Gå til innhold

Trenger hjelp til å finne billig og kraftig trødløs nettverkskort.


Anbefalte innlegg

Har egentlig lite peiling på det med nettverkskort og slikt. Har selv PC som bare trenger kabel inn til PCen men søskenbarnet mitt trenger noe som han setter inn i PCen når han skal kjøpe (Edit: BYGGE SELV, STASJONER) ny pc snart, sin for å kunne motta trådløs nettverk hjemme.

 

Noen som vet om et billig kort eller noe?

Endret av Haygon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For vanlige brukere har det vanligvis ikke så mye å si hva man velger. Noen aksesspunkt fungerer bedre med enkelte nettverkskort enn andre, men over mindre avstander uten at det skal overføres svært store mengder data så duger det meste. Det er bare å stikke hodet innom en butikk som fører IT-produkter og kjøpe det billigste. Vær obs på man i dag bør ha et kort som støtter n-standarden, men dette har blitt ganske vanlig.

 

Over større avstander, eller under vanskelige forhold, kan det være greit med et kort man kan bytte ut antennen på. Det finnes også helt supre kort med ekstrem rekkevidde, Alfa sine kort for å ta et eksempel, men disse har en så høy effekt at de ikke er lovlige å bruke her i landet.

Endret av Horrorbyte
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Har han laptop er det innebygget. For stasjonær er det enklest med en usb nettverksplugg. De ligger mer åpent og ikke gjemt bak pc. Har selv linksys wrt600n

 

http://homesupport.cisco.com/en-us/wireless/lbc/Wusb600n

 

men det er fordi jeg er linksys tilhenger og har vært svært fornøyd med linksys.

Lastet ned siste drivere, og la det til ved å bruke enhetsbehandlingen og ikke installasjonsfila. Har fungert feilfritt hos meg.

Lenke til kommentar

Hei jeg er Håkon søsken barn og jeg har funnet et nettverk og jeg lurer på om det var tråløst jeg har ganske bra internet, jeg laster ofte ned så jeg trenger et bra kort, jeg vil ikke ha usb og her er linken.

 

http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=304905#extra

Det er vel, no offence, ganske tydelig at det er kablet.

USB-baserte kort er veldig praktiske, og kan absolutt anbefales. Det finnes alltids kort du kan sette inn i PCI eller PCI Express, men det er ofte unødvendig. En stasjonær maskin står jo for det meste i ro uansett, og da er det ikke så farlig.

Lenke til kommentar

Har egentlig lite peiling på det med nettverkskort og slikt. Har selv PC som bare trenger kabel inn til PCen men søskenbarnet mitt trenger noe som han setter inn i PCen når han skal kjøpe ny pc snart, sin for å kunne motta trådløs nettverk hjemme.

 

Noen som vet om et billig kort eller noe?

 

Er det stasjonær maskin eller laptop? "Alle" laptopper har innebygget trådløskort - og ved mindre du har spesiellt vanskelige signalforhold hjemme så fungerer dette stort sett mer enn godt nok.

 

Hvis det er stasjonær så må du sansynligvis kjøpe en adapter eller ekspansjonskort.

 

Hvis du bare trenger noe enkelt og billig som er tilsvarende de mer rimelige modellene som selges her i Norge så får du helt ok adaptere på ebay for skampris:

http://www.ebay.com/itm/300Mbps-Wireless-USB-Adapter-Wifi-802-11n-g-b-LAN-Card-/180647592844?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item2a0f6f838c

Denne har 802.11n støtte og dobbelantenne (støtte for 300Mbit/sek teoretisk maks dersom ruteren også støtter dette). Har denne selv ok den er helt ok for vanlig bruk. Dette er bare å plugge inn. Plug&Play så lenge du har et noenlunde oppdatert operativsystem.

 

Obs: Gratis frakt som er fint, men slike hongkong varer tar typisk 1-3 uker for levering, så det er ikke ideelt om det haster, men det besparer lommeboken.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Hei jeg er Håkon søsken barn og jeg har funnet et nettverkskort og jeg lurer på om det var tråløst. Jeg har ganske bra internet, og laster ofte ned så jeg trenger et bra kort, jeg vil ikke ha usb.

http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=304905#extra

 

Dette er nettverkskort for bruk med kabel - altså ikke trådløst.

 

Det du trenger er noe fra denne listen f.eks:

http://www.prisjakt.no/category.php?k=v1339#rparams=l=s81253673

 

Altså et intern trådløst nettverkort - om du absolutt ikke skal ha USB2.0 basert adapter (hvorfor ikke egentlig?)

 

Merk at listen her både vise PCI og PCI-E kort. Du må sjekke hvilke typer ledige spor du har å bruke i maskinen. Det vil ikke være noen praktisk forskjell i ytelse og slikt, men det må jo passe naturligvis...

(du kan velge å vise bare PCI eller bare PCI-E via knappene i toppen)

 

EDIT: Om du sier hovedkort du skal bruke så kan vi si hvilke kort som kan passe for deg.

 

Merk at hastigheten på kortene vil være også avhengig av hva ruteren støtter. Om den bare støtter 802.11g vil du være begrenset til 54Mbit/sek teoretisk maks (ofte halvparten av dette i praksis). Med 802.11n støtte går dette opp til 150Mbit/sek maks teoretisk. Om ruteren også støtter dualband kan du få brukt opp til 300Mbit/sek på de kortene som også har den støtten (som du ser fra listen)

 

Håper dette hjalp :)

 

EDIT: Jeg kan forøvrig ikke svare så mye på hvilke kort med ellers like spesifikasjoner som er best. Da må man begynne å researche litt på google med tester og denslags, men til normalt bruk vil de fleste av disse fungere helt fint. Det er dog ofte smart å kjøpe et kort som avtakbare antenner. Da kan man alltids sete på en bedre antenne eller retningsspesifikk antenne for endre bedre signal under vanskelige forhold - og du får gode slike antenner for under hundringsen på ebay (dette trengs dog normalt ikke om ruteren er bare et par rom unna og det ikke er tykke steinvegger eller store metallkonstruksjoner mellom PC og ruter).

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Hei jeg er Håkon søsken barn og jeg har funnet et nettverkskort og jeg lurer på om det var tråløst. Jeg har ganske bra internet, og laster ofte ned så jeg trenger et bra kort, jeg vil ikke ha usb.

http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=304905#extra

 

Dette er nettverkskort for bruk med kabel - altså ikke trådløst.

 

Det du trenger er noe fra denne listen f.eks:

http://www.prisjakt.no/category.php?k=v1339#rparams=l=s81253673

 

Altså et intern trådløst nettverkort - om du absolutt ikke skal ha USB2.0 basert adapter (hvorfor ikke egentlig?)

 

Merk at listen her både vise PCI og PCI-E kort. Du må sjekke hvilke typer ledige spor du har å bruke i maskinen. Det vil ikke være noen praktisk forskjell i ytelse og slikt, men det må jo passe naturligvis...

(du kan velge å vise bare PCI eller bare PCI-E via knappene i toppen)

 

EDIT: Om du sier hovedkort du skal bruke så kan vi si hvilke kort som kan passe for deg.

 

Merk at hastigheten på kortene vil være også avhengig av hva ruteren støtter. Om den bare støtter 802.11g vil du være begrenset til 54Mbit/sek teoretisk maks (ofte halvparten av dette i praksis). Med 802.11n støtte går dette opp til 150Mbit/sek maks teoretisk. Om ruteren også støtter dualband kan du få brukt opp til 300Mbit/sek på de kortene som også har den støtten (som du ser fra listen)

 

Håper dette hjalp :)

 

EDIT: Jeg kan forøvrig ikke svare så mye på hvilke kort med ellers like spesifikasjoner som er best. Da må man begynne å researche litt på google med tester og denslags, men til normalt bruk vil de fleste av disse fungere helt fint. Det er dog ofte smart å kjøpe et kort som avtakbare antenner. Da kan man alltids sete på en bedre antenne eller retningsspesifikk antenne for endre bedre signal under vanskelige forhold - og du får gode slike antenner for under hundringsen på ebay (dette trengs dog normalt ikke om ruteren er bare et par rom unna og det ikke er tykke steinvegger eller store metallkonstruksjoner mellom PC og ruter).

 

-Stigma

 

 

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=650757

Lenke til kommentar

Husk at trådløse nettverk er mer upålitlige enn kablete løsninger.

Så om oppetid er viktig eller at du ikke vil slite med at det faller ut støtt og stadig så er det bedre å bruke 2 rutere som bridges (Litt mer komplisert og dyrere) eller strekke kabel.

Sistnevnte er dog den beste, men ikke alltid enkleste løsningen siden du muligens må bore hull osv.

Lenke til kommentar

 

Dette kortet har både PCI og PCI-E slots du kan bruke, så da er det bare å velge å vrake. Som sagt er det ingen praktisk forskjell egentlig siden både PCI og PCI-E har mye mer båndbredde enn det nettverkskortet trenger.

 

-Stigma

 

 

Kunne du ha funnet et kort usb eller ikke jeg har ombestemt meg, det skal være bra til spill og nedlastning, prismessig 500 pluss eller minus. Hadde vert kjekt om du kunne gjort dette, takker på forhånd og for all hjelp hitil.

Endret av Tormann
Lenke til kommentar

Kan du anbefale et kort som er bra og relativt billig?

 

Jeg har som sagt (naturligvis) ikke persoinlig erfaring med alle disse - ei heller har lest tester av alle de hundevis av forskjellige modeller som finnes - men om jeg skulle annbefalt noe basert på spesifikasjoner som bør pass bra til ditt behov så kan du se på noe sånt som denne:

http://www.netshopxl.no/PartDetail.aspx?q=p:4187614

246kr inkl. frakten

 

802.11n støtte (nyeste standard, opp til 300Mbit/sek støtte, bakoverkompatabilitet om ruteren din bruker eldre standard, 2 antenner og avtakbare antenner så du har den muligheten til å bytte ut senere ved behov - til en helt overkommelig pris).

 

Personlig ser jeg som regel lite nytteverdi i gå særlig mye opp i prisklasse. Forskjellene er normalt ikke så store da alt dette er masseprodusert standardgreier.

 

Det eneste jeg ville vurdert å betalt mer for er et kort med støtte for 5Ghz nettverk slik som dette:

http://www.prisjakt.no/product.php?p=432631

men det er helt meningsløst om ikke ruterne din også støtter 5Ghz (og det gjør de fleste ikke da det er litt "spesiellt")

Fordelen med 5Ghz nettverk er at det ikke kolliderer med alle de andre 2,4Ghz nettverkene som evt. finnes i området. Aller mest nyttig for folk med mange nær naboer (som i blokk) da 99% av folk bruker 2,4Ghz nettverk.

 

Hvis du er usikker så bare gå for den første jeg linket til du. Du vil neppe gå særlig feil der.

 

Kunne du ha funnet et kort usb eller ikke jeg har ombestemt meg, det skal være bra til spill og nedlastning, prismessig 500 pluss eller minus. Hadde vert kjekt om du kunne gjort dette, takker på forhånd og for all hjelp hitil.

 

Hvis du liekvel vurderer USB nå så se det første forslaget mitt. Jeg har en slik selv og det er helt ok kort. Mye samme spesifkkasjoner som det interne kortet som er linket først i denne posten. Hovedforskjellen er at èn av de to antennene på den er intern (usynlig), og den er langt billigere. Jeg vil tippe de er ganske like i praktisk bruk. Hvis du vil ha USB og spare litt penger så gå for det (obs. merk 1-3uker leverings typisk på hongkong varer fra ebay). Hvis ikke så gå for det interne kortet jeg linket. Det er ingen stor investering uansett hva du velger.

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Sikkert greit kort. Jeg foretrekker nettverkskort som har en kabel fra kortet til selve antennene. Da kan jeg sette antennene oppå en hylle eller pcbordet og flytte det dit det har best dekning. Litt usiker på om slike kort må ha IPv6 støtte for å støtte Ipv6 elelr om det kun går på router og os.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...