Gå til innhold

iPhone 4 8gb henger seg når man sender mld eller ringer, hjelp :(


Anbefalte innlegg

Hei!

 

I november 2011 kjøpte jeg en iPhone 4 8gb versjon til min samboer i bursdagsgave.

 

Den funket fint frem til 17 desember da den plutselig mistet dekning, og den ble aldri ferdig med å sende melding (dvs når man sender melding så kommer det en "status bar" det står 'Sender', denne kommer til ca 90% så stopper det bare opp)

 

Testet flere ganger å sende melding til meg og jeg fikk faktisk meldingen ho prøvde å sende, selv om telefonen ikke viste at den ble sendt.

Det samme skjer når ho prøver å ringe. Det ser greit ut helt frem til ho legger på, da vises 'slutt bildet' (om man kan kalle det det) men det forsvinner ikke + at alle valg er grå'a ut (som f.eks høyttaler etc)

 

Når jeg prøver å ringe ho så hører jeg det ringer, men det skjer ikke noe på telefonen hennes. Meldinger kommer ikke frem.

 

Merk: Vi slo telefonen av og på når vi så den mistet dekningen, og da kom den tilbake med full dekning fra Telenor.

 

Vi prøvde å gjenopprette telefonen gjennom iTunes, og etter det virket den som normalt igjen

 

Helt frem til igår kveld.

Da skjedde akkurat det samme som 17 des.

 

 

Jeg har søkt rundt på nettet for å finne en mulig løsning, men jeg finner ikke noen med dette spesifikke problemet.

 

Dette har vi testet:

 

  • Slått telefonen av og på
  • Restartet telefonen ved å holde hjem tasteten og av knappen inne i 5-10 sek
  • Tatt ut og inn simkortet
  • Dobbeltklikke på hjemtasten og avsluttet applikasjoner som har hengt seg, og prøvd igjen (eks meldinger)
  • Latt den ligge avslått over natten til idag tidlig for å se om den virket igjen

 

Jeg regner med at telefonen virker som den skal igjen etter en ny gjenoppretting via iTunes, men en telefon skal jo uansett ikke klikke slik.

Som sagt så ble telefonen kjøpt i november, så den er bare 2 måneder gammel.

 

Det hadde vært artig å testet med et annet simkort for å sett om det virket, men desverre har verken jeg eller noen ho kjenner micro sim.

 

Jeg håper det finnes noen opplyste sjeler her som kan hjelpe oss med denne frustrerende situasjonen :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er et meget godt spørsmål!

Siden det er samboeren min sin så har jeg ikke den her så jeg får sjekket eksakt, men den ble koplet til iTunes for nedlasting av podcaster i forrige uke vet jeg, og da sjekker vel den automatisk om telefonen er oppdatert? (Har ikke iPhone selv så vet ikke helt hvordan dette virker)

Jeg vet det er iOS5, men om det er en utgave iOS5.xx vet jeg desverre ikke, og det får jeg eventuelt ikke sjekket før rundt 16 idag pga vi begge er på jobb.

Lenke til kommentar

Sannsynligvis 5.01, som er den nyeste oppdateringen :)

Gjør dere clean-gjenoppretting, eller velger dere å gjenopprette fra en sikkerhetskopi fra en tidligere iPhone?

 

Jeg ville nok uansett tatt den med til der du kjøpte den, eller til f.eks Eplehuaet og hørt med de :)

Endret av Spritty
Lenke til kommentar

Hei!

 

Jeg antar at det da er 5.01 på den da ja :)

Vi tok en clean gjenoppretting og hentet inn backup etterpå.

 

Frykter at den må sendes inn, dog kanskje et vanskelig problem å 'reprodusere' hos verksted?

 

Så vidt jeg har skjønt er Apple ganske raske når det gjelder reperasjoner da kun består i å bekrefte feil, sjekke for ytre påvirkninger / fukt og så sende en swap unit.

 

Edit: Bor på sørlandet og det er ikke noe Eplehus i nærheten.

Er de kvalifiserte nok til å kunne svare på dette i en Elkjøp butikk der den ble kjøpt?

Endret av Post_Mortem
Lenke til kommentar

Hei igjen!

 

En liten update her.

Vi koplet til iPhonen for å gjenopprette den, og mens den lå på pulten begynte det plutselig å komme inn meldinger.

Nå virker telefonen å sende / motta meldinger og ringe inn/ut.

 

Er det noen som har en logisk forklaring på dette?

 

Kommer til å sende den inn på verksted etterhvert uansett, med mindre noen har et knalltips til hva det kan være :)

Lenke til kommentar

Vi opplever akkurat det du beskriver på min samboers Iphone 4S 16 Gb hvit, kjøpt nov 2011 fra apple store...

Tenkte å restore telefonen nå, men det du skriver er ikke oppløftende.

 

FF

Endret av FF
Lenke til kommentar

Virker ikke som det er en 'easy fix' nei :(

Det som er rart er at den virket etter en gjenoppretting (og gang nr 2 før vi rakk å gjenopprette), noe som for meg tyder på en programfeil eller lignende.

Men faktum at jeg faktisk ikke fant noe annet rundt akkurat denne problemstillingen når jeg søkte rundt tyder på at det ikke er så utbredt, og det er jo litt oppløftende :)

Sleng også med at Apple skal være ganske raske med å swappe produkter som kommer inn til rep så håper jeg at hun har en fult funksjonell og problemfri telefon innen en uke.

 

Selv om den fungerer nå så kommer hun til å sende den inn på verksted til tirsdag.

Man vet jo aldri, kan være den slutter å fungere akkurat når man trenger den mest.

 

Si gjerne ifra om dere kommer over noe som viser seg å være feilårsak :)

Lenke til kommentar

En liten oppdatering her.

 

Var innom Elkjøp akkurat for å levere den, men fikk beskjed om at dette ikke er en defekt ved telefonen.

Det er visstnok et problem som kan oppstå i det 3g nettet mistes akkurat i det man prøver å ringe eller sende en melding.

(Her må det nevnes at gsm / 3g forholdet på telefonen har forsvunnet helt i det problemet oppstår, dog ikke akkurat mens det er blitt sendt melding eller ringt)

 

Jeg fikk et nytt simkort da dette også kunne være en årsak til feil, så da er det bare å teste det.

Problemet da jeg skulle levere den var at den virker nå, og så lenge den kommer til mcare uten at det er feil, og de ikke klarer å fremprovosere feilen så vil den komme tilbake med regning og "ingen feil funnet"

 

Så da får vi bare satse på at telefonen virker som den skal med nytt simkort. Eventuelt sende inn telefonen igjen hvis den klikker på nytt og håpe den ikke har ordnet seg selv innen den har kommet til verksted.

 

Syns det er ganske urimelig at det er forventet å måtte resette en telefon nesten 1 gang i måneden pga at de har blitt som små datamaskiner. Etter min mening ganske usaklig argument.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...