fukt og svette når den ligger i en lomme, damp om den ligger på kjøkkenet eller badet, garderober (trening, svømmehall), bruk i regnvær, våte hender osv osv. Skal man unngå slike skader må man ha en beskyttet telefon elelr være veldig forsiktig. Fukt kan vises som misfarging på kretskort (rundt festet nederst), visket vekk merking på chiper og komponenter, rust og korrosjon på metalldeler osv.Komponentene til høyre for hullet nede ser også rare ut.

 

Når det er sagt så er det lett å skylde på fuktskade da de færreste kan motbevise det.

Lenke til kommentar

Takk for innspill!

Går det an med sikkerhet å si, at de områdene som påpekes her, er skadet av fukt? Er diagnosen idiotsikker?Eller er det rom for tvil?

 

Og om det er fukt som har kommet inn i telefon,f.eks. ved at den har ligget i en lomme mens eier har vært ute og spasert i regnvær,bør iden ikke tåle det? Det er jo tross alt snakk om en mobil-telefon.

 

Og her føler jeg meg som sitting-duck. Har lite å stille opp mot de vurderinger som gjøres på Lefdal.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Telefoner idag bygges for å være lette og tynne og da har man ikke plass til beskyttelse med mindre man går for de som er laget slik. Har hatt beskyttede telefoner noen ganger, men de består av gummiforinger og plugger som igrunn gir dårlig beskyttelse og linser og slikt er ubeskyttet. Har derfor valgt vanlige telefoner og passer bedre på. Har min mobil for 3. året nå.

 

Fuktskader er nok tydelig, men umulig å si fra hvor de stammer. En svett montør, transport i regnvær til butikk osv. Vil tippe noen telefoner kan være fuktskadede allerede før de havner i hyllene.

Lenke til kommentar

Jeg har jobbet som mobiltekniker i 9 år. Det er svært lett å se væskeskaden på bildet ditt. Ingen tvil i det hele tatt. Må bare skyte inn at det ikke er Lefdal som sier at telefonen din er væskeskadet. Det er det et verksted som har sagt. Lefdal har bare videreformidlet beskjeden. Verkstedet får IKKE betalt for væskeskade. De får betalt for å reparere garantijobber, samt betalbare servicer. Siden verksteder ikke reparerer væskeskadede telefoner (rett og slett fordi det ikke er mulig å garantere for resultatet) så er disse et rent tap for verkstedet.

 

edit:

Fuktskader er nok tydelig, men umulig å si fra hvor de stammer. En svett montør, transport i regnvær til butikk osv. Vil tippe noen telefoner kan være fuktskadede allerede før de havner i hyllene.

Nei dette vet du bedre enn å komme med. Svett montør og transport til butikk??!! Det stilles svært trenge krav til produksjon av elektronikk. Skjer ikke på produksjonsbandet. Telefonene er stort sett alltid pakket inn i plast, og ligger inni en pappeske. Hvis pappesken viser noen tegn til væskeskade, så vil ikke butikkene ta disse imot engang. Dessuten vil kjøper lett se om en eske har vært utsatt for væske eller ikke. Til og med FTU har konkludert med at mobiltelefoner ikke er væskeskadet når forbrukeren får den i hendene.

Endret av Flodec
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg tror heller ikke at transportetappen fra innlevering til service på Lefdal,og videre til verksted, er hva som har forårsaket skaden. Telefonen var tross alt ubrukelig da den ble innlevert. Min agenda er hvor sikkert det er at problemet skyldes en væskeskade,og deretter, hvordan den kan ha oppstått. Jeg kan ikke se at det er skade som skyldes væske,men så er jeg heller ikke mobiltekniker. For mitt øye, når jeg forstørrer bildene,så er det enkelte områder som ser "brent" eller svidd ut.Det kan vel skje,uten at fuktighet er med i bildet?

 

Jeg skjønner at Lefdal forholder seg til et verksted. Men det er uvesentlig for meg som sluttbruker. Skal jeg reklamere må jeg gå på de som har solgt meg telefonen.Dog,-skal ikke bruke mye energi på å krangle med dem.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Etter å ha jobbet i butikk og sett defekte produkter så er det mye jeg har opplevd som "ikke skal skje" men som skjer allikevel og mener bare at ting kan skje. En kunde mister mobilen sin i en vannpytt og benytter seg av angrefristen. Tlf selges som b-vare. Opplevde bl.a at en montør av en oppvaskemaskin hadde for kort ledning når han skulle montere bryterpanelet og hadde dradd frem loddebolten og skjøtet på ny bit. Kunden som fikk maskinen uten å vite om det (heller ikek butikken visste noe) ble ikke blid da det startet en brann og brannårsaken ble konstatert å stamme fra loddingen. En annen butikk glemte å lukke vippeporten slik at en forbipasserende dro med seg esker med mobiler. Ting kan skje mange steder i systemet.

 

Er enig i at det i 99.99% er kundens feil, men innimellom feiler noen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...