Gå til innhold

effekter av eventuelle periodeforbud mot bruk av dieselbil i Oslo


sinnaelgen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det var da en merkelig kommentar, Samara.

 

De to byene jeg virkelig kan sammenligne Oslo med når det gjelder kollektivtransport, er Berlin og London. Disse byene har jeg vært veldig mye i. Oslo er favoritten hos meg.

 

spørsmålet er ikke om det er bra , men om det er bra nokk ?

jeg kjenner ikke til hvordan det er i Oslo , men her i Bodø er det under tvil.

 

Det det duger om morgen og ettermiddagen.

Men er magefullt i helgene.

 

selv bor jeg et stykke utenfor byen og er nok preget av tilbudet der , som ikke er like god som i selve byen

Lenke til kommentar

(Stort sett bare Oslo og Bergen AFAIK, og her er det tilstrekkelige kollektivløsninger. Det må naturligvis settes inn ekstra matriell. Dette må planlegges for)**

 

Hahahahahahaha.

 

Merkes jo godt at du aldri har prøvd å bruke nsb i rushtiden. Folk må presse seg inn for at alle skal få plass på samtlige avganger fra 15:30 til 17:10, her snakker vi en person på hvert sete, og hele midtgangen fyllt såpass at det er kroppskontakt mellom hver eneste stående passasjer.

 

Hva sier NSB om dette?

Nei det finnes ikke flere tog å sette inn...

 

Så hvordan tenker du deg at de skal sette inn ekstra materiell?

Dette gjelder østbanen - som forøvrig har vært rett over 5 minutter forsinket hver eneste dag denne uka, som gjør at jeg ikke rekker videre kollektivtrafikk videre for å komme i tide til jobben.

Lenke til kommentar
Merkes jo godt at du aldri har prøvd å bruke nsb i rushtiden. Folk må presse seg inn for at alle skal få plass på samtlige avganger fra 15:30 til 17:10, her snakker vi en person på hvert sete, og hele midtgangen fyllt såpass at det er kroppskontakt mellom hver eneste stående passasjer.

Alle andre land i verden har selvsagt tog som til enhver tid har sitteplasser til alle?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Merkes jo godt at du aldri har prøvd å bruke nsb i rushtiden. Folk må presse seg inn for at alle skal få plass på samtlige avganger fra 15:30 til 17:10, her snakker vi en person på hvert sete, og hele midtgangen fyllt såpass at det er kroppskontakt mellom hver eneste stående passasjer.

Alle andre land i verden har selvsagt tog som til enhver tid har sitteplasser til alle?

"alle andre har crappy offentlig kommunikasjon, derfor så kan vi kalle den crappye offentlige kommunikasjonen i oslo for bra"

 

Er det virkelig et poeng du vil stå fast ved?

 

Jeg har ikke noe i mot at det er et par personer som må stå, men når man fysisk må presse seg inn, og likevel ikke får inn alle passasjerere på flere avganger etter hverandre, og NSB sier at de ikke har flere tog å sette inn på denne strekningen, og så skal man forby biltrafikk for halvparten av bilistene på denne strekningen.

 

Hvordan tror du det kommer til å gå?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Merkes jo godt at du aldri har prøvd å bruke nsb i rushtiden. Folk må presse seg inn for at alle skal få plass på samtlige avganger fra 15:30 til 17:10, her snakker vi en person på hvert sete, og hele midtgangen fyllt såpass at det er kroppskontakt mellom hver eneste stående passasjer.

Alle andre land i verden har selvsagt tog som til enhver tid har sitteplasser til alle?

"alle andre har crappy offentlig kommunikasjon, derfor så kan vi kalle den crappye offentlige kommunikasjonen i oslo for bra"

 

Er det virkelig et poeng du vil stå fast ved?

 

Jeg har ikke noe i mot at det er et par personer som må stå, men når man fysisk må presse seg inn, og likevel ikke får inn alle passasjerere på flere avganger etter hverandre, og NSB sier at de ikke har flere tog å sette inn på denne strekningen, og så skal man forby biltrafikk for halvparten av bilistene på denne strekningen.

 

Hvordan tror du det kommer til å gå?

 

Spørs hvordan folk velger å takle det, men en fornuftig approach går det nok helt fint.

 

AtW

Lenke til kommentar

Så hvordan tenker du deg at de skal sette inn ekstra materiell?

Buss.

 

For fremtiden kan du godt droppe ad hominem argumentasjonen.

Uthev gjerne hva du var uenig i, så tar vi det derfra.

 

Det går to busser i timen.

Når toget ikke går, så går det fortsatt to busser i timen, denne strekningen er notorisk for sin upålitelighet, og å prøve å tvinge enda fler folk inn på den er ikke teknisk mulig. Det er ikke alle togstasjonene som har bussholdeplass i nær tilknytning.

 

Problemet er jo også at folk skal ikke bare til oslo, oslo er en stor by, og flere av knutepunktene er på bristepunktet for hvor mange busser i timen man effektivt kan få unna.

 

ATW: Hvorfor tar du ikke å kommer med noen eksempler på en slik foruniftig approach?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"alle andre har crappy offentlig kommunikasjon, derfor så kan vi kalle den crappye offentlige kommunikasjonen i oslo for bra"

 

Er det virkelig et poeng du vil stå fast ved?

 

Jeg har ikke noe i mot at det er et par personer som må stå, men når man fysisk må presse seg inn, og likevel ikke får inn alle passasjerere på flere avganger etter hverandre, og NSB sier at de ikke har flere tog å sette inn på denne strekningen, og så skal man forby biltrafikk for halvparten av bilistene på denne strekningen.

 

Hvordan tror du det kommer til å gå?

 

Slik jeg ser det, skyldes dette en ting: NSB. Jeg synes buss-, trikk- og T-banesystemet i Oslo er i verdensklasse. I flere byer jeg har vært i, har jeg syntes tilbudet har vært dårligere. Roma er et eksempel. Av byer Oslo er på høyde med, vil jeg trekke inn Berlin og London.

 

Men.. Togsystemet i Oslo, og Norge forøvrig, er håpløst. Det eneste unntaket er Flytoget - som drives av et annet selskap. Hvis Ruter hadde fått styrt lokaltoget i Osloområdet, tror jeg ting hadde sett annerledes ut.

 

Politikerne burde også skjønne at byen Oslo er mer enn Oslo kommune. Bare tettstedet drar med seg havle Akershus, og metropolregionen tar med seg nesten hele Akershus, pluss deler av Buskerud, Vestfold, Østfold og Oppland. Hadde politikerne sett dette, og satt av mer til pendlerne, ville vi hatt en bedre løsning for de som pendler med tog.

 

Jeg ville også sett større veier. I Bærum og Asker er trafikken forferdelig i rushtiden. Her er det to filer i hver retning. Det samme i Follo og Lillestrømtraktene. Vi trenger bredere veier og bedre togsystemer.

Lenke til kommentar

Eneste jeg har å utsette på tbanen og bussene inne i oslo er disse skjermene som viser når buss/tbane skal være der.

Det er i hvert fall den videste definisjonen på "Nå" som noensinne har vært brukt :p

 

Eller når tbanene plutselig skifter rekkefølge (det hadde jeg likt å se).

 

Men det går mer som humor i hverdagen enn et problem, og nsb ER et problem.

 

Bussene er også problematiske med tanke på at veldig mange av dem går fryktelige omveier, slik at det som tar 20 minutter med tog eller bil, fort tar 50 minutter med buss..

For ikke å snakke om at de likevel ikke kjører innom alle togstasjoner - eller i nærheten av dem.

Endret av Flimzes
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eneste jeg har å utsette på tbanen og bussene inne i oslo er disse skjermene som viser når buss/tbane skal være der.

Det er i hvert fall den videste definisjonen på "Nå" som noensinne har vært brukt :p

 

Ja, de burde hatt en bedre måte å varsle om forsinkelser på. En sjelden gang har jeg sett at det har blitt lagt til et par minutter, men det skjer ikke ofte.

 

Bussene er også problematiske med tanke på at veldig mange av dem går fryktelige omveier, slik at det som tar 20 minutter med tog eller bil, fort tar 50 minutter med buss..

For ikke å snakke om at de likevel ikke kjører innom alle togstasjoner - eller i nærheten av dem.

 

Dette har aldri jeg sett på som noe problem. Nå bor jeg litt utenfor byen, og har to busser jeg kan ta til Jernbanetorget - 541 og 542. Førstnevnte bruker 50 minutter fra Drøbak til Jernbanetorget, men den drar innom mange småsteder, samt Vinterbro. Allikevel kommer du deg ikke til Jernbanetorget på 50 minutter i rushtiden med bil. Det kan du bare drømme om. I tillegg må du parkere.

 

542 er ekspressbussen, og denne bruker 30 minutter fra Drøbak til Jernbanetorget. Det er hvertfall umulig i rushtiden. Men selv utenom rushtiden sliter jeg med å se at man kan spare så mye på å kjøre bil.

 

Før bodde jeg i sentrum, og tok 37- og 20-bussen daglig. Følte ikke at de tok noen omveier.

 

Eller når tbanene plutselig skifter rekkefølge (det hadde jeg likt å se).

 

Dette kan, ihvertfall i T-baneringen, komme av at T-banene kommer inn fra diverse sidespor og inn i felleslinjen. Altså når Sognsvannbanen kommer inn mot Majorstua. Da kan den komme inn foran en annen T-bane som er forsinket.

Endret av Hanske
Lenke til kommentar

Eller når tbanene plutselig skifter rekkefølge (det hadde jeg likt å se).

 

Dette kan, ihvertfall i T-baneringen, komme av at T-banene kommer inn fra diverse sidespor og inn i felleslinjen. Altså når Sognsvannbanen kommer inn mot Majorstua. Da kan den komme inn foran en annen T-bane som er forsinket.

Snakker her om tbaner som allerede har passert nationaltheateret på vei mot f.eks tøyen. :)

 

Jeg må evt ta 81-bussene herfra, og de kjører rundt halve akershus på vei inn mot byen. De tar 39 minutter, noe som faktisk er lenger enn hva det tar med bil om man kjører E18 og drar herfra rundt 06:30. Til sammenligning så tar toget 18 eller 22 minutter. Du kommer altså raskere fra drøbak til oslo s, enn jeg gjør fra greverud til oslo s med buss.

Lenke til kommentar

Eller når tbanene plutselig skifter rekkefølge (det hadde jeg likt å se).

 

Dette kan, ihvertfall i T-baneringen, komme av at T-banene kommer inn fra diverse sidespor og inn i felleslinjen. Altså når Sognsvannbanen kommer inn mot Majorstua. Da kan den komme inn foran en annen T-bane som er forsinket.

Snakker her om tbaner som allerede har passert nationaltheateret på vei mot f.eks tøyen. :)

 

Jeg må evt ta 81-bussene herfra, og de kjører rundt halve akershus på vei inn mot byen. De tar 39 minutter, noe som faktisk er lenger enn hva det tar med bil om man kjører E18 og drar herfra rundt 06:30. Til sammenligning så tar toget 18 eller 22 minutter. Du kommer altså raskere fra drøbak til oslo s, enn jeg gjør fra greverud til oslo s med buss.

 

Høres ut som en merkelig rute. Det virker som de bare antar at folk tar tog eller bil. Drøbak har ikke togstasjon, og derfor går kanskje bussene ekstra ofte. I rushtiden går de 7-8 ganger i timen.

Lenke til kommentar

Dessverre legger kapasiteten på linjene ut fra Oslo mye av begrensningen for hvor ofte man kan kjøre tog. Jeg vet det er ambisjoner om å få til 10-minutters frekvens på de viktigste toglinjene ut fra Oslo, men før man kan få til dette må det bygges nye linjer slik at man har nok kapasitet.

Lenke til kommentar

Det går to busser i timen.

Når toget ikke går, så går det fortsatt to busser i timen, denne strekningen er notorisk for sin upålitelighet, og å prøve å tvinge enda fler folk inn på den er ikke teknisk mulig. Det er ikke alle togstasjonene som har bussholdeplass i nær tilknytning.

 

Man trenger hverken følge normalt oppsatte bussruter eller ha bussholdeplasser for å sette opp buss for tog. Som jeg nevnte er denne typen stenging noe man må planlegge for. I.e. det kan neppe gjennomføres bra denne vinteren (Men må man så må man, da får man bare akseptere at noen ikke kommer seg på jobb). I løpet av året bør ruter/nsb/samferdselsdep. legge planer for å kunne innhente ekstra busser og sjåfører for å ta unna for eventuelle trafikktopper i perioder hvor biltrafikk må strupes.

 

Problemet er jo også at folk skal ikke bare til oslo, oslo er en stor by, og flere av knutepunktene er på bristepunktet for hvor mange busser i timen man effektivt kan få unna.

 

De som må gjennom oslo (neppe en så stor gruppe som har så lang pendleavstand) må prioriteres til togene. De som skal til andre steder og ikke må gjennom oslo blir ikke berørt da det neppe blir restriksjoner utenom oslo (I østlandsregionen)

Lenke til kommentar

De som må gjennom oslo (neppe en så stor gruppe som har så lang pendleavstand) må prioriteres til togene. De som skal til andre steder og ikke må gjennom oslo blir ikke berørt da det neppe blir restriksjoner utenom oslo (I østlandsregionen)

Vi kan lage en avtale: Du slutter å slenge ut kommentarer du ikke har noe grunnlag for å komme med, så slipper vi at du sier ting som er så åpenbart feil, så blir diskusjonen mindre pinlig for deg, deal?

 

Jeg vet ikke hvor mange det er plass til i en vogn, men når det er såpass fullt at alle må trenge seg inn så tror jeg vi kan regne med ca 150 personer i hver vogn, så kan du multiplisere dette med 6 vogner, og så gange det med de fire mest belastede avgangene.. = 3600 personer, på en strekning som tar 30 minutter. En av mange strekninger ut av oslo. I tillegg har du de som tar toget som går lenger ut, som går to ganger i timen, som gjerne er like fulle, og har 8 vogner.

 

Jeg vet ikke jeg, jeg kommer frem til at det er ganske mange mennesker. Og da er det langt i fra alle som tar toget i dag.

 

Offentlig kommunikasjon i oslo er ikke klar for å håndtere at alle skal reise kollektivt. Det er allerede på smertegrensen på flere strekninger, og det er ikke bare å stappe inn flere busser, om det så gikk en buss hvert 5. minutt ville ikke bussene klare å ta unna halvparten av bilistene, bare på denne ene strekningen, hvor skal alle bussene stoppe inne i oslo tenker du? På motorveien?

 

Det er i dag ikke mulig å bare begrense hvor mange biler som får lov til å kjøre i oslo, eneste måten å håndtere en sånn mengde med reisende er å få folk til å reise sammen. Det finnes rett og slett ikke plass eller tid for å sette inn nok offentlig kommunikasjon. Ikke med de teknikker/løsninger som finnes i dag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

jeg vil komme med den påstanden at ingen absolutt ingen byer som har offentlig transport er i stand til takle en situasjon der alle som i dag reiser fra og til jobben ( enten der med egen bil eller kollektivt ) skal over til kollektiv transport .

 

Selv om jeg bare kjenner til hvordan det er her i Bodø så har jeg følgende begrunnelser :

 

  • Rutene er presset på tid som er umulig å holde . kanskje det går hvis bussen kjører tom for start til stopp
  • Det er alltid trafikk som forsinker turen
  • veiarbeid
  • Materialet har er tendens til å svikte ( forsinkelser og kansellering )
  • Det finnes nesten ikke reserve materielle ( dette varier fra selskap til selskap )
  • når bussen kjører ruten , sterkt forsinket er det folk som egentlig skal med den neste ruten som står og venter og blir med denne .neste buss kjører tom parallelt med denne
  • samarbeidet mellom disse to bussen er lit så som så.
  • Av disse årsakene rekker man ikke den bussen man skal og må vente på neste og blir enda mere forsinket

Da tror jeg at jeg har fått med det viktigste

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om alle tok bussen ville jo annen trafikk være begrenset. Problemet er at det ikke finnes steder å stoppe nok busser i oslo til å håndtere alle passasjerere som evt måtte ta bussen, så her må noe gjøres med bruk av togskinnene. F.eks iverksette 9-vogners togsett ville i teorien fungert. Type 69 skal så vidt jeg vet støtte dette, og de fleste platformer er lange nok. Dette ville økt kapasiteten med 50%, som er voldsomt mye.

 

Problemet er at det ikke finnes nok type 69 for å gjøre dette, og ikke finnes det noen erstatningstog å sette inn heller. (man har jo noen type72, men nsb bestemte seg heldigvis for å ikke kjøpe flere sånne).

 

Men vi får se hvordan det blir når de 50 nye type 74/75 kommer i drift. Burde jo gi muligheter for et par nye avganger om dagen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...