Gå til innhold

GPUcore jobber max vill mer bandwith gi mer fps?


Sandwich

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

GPUcore jobber max: vil mer bandwith gi mer fps?

.......core...vram

vil en 800mhz 300GB/S være bedre en

.......1000mhz 160GB/S vi tar med at begge core jobber 100%

 

Hmm, jeg vil annta at 1000mhz core med 160GB/sec er raskest så lenge begge to kan nå 100% utnyttelse. Det må jo da innebære at begge eksemplene ikke har en betydelig bottleneck på båndbredden. Mer bådbredde er null og niks verdt om du allerede har mer enn du trenger. Det er derfor du skjeldent vil se noe forskjell i det hele tatt med å bare overklokke minnet på et skjermkort f.eks. Det gir bare signifikante resultater ved kombinasjon med core OC på de fleste kort da de allere er designet for å kunne levere nok båndbredde for core.

 

EDIT: Dette er bare et svar basert på min forståelse av slike datasystemer. Jeg har selføgelig aldri kunnet teste et slikt eksempel som du never direkte. Det er alltid mulig at det kan være være en mer kompleks problemstilling enn jeg tror.

 

-Stigma

Endret av Stigma
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hmm, jeg vil annta at 1000mhz core med 160GB/sec er raskest så lenge begge to kan nå 100% utnyttelse. Det må jo da innebære at begge eksemplene ikke har en betydelig bottleneck på båndbredden. Mer bådbredde er null og niks verdt om du allerede har mer enn du trenger. Det er derfor du skjeldent vil se noe forskjell i det hele tatt med å bare overklokke minnet på et skjermkort f.eks. Det gir bare signifikante resultater ved kombinasjon med core OC på de fleste kort da de allere er designet for å kunne levere nok båndbredde for core.

 

-Stigma

 

så BF3 på 1000 er best?

Lenke til kommentar

så BF3 på 1000 er best?

 

Jeg vil annta den varianten ville være best på alle scenarioer ja (med forbeholdet om at begge cores kunne nå 100% utnyttelse).

 

Som sagt - ekstra bandwith er totalt useless når du allerede har så mye som du trenger. Å legge til mer gir deg ingenting.

 

Er dette et rent tekneeksperiment eller er det noe praktisk vurdering du trenger hjelp med?

 

-Stigma

Lenke til kommentar

GPUcore jobber max: vil mer bandwith gi mer fps?

.......core...vram

vil en 800mhz 300GB/S være bedre en

.......1000mhz 160GB/S vi tar med at begge core jobber 100%

Det var et vanvittig teoretisk eksempel, ofte må du heller prioritere mellom 800 core + 128GB/s eller 850 core + 110GB/s

 

Så lenge man har nok båndbredde for å belaste GPU 100% vil ikke mer båndbredde gi annet enn marginale resultater, da er det heller tilgangstid for å sørge for at skjermkortet ikke blir gående på tomgang noen nanosekunder.

 

Forskjellige skjermkort reagerer også forskjellig på dette: mitt 6950 vil for eksempel kunne vinne 4-5% på å overklokke minnet fra 1250 til 1500, sist jeg testet på et GTX 460 1GB hadde det ingen effekt å gå fra 800 (100 underklokket) til 1000

Endret av arni90
Lenke til kommentar

Jeg tipper forskjellen mellom kortene i frohold til overklokking av minnet er såpass enkelt at noen kort (eller Nvidia generell kanskje?) dimensjonerer minnet med litt større margin slik at det særdeles skjeldent eller aldri blir noen flaskehals - mens AMD kanskje bruker litt mindre margin slik at når båndbreddebruken spiker maks så er det mer rom for bedring.

 

Dette er bare et eksempel vel og merke. Jeg vet ikke noe om hvordan selskapene prioriterer dette - og det vil sikkert variere en god del mellom modeller og spesiellt mellom forskjellige serier av kort.

 

Det arni sier jeg er kort sagt enig med :)

 

-Stigma

Lenke til kommentar

hmpf høres ut som GPUcore skal gå over i GHz skalaen! poengløst å kjøre crossfire hvis det eneste som mangler er en GPU til. har bus størelsen noe å si hvis GB/S er det samme mens busen er 250 vs 300. tenker idealt på responstid

 

kan jeg crossfire to kort med ulik Vram Freq?

 

har en HD6870DCU noen som vet hvordan jeg går høyere en 1.2v kortet skal takle 1.4v, men "smart doctor" kreser/fryser så jeg kan ikke bruke det programmet. andre programer jeg har prøvd virker ikke. -ATI tray tools;-Riva Tuner;-Afterburner;

Endret av Sandwich
Lenke til kommentar

hmpf høres ut som GPUcore skal gå over i GHz skalaen! poengløst å kjøre crossfire hvis det eneste som mangler er en GPU til.

 

CrossfireX er en "teknologi" (egentlig Alternate Frame Rendering) for å utnytte flere GPUer til spill.

har bus størelsen noe å si hvis GB/S er det samme mens busen er 250 vs 300. tenker idealt på responstid

 

kan jeg crossfire to kort med ulik Vram Freq?

Det som har noe å si på responstid er minnefrekvens og timings. Større bussvidde, som 256bit vs 384bit, vil bety at man potensielt kan oppnå 50% mer båndbredde med samme minnefrekvens.Tilgangstidene får i prinsippet ingen effekt av bussvidde, men man kan muligens kjøre lavere tilgangstider på en 1200MHz-brikke enn en 1500MHz-brikke.

 

Crossfire med et 6870 kan kjøres med følgende modeller:

6870X2, 6870, 6850, 6790

Klokkefrekvenser har ingenting å si på kompatibilitet, det raskeste kortet klokker seg enten ned til det tregeste eller load-balansering brukes i drivere for å fordele last jevnt mellom kortene.

har en HD6870DCU noen som vet hvordan jeg går høyere en 1.2v kortet skal takle 1.4v, men "smart doctor" kreser/fryser så jeg kan ikke bruke det programmet. andre programer jeg har prøvd virker ikke. -ATI tray tools;-Riva Tuner;-Afterburner;

1.4V synes jeg høres vanvittig mye ut for et HD 6870, både fra et kjerne- og VRM-perspektiv. Personlig stopper jeg på 1250mV på mine Twin Frozr III PE/OC, som har oppgradert strømforsyningen (VRM) og kjøling betraktelig fra referansemodellen, med mindre du er 100% sikker på at din skjermkortmodell vil takle så mye hadde jeg vurdert å droppe spenningen litt.

 

MSI Afterburner kan åpne spenningsjustering og høyere klokkefrekvenser ved å "Enable Unofficial Overclocking" (google for fremgangsmåte).

 

HD 6870 har typisk en frekvens- og spenningsmur der kortene helt plutselig slutter å klokke oppover, noen stopper på 950MHz, noen stopper på 1100MHz og de fleste havner et sted midt mellom. Uansett hvor mye spenning du pumper vil ikke dette hjelpe.

Lenke til kommentar

planen er å gå til 1.3v, det er snakk om en 40nm GPU. Jeg vet hva Crossfire / SLI er!

vet at BUSxVRAMFREQ/8=GB/S

vet at det er et begrenset antall gpukort jeg kan kjøre crossfire med, derfor burde gpucore gå høyere i fremtiden. hm..

 

"""

MSI Afterburner kan åpne spenningsjustering og høyere klokkefrekvenser ved å "Enable Unofficial Overclocking" (google for fremgangsmåte).

"""

 

for å gå over 1.2v trenger jeg et vertifisert program av driveren! (soo i belive)

 

produktet er verifisert for overvolting til 1.4v.

Endret av Sandwich
Lenke til kommentar

for å gå over 1.2v trenger jeg et vertifisert program av driveren! (soo i belive)

 

produktet er verifisert for overvolting til 1.4v.

Jeg spør igjen, er du sikker på at spenningsreguleringen på kortet er designet for å kunne takle så høye spenninger over tid? Jeg tviler sterkt på dette, når du i tillegg snakker om å øke spenningen med 20% på simpel luftkjøling vil jeg egentlig påstå at du ønsker å drepe kortet, da er det lettere å ta det med ut og kjøre over det med en bil.

 

Det som mest sannsynlig hindrer deg fra å gå oppover er at kjernen på et punkt stopper å skalere med spenning, dette er et problem med alle Barts-baserte kort fra AMD.

Lenke til kommentar

for å gå over 1.2v trenger jeg et vertifisert program av driveren! (soo i belive)

 

produktet er verifisert for overvolting til 1.4v.

Jeg spør igjen, er du sikker på at spenningsreguleringen på kortet er designet for å kunne takle så høye spenninger over tid? Jeg tviler sterkt på dette, når du i tillegg snakker om å øke spenningen med 20% på simpel luftkjøling vil jeg egentlig påstå at du ønsker å drepe kortet, da er det lettere å ta det med ut og kjøre over det med en bil.

 

Det som mest sannsynlig hindrer deg fra å gå oppover er at kjernen på et punkt stopper å skalere med spenning, dette er et problem med alle Barts-baserte kort fra AMD.

Fant noe på Asus sine hjelpe sider. ser ut som jeg må flashe VGAbios. Det har vist kommet en ny versjon. Må bare oppdatere den XD.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...