Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Stryke i et fag i VG1 + Generellstudie info


Anbefalte innlegg

Hei, jeg lurer på hva som skjer og hvilken konsekvenser jeg kan få ved å stryke i P-matte i VG1? Må jeg ta hele VG1 på nytt igjen eller hva?

 

Også finnes det noen godt betalte høy utdanninger som ikke trenger matte/fysikk/kjemi?(fått intrykk av alt bra trenger det)

 

Takk på forhånd!

Endret av oxox
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vell, du må minimum få karakteren 2, altså bestått i alle fag for at du skal få generell studiekompetanse. Uten det vil du ikke komme inn på noen høyere utdanninger. Så konsekvensene blir at du må ta opp faget du har strøket i senere og bestå, hvis ikke vil du som sagt ikke få generell studiekompetanse.

 

Og nei, hvis du stryker i et fag må du ikke ta VG1 på nytt. Men hvis du stryker i flere fag må du nok det, husker ikke hva grensa er.

Endret av DeadmauS
Lenke til kommentar

Stryker du i 1P, må du ta en eksamen til jul neste år. Dersom du også stryker på den eksamen får du ikke lov til å fortsette med 2P (som jeg antar du velger siden du stryker i 1P). Da blir det opptil deg å ta eksamen i disse fagene som privatist for å få vitnemål fra skolen. Dersom det er flere fag du stryker i kan du evt få en avtale med skolen om å ta de fagene i et ekstra år.

Lenke til kommentar

Du får mange muligheter med 4 i snitt. Men hvor gammel er du forresten? Utifra det du har skrevet hittil vil jeg ikke anta at du er så veldig gammel. Du fokuserer veldig mye på lønn og er veldig opptatt av å få en jobb med bra lønn. Husk at trivsel og at du liker jobben din er mye viktigere. Når du blir litt eldre vil du forstå at man velger utdanning etter hva man har lyst til å studere og ikke etter hvor bra man eventuelt vil tjene. :thumbup:

Lenke til kommentar

Du får mange muligheter med 4 i snitt. Men hvor gammel er du forresten? Utifra det du har skrevet hittil vil jeg ikke anta at du er så veldig gammel. Du fokuserer veldig mye på lønn og er veldig opptatt av å få en jobb med bra lønn. Husk at trivsel og at du liker jobben din er mye viktigere. Når du blir litt eldre vil du forstå at man velger utdanning etter hva man har lyst til å studere og ikke etter hvor bra man eventuelt vil tjene. :thumbup:

 

Jeg tenker sånn at det gjør ingenting om en jobb ikke er fult så gøy, men bra betalt da kan man heller ha råd til et bedre og friere privatliv noe som jeg verdsetter mer enn å ha det litt ekstra gøy på jobben.(jeg er 17)

Lenke til kommentar

For å få en jobb med høy lønn må man vise at man er god nok, og er villig til å stå på. Høy lønn medfører ofte at du må tildels ofre privatlivet ditt til jobben. For å få til dette bør man finne noe man trives med. Det er ikke bare å komme igjennom en bestemt utdannelse og så på magisk vis skaffe seg en jobb med høy lønn på bakgrunn av det.

 

Holdningene dine i forhold til skole vitner ikke akkurat om at du kommer til å klare å gjøre det bra i en jobb du kjeder deg i.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...