Gå til innhold

Husvert vil øke husleien ifbm konsumprisindeks - lovlig?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har fått brev fra husverten om at han vil øke husleien ifbm at konsumprisindeksen har økt.

Han sier at konsumprisindeksen har fra november 2010 til november 2011 økt med 5%, og at han derfor vil øke husleien fra 5000kr til 5500kr.

 

Dette er forøvrig en øking i husleie på 10%.

 

 

 

Når jeg sjekker SSB sine sider, tolker jeg det som om konsumprisindeksen har økt med 1,2% ila denne perioden.

 

 

 

Har husvert lov til dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

 

Har fått brev fra husverten om at han vil øke husleien ifbm at konsumprisindeksen har økt.

Han sier at konsumprisindeksen har fra november 2010 til november 2011 økt med 5%, og at han derfor vil øke husleien fra 5000kr til 5500kr.

 

Dette er forøvrig en øking i husleie på 10%.

 

 

 

Når jeg sjekker SSB sine sider, tolker jeg det som om konsumprisindeksen har økt med 1,2% ila denne perioden.

 

 

 

Har husvert lov til dette?

Nei, med mindre det har vært betydelig verdistigning i nabolaget i leieperieoden.

 

§ 4-2. Indeksregulering

Hver av partene kan kreve leien endret uten oppsigelse av leieforholdet med følgende begrensninger:

a) endringen må ikke tilsvare mer enn endringen i konsumprisindeksen i tiden etter siste leiefastsetting,

b) endringen kan tidligst settes i verk ett år etter at siste leiefastsetting ble satt i verk, og

c) den annen part må gis skriftlig varsel med minst én måneds frist før endringen kan settes i verk.

 

§ 4-3. Tilpassing til gjengs leie

Har leieforholdet vart i minst to år og seks måneder uten annen endring av leien enn den som kan kreves etter § 4-2, kan begge parter uten oppsigelse sette fram krav om at leien blir satt til gjengs leie på iverksettingstidspunktet ved utleie av liknende husrom på liknende avtalevilkår. Ved leiefastsetting etter første punktum skal det gjøres fradrag for den del av leieverdien som skyldes leierens forbedringer og innsats.

Tilpassing av leien etter første ledd kan tidligst settes i verk seks måneder etter at det er framsatt skriftlig krav om det, og tidligst ett år etter at tidligere endring av leien ble satt i verk.

Blir partene ikke enige om hva som er gjengs leie, kan hver av dem kreve at den blir fastsatt etter bestemmelsene i § 12-2.

 

Her er indeksregulering i følge til prisstigning, og gjengs leie er for å gjennspeile prisstigningen i området. Dersom utleieutgiftene i byen er dobblet, kan leier kreve økt leie dersom det er 2.5 år siden dette sist ble gjort.

 

Så vidt ejg ser av tabellen til SSB så ahr den økt med 1,5%.

Husleien din kan da økes til 5075kr.

Lenke til kommentar

(...)

Så vidt ejg ser av tabellen til SSB så ahr den økt med 1,5%.

Husleien din kan da økes til 5075kr.

 

Akkurat, det var noe i den duren jeg var ute etter...

 

Hvor kan huseier ha hentet 5% fra da? konsumprisindeks er da konsumprisindeks?

 

Det er ikke mange kronene det er snakk om, men prinsippet gjør meg litt tverr. Spesielt når jeg har muntlig avtale med huseier om at leie ikke skal økes.

Lenke til kommentar

Har hatt en samtale med husvert nå.

 

Han mener at husleien må økes pga 3 ting:

 

  • Konsumprisindeksen har økt
  • Pris på forsikring har økt (?)
  • Banken krever at leien må økes (?)

 

Jeg ba han lese husleielovens paragraf 4-2, som forteller ganske rett ut hva som kan øke leie:

 

§ 4-2. Indeksregulering

 

Hver av partene kan kreve leien endret uten oppsigelse av leieforholdet med følgende begrensninger:

a) endringen må ikke tilsvare mer enn endringen i konsumprisindeksen i tiden etter siste leiefastsetting,

b) endringen kan tidligst settes i verk ett år etter at siste leiefastsetting ble satt i verk, og

c) den annen part må gis skriftlig varsel med minst én måneds frist før endringen kan settes i verk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Be om han om å vise til tall/dokumentasjon som viser den økningen han hevder :)

 

Byggforsikring og banklånet skal ikke være leietakers ansvar. Om leien er for lav må den justeres etter gjengs leie, men det er det strenge krav til i husleieloven.

 

Det at han blander inn banken i dette forteller meg to ting:

- forsøk på å øke taksten på huset og oppnå rammelån/lavere rente

- refinanisering

 

Dersom huseier har økonomiske problemer så kan det, for alle parter, være gunstig å inngå en avtale/enighet, enn å kun se på paragrafer. Dette vil også gi økt velvilje i en senere situasjon.

 

For eks foreslå en økning på 300 kr mot at han overtar betaling av bredbånd for deg. Dette kan da løses ved at hastigheten økes på hans og du sier opp ditt. Du sparer da 300-500 kr i måneden mens han får en knapp økning på 150-300 kr, som uansett ikke vil være synlig for banken. Ovenfor banken er derfor økonomien bedre. En fordel med dette blir at det blir minst et år til han kan øke leien etter konsumprisindeksen eller gjengs leie(som betyr at han kan sette opp i henhold til markedet i området rundt).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...